2021-01-24, 02:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man måste notera något runt UK mutationen.

Om viruset har samma dödlighet som det tidigare viruset, men sprids 30% mer.
Så kommer 30% fler, teoretiskt dö under samma tidsperiod.
/.../...

Nej om Re-talet ökar med ex vis 0.4 så kommer smittspridningen över tid att öka med 1000-tals procent.

Norge riskerar att hamna just i en sådan mardröm, men dom har å andra sida råd att släcka ned helt under "överskådlig" tid.
Citera
2021-01-24, 03:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Mer som pekar på betydelsen av vitamin D

"Autumn COVID-19 surge dates in Europe correlated to latitudes, not to temperature-humidity, pointing to vitamin D as contributing factor"

https://www.nature.com/articles/s41598-021-81419-w/figures/3
Citera
2021-01-24, 03:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag undrar om vaccin verkligen kommer lösa detta. Känns inte som om det är någon silverkula.

Hur mycket skydd har man av ett vaccin man tog i mars 2021 i november 2021.

Undrar om det inte kommer bli en liknande situation som med influensan. Nya vaccin varje år, men kanske mest för de som är äldre och sköra.

Det finns risk för att det blir mutationerna som avgör hur lång immuniteten blir. Det vore i så fałl en både oförutsägbar och farlig utveckling.
Citera
2021-01-24, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Det skulle vara intressant att se bevis på att Alsing verkligen dog av corona och inte med corona, nu när media medvetet har vilselett mänskligheten när de lurat många att tro att dö med corona är samma sak som att dö av corona.

Hur dör man av corona?

Det är ingen som dör av viruset, det dödar dig inte.
Hela av/med diskussionen har startas av idioter som inte ens förstår hur sjukdom fungerar.

Människor dör av immunsvaret som deras kropp utlöser för att döda viruset, inte av viruset.

Detta immunsvar leder till saker som kvävning från vätska i lungorna, för lågt syreupptag, hjärtstillestånd, blodproppar, sepsis, etc. som man dör av.

Att dö med korona är att dö av korona ... om man inte träffas av tåget eller faller av en klippa, men dör av komplikationer från COVID-19.
Citera
2021-01-24, 03:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du ökar inte direkt ditt förtroende genom att neka till kända fakta.

Jag har vänner både på fasta Åland och på ett par av de större öarna.så jag har rätt bra koll på koronaläget.

Visst har ni klarat er bra både på Åland och Finland genom att vidta snabba och stränga åtgärder, men riktigt så bra som du verkar tro har det inte varit.

Alltså va fan? Ring för helvete till ÅHS och fråga då din imbicill, ingen ålänning har varit inlagd för Covid hittills. Vad är ditt problem? Tror du inte jag är ålänning eller vill du att jag ska namnge de 200 största åländska öarna med släktträd?
Citera
2021-01-24, 04:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant! LL-37 peptider kanske hjälper mot covid19.

Conclusions: We have revealed a biochemical link between vitamin D, LL-37, and COVID-19
severity. SPR analysis demonstrated that LL-37 binds to SARS-CoV-2 S protein and inhibits binding to
its receptor hACE2, and most likely viral entry into the cell. This study supports the prophylactic use of
vitamin D to induce LL-37 that protects from SARS-CoV-2 infection, and the therapeutic administration
of vitamin D for the treatment of COVID-19 patients. Further, our results provide evidence that the
direct use of LL-37 by inhalation and systemic application may reduce the severity of COVID-19.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.02.408153v1.full.pdf&ved=2ahUKEwjx6oDSybPu AhVp_SoKHfbXC2sQFjABegQIBRAC&usg=AOvVaw0QccpAm9SAf fCt39myA3KK
Citera
2021-01-24, 05:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mer som pekar på betydelsen av vitamin D

"Autumn COVID-19 surge dates in Europe correlated to latitudes, not to temperature-humidity, pointing to vitamin D as contributing factor"

https://www.nature.com/articles/s41598-021-81419-w/figures/3

Har jag sagt från ruta ett, vi som bor norr om vändkretsen måste verkligen ta D-vitamin tillskott augusti till april
Citera
2021-01-24, 06:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag antar att du trollar men att ens antyda att vaccinet inte fungerar är bara det dummaste jag någonsin läst. Det finns de som är rädda för biverkningar och det respekterar jag men jag har aldrig stött på någon som är så korkad så de tror att vaccinet inte fungerar. Nåja. Det kommer snart visa sig nu när de flesta äldre och sköra vaccinerats. Då lär dödssiffrorna gå ner kraftigt. Så får vi se om du eller alla andra har rätt.

Vaccinet fungerar inte. Det ger ett visst skydd, d.v.s. du blir mindre sjuk, men du kan fortfarande smitta andra.
Citera
2021-01-24, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det där stämmer inte alls, det är många elitidrottare som fått lägga av.. jag följer det mycket noga sen ett par månader tillbaka för att se om det finns ett samband mellan deras livsstil och de svåra symtomen dom får.

än så länge kan jag inte säga att dom drabbas värre än någon annan, men dom är inte underrepresenterade på något vis och deras fysiska förmåga verkar tyvärr inte ha varit till någon fördel.

att det är många som tvingas lägga av kan bero på att dom har mer koll på sina kroppar.. en elitidrottare märker skillnad direkt och får man 10-20% försämrad lungkapacitet eller liknande kan det vara slutet på karriären, medan en "vanlig" svensson kanske skulle kunna gå med försämrad kapacitet i flera år utan att det påverkar allt för mycket.

det verkar även finnas en viss överrepresentation bland vinteridrott jämfört med sommaridrott.

det där var riktigt sjukt! jag har haft henne under lupp under lång tid och funderat på varför hon inte återvänder till hockeyn. precis som med alla andra som "tagit paus" har det hela tiden skyllts på diverse skador, överansträngningar osv.

i augusti lät det så här: Anna Amholt pausar säsongen på grund av hjärnskakning.
https://hockeysverige.se/2020/08/14/hanna-olsson-korsbandsskadad

i september lät det så här: Sedan tidigare är Anna Amholt borta på grund av skador.
https://www.svt.se/sport/ishockey/lulea-vann-finalreprisen

inlägget nedan skrev jag i somras till en som förnekade att elitidrottare tvingas lägga av, och jag står fast vid det.. en efter en kommer dom "komma ut" med vad som egentligen har hänt.

det är lite tabu just nu men börjar lättas upp och fler väljer att tala ut. många har tagit långa "pauser" och sysslar antagligen med rehab i hopp om att komma tillbaks. vissa kommer kanske klara det, andra inte.

nu kan jag i alla fall bocka av anna i mitt excel-dokument men det finns många fler, både i sverige, norge och finland.

Rätt säker på att det är psykiska problem dessa har. Corona blir deras frukost att ge upp. Köper inte alls att de blivit sjuka pga Corona.

Som en händelse så är den enda i min bekantskapskrets som blivit långtidssjuk pga Corona också den svagaste.
Citera
2021-01-24, 06:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vaccinet fungerar inte. Det ger ett visst skydd, d.v.s. du blir mindre sjuk, men du kan fortfarande smitta andra.

Det vet vi inte, forskning har inte gjorts ang. smittsamheten. Kanske pågår men än finns inga fakta att det är så eller ej
Citera
2021-01-24, 07:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Rätt säker på att det är psykiska problem dessa har. Corona blir deras frukost att ge upp. Köper inte alls att de blivit sjuka pga Corona.

Som en händelse så är den enda i min bekantskapskrets som blivit långtidssjuk pga Corona också den svagaste.

Hon den där hockeymålvakten som Aftonbladet skrev om idag känns som ett typiskt exempel på en psykiskt svag människa som nu kan skylla på något annat och dessutom få massa uppmärksamhet! Är det något man lärt sig om dessa människor så är det att dom älskar uppmärksamhet och alla skall höra hur dom minsann kämpar!

”De i min omgivning tycker jag är väldigt stark framförallt”

Ringa media. Gärna olika aktörer vid flera tillfällen för maximal exponering. Check

Förklara för alla hur stark hon är. Check

Det räckte för mig för att förstå att det är en person med psykisk ohälsa som tyvärr sprider en falsk bild zv verkligheten.
Senast redigerad av trazke 2021-01-24 kl. 07:21.
Citera
2021-01-24, 07:23
Medlem
Madagascars avatar
Sjukhus i Berlin har satts i karantän pga att man upptäckt 20 fall av B117

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-variant/german-hospital-under-quarantine-over-more-infections-coronavirus-variant-idUKKBN29S0KQ

Det får mig att tänka på tidigt i våras när ett sjukhus i Lombardiet sattes i karantän. Men då var allt nytt och kaotiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in