2021-01-23, 12:02
Medlem
severustheemperors avatar
Man måste notera något runt UK mutationen.

Om viruset har samma dödlighet som det tidigare viruset, men sprids 30% mer.
Så kommer 30% fler, teoretiskt dö under samma tidsperiod.

Men, man måste skilja på smittbarhet och letalitet (CFR).

Har viruset ochså högre CFR?

Nu säger "alla" artiklar olika saker.........
Citera
2021-01-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag misstänker att skolchefen i Halmstad blåljuger, det är något annat som ligger bakom. Förmodligen elever som stör och inte borde vara i skolan.
Ingen har lyckats bevisa någon smittorisk vid hanteringen av eget munskydd som slängs i soppåse efter användning. Inte WHO, ECDC eller CDC.

Om man har keps och ett munskydd ända upp till ögonen, då har man ingen aning om vem som finns bakom munskyddet. Man kan inte heller beordra att personen ifråga skulle ta av munskyddet så att man skulle kunna kolla identiteten för den som befinner sig i skolans lokaler. DET skulle säkert skapa otroliga rubriker i pressen "läraren tvingade mig att ta av mitt munskydd - och nu känner jag mig sjuk.." blabla..

Man kanske vill också tvinga fram någon sorts nationellt beslut.
Citera
2021-01-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man måste notera något runt UK mutationen.

Om viruset har samma dödlighet som det tidigare viruset, men sprids 30% mer.
Så kommer 30% fler, teoretiskt dö under samma tidsperiod.

Men, man måste skilja på smittbarhet och letalitet (CFR).

Har viruset ochså högre CFR?

Nu säger "alla" artiklar olika saker.........

Det förutsätter att det är exakt samma målgrupp som blir smittad och att ingen ur riskgruppen är vaccinerad.
Citera
2021-01-23, 12:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Historian upprepar sig. Vi lever på och tror att viruset bara skadar och dödar äldre eller redan sjuka. Tills viruset muterar. BOOM! Vi får skylla oss själva.

Vilken variant har muterat så att yngre dör i större utsträckning?
Har inte läst något om det..
Citera
2021-01-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilken variant har muterat så att yngre dör i större utsträckning?
Har inte läst något om det..
Kommer att ske i de länder som inte fattat att man ska skaffa sig immunitet.
Vi kommer däremot klara oss.
Tack vara världens bästa strategi.
Citera
2021-01-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ni förnekare påstod det i våras. Att folk skulle dö i drivor i grannländerna till hösten medan Sverige hade immunitet. Otroligt att ni inte lärt er nånting alls efter snart ett år av pandemin.

Kommer det en tredje våg så drabbas Sverige hårdast igen, 20% immunitet lär inte ändra på det. Varför skulle det ändra när receptet hela tiden är samma och bygger på Tegnells ignorans?
Titta i region Stockholm. Vi har hela arbetslag inom välfärden som nu har antikroppar. Självklart har dessa arbetsplatser ett bättre utgångsläge än norrmän och finnar där infektionskänsligheten är högre. Detta under förutsättning att viruset sprids snabbare och att åtgärderna inte längre står pall i dessa länder. Vi får väl se framöver. Jag är jävligt glad att befinna mig i Stockholm iaf. Hela den yngre delen av min bekantskapskrets har nu antikroppar. Även jag också. Ingen blev speciellt sjuk. Det är fint det!
Citera
2021-01-23, 12:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Kommer att ske i de länder som inte fattat att man ska skaffa sig immunitet.
Vi kommer däremot klara oss.
Tack vara världens bästa strategi.

Immunitet utan vaccination eller åtgärder kostar åtskilliga fler människoliv. Större chans att Sverige vinner fotbolls-vm än att bli prisade för "Världens bästa strategi".
Citera
2021-01-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Var ska det hela sluta?

Nu har ju tyskarna bestämt att ett vanligt kirurgiskt munskydd inte räcker utan att det måste vara en F2 ansiktsmask som används i butiker och kollektivtrafik.

Nästa steg är väl gasmask?

Tegnell har försökt säga - utan att bli lyssnad - precis det som tyskarna säger NU. Men folk har varit hysteriska och inte velat höra utan insisterar att ha den där papperslappen på munnen.

Det är inte förbjudet (förutom nu i vissa skolor tydligen), men att göra det obligatoriskt för att pleasa vissa kretsar i samhället vore väl att agera mot bättre vetande?

Varför överger tyskarna munskyddet om det nu "hjälper"?

Samtidigt säger WHO att även tygmasker fungerar.
Citera
2021-01-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Titta i region Stockholm. Vi har hela arbetslag inom välfärden som nu har antikroppar. Självklart har dessa arbetsplatser ett bättre utgångsläge än norrmän och finnar där infektionskänsligheten är högre. Detta under förutsättning att viruset sprids snabbare och att åtgärderna inte längre står pall i dessa länder. Vi får väl se framöver. Jag är jävligt glad att befinna mig i Stockholm iaf. Hela den yngre delen av min bekantskapskrets har nu antikroppar. Även jag också. Ingen blev speciellt sjuk. Det är fint det!
Haft ett år på oss att fixa detta i lugn och fin takt.
Nu kommer de som gömt sig att ångra sig.
Citera
2021-01-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Immunitet utan vaccination eller åtgärder kostar åtskilliga fler människoliv. Större chans att Sverige vinner fotbolls-vm än att bli prisade för "Världens bästa strategi".
Vänta och se.
Citera
2021-01-23, 12:23
Medlem
tjallepetters avatar
Vi är inte ens halvvägs i denna mardröm.
Kanske bäst att bara acceptera att det här kommer fortgå en lång tid framöver och sannolikt bli ännu värre.

All sjukvårdspersonal kommer behöva gå i terapi i år framöver när denna soppa är över.
Citera
2021-01-23, 12:24
Medlem
Intressant att man börjar förbjuda munskydd i Sverige nu, tyckte det var illa nog innan när man inte uppmanade folk att bära det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in