2020-11-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag är så jäkla trött på den där liberalism som letar sig in i alla vrår, just in time modellen och effektivitet snabbhet och resursutnyttjande skadar ju endast dem som jobbar i vård och skola som får större belastning, sämre arbetsmiljö, sämre villkor - allt för att några få bolag ska dela ut vinst till sina aktieägare.

I alla vrår tittar den fram där man kan göra sig några buck, speciellt inom yrken där man arbetat med människor. Det är lättare att få ut sitt Rot bidrag än sin sjukpenning. Det säger allt.

Korrekt analys. Det vi diskuterar hör tyvärr hemma i angränsande tråd: Samhällsutveckling efter corona.

Mycket bra tråd.

On topic: jag läste om en professor i mikrobiologi nyligen. Har tyvärr glömt namnet.

Han sågade FHM:s inställning till munskydd.

"Nonsens" sa professorn. Det är inte alls självklart att man pillar på skyddet osv.

Bondförnuft såklart, men ändå skönt att se proffs utanför FHM ryta ifrån och klargöra.

Det finns många utanför FHM som talar vettigt, klart och tydligt.

Jag pratade med en SSK i förrgår, om Tegnell. Sjuksköterskan sa: "Han är dum i huvudet".

Respekten för FHM är inte överdrivet stor i sjukvården, enligt min erfarenhet.

Tegnell och FHM nämns sällan.

Jag är väldigt nyfiken på hur covidvården ser ut nu, jämfört med i våras, men jag vill inte gå in där igen.

Hoppas det dyker upp nån i tråden som kan berätta.
Citera
2020-11-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja låt oss verkligen hoppas det. Skrev precis i en annan tråd som visar varför det vi gör inte fungerar, ungdomen verkar fullständigt ha missuppfattat hela jävla pandemin och de åtgärder som finns, tro fan det går åt skogen.

(FB) Kostnad för coronatest (pågående eller antikroppar).

Vad är det för fel på folk? Här i tråden gapas det om ekonomin och att den kommer att raseras pga av åtgärderna, men egentligen är det folkets vägran att lyda rekommendationerna som i förlängningen är det som drar ner oss i skiten. Hade de tänkt med hjärnan istället för med arslet så hade vi inte behövt ha hårdare regelverk.

Det är feltänk hela vägen. Att separera ekonomin och rädda den enskilt, samtidigt som man är 100% egoistisk i sitt privatliv och kör sönder vården, det funkar inte

Är det nån gång alla samhällsbitar sitter ihop, är det nu.

Sönderkörda regioner, påverkar inte de ekonomin?

Regionerna hör till Sveriges största arbetsgivare och inköpare. Riktiga giganter.
Citera
2020-11-21, 13:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du satte huvudet på spiken, dessa motståndare är bara intresserade av att deras egen tillvaro inte får begränsas, inte på något sätt i världen. Då kokar deras ilska över och de blir obstinata som en tre-åring. Deras liv och leverne är heligt, heligare än någon annans sjukdom och död, även om de medvetet bidrar till att sprida smittan så att andra insjuknar och en del av dessa dör eller blir svårt sjuka. Att även en icke ringa andel får långtidsbesvär skiter de i, att en 23-årig tjej varit sjuk i åtta månader och inte längre kan fortsätta spela hockey på tävlingsnivå är ingenting som berör dessa egoister.

Bara de får fortsätta vara ”fria” och helt utan restriktioner så är allting bra. De har inte förmågan att tänka längre än näsan räcker och inser då inte heller att allas vår tillvaro riskerar att förändras för lång tid framöver bara för att de vägrar ta ansvar för hur deras beteende påverkar andra människor i samhället.

Landets empatilösa dårar har blottlagts på ett aldrig tidigare skådat sätt för hela världen att beskåda. Att dessa dårar även sitter på styrande positioner är nu tydligare än det någonsin varit. Man har haft tid att agera när smittan varit på ”paus” men man valde att inte göra något, innan det gått för långt. Precis som i våras.

Eller också så är det ni som är fullständigt panikslagna och totalt oförmögna att se lite längre än näsan räcker.
Era totala skräck för viruset verkar blockera förmågan att tänka på vad restriktionerna leder till i ett längre perspektiv 5-10 år.
Allt precis allt negativt som ni kan gräva fram oavsett hur suspekt det är basuneras ut här utan någon form av eftertanke och källkritik.

Jag är ingen förnekare, viruset finns och vi försöker på ett balanserat sett trycka tillbaka det i väntan på ett vaccin.
Många har dött men antal försvunna levnadsår är inte så högt med tanke på den höga medelåldern på dom döda (82 år).

Ni tar upp exempel som hockeytjejen men så fort någon kommer med ett motexempel stoppar ni huvudet i sanden igen occh skriker STÄNG ALLT, MUNSKYDD, FOLK DÖR!!!

Förstår inte ni att själva restriktionerna kommer skapa lidande och dödsfall i många år framöver?
Exempel: våra ungdommar 10-19 som har haft 0 dödsfall i Covid. Dom ska inte få gå i skolan, dom får inte umgås, dom får inte träna.
Det tillsammans med en djup ekonomisk lågkonjunktur vad tror ni det kommer göra med våra unga i ett 5-10 årsperspektiv?
Jag är ganska säker på att vi kommer få ett antal nya missbrukare, vi kommer få ett ökat antal nya självmord, vi skapar en ännu större arbetslöshet för dom, vi försämmrar folkhälsan eftersom många kommer sluta med sina idrotter, vi ökar rekryteringen till kriminella gäng, ja det finns massor med exempel.

Så vad är rimligt? Hur många ungdomar kan vi offra för att stoppa viruset?

Stoppa inte huvudet i sanden i skräck nu utan tänk i ett längre perspektiv hur många?
Citera
2020-11-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ja, nu vet vi ju hur Sverige antagligen kommer reagera när den dagen kommer:
a) behåll gränserna öppna
b) använd inte munskydd
c) bry er inte om er näste - var man för sig.
Jag tror också det finns en risk för det. Att människor tror att det är falskt alarm igen och att det går alldeles utmärkt att skita fullständigt i a, b, c ovan eftersom det funkade vid Covid-19... Man får hoppas att vi inte hamnar i en sån situation samt att folket i så fall kan ta sitt förnuft till fånga och tänka själv.
Citera
2020-11-21, 13:12
Medlem
Över 450 fall två dagar i följd i Finland. Nya restriktioner väntas på sina håll. Är Europas sista mer smittfria utpost även den på väg att falla?
Utbrotten verkar vara kopplade till de få invandrarområdena som finns i landet. Vad oväntat Det är dags att ta blad i mun och tala klarspråk kring detta fenomen från politiskt håll. Sätt in varenda jävla resurs som finns. Stävjar man smittan i invandrarmiljöer är mycket vunnet. Gottsunda har en god ide men sina lokala test-center etc.
Senast redigerad av karlkula12 2020-11-21 kl. 13:21.
Citera
2020-11-21, 13:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är feltänk hela vägen. Att separera ekonomin och rädda den enskilt, samtidigt som man är 100% egoistisk i sitt privatliv och kör sönder vården, det funkar inte

Är det nån gång alla samhällsbitar sitter ihop, är det nu.

Sönderkörda regioner, påverkar inte de ekonomin?

Regionerna hör till Sveriges största arbetsgivare och inköpare. Riktiga giganter.

Jag är seriöst oroad över sjukvården, min anhöriga behöver sjukvård då denne börjar få svårt att gå. Det är helt sinnessjukt vad egoismen ställer till det för andra. Exets mor kan inte gå längre utan rullator för att hon behöver knäoperationer. I princip skickar det här debaclet oss tillbaka till stenåldern vad gäller folkhälsan. Sveriges hantering är ett kapitalt misslyckande på alla plan, ser man inte det är man både blind, döv och mentalt handikappad.
Citera
2020-11-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Eller också så är det ni som är fullständigt panikslagna och totalt oförmögna att se lite längre än näsan räcker.
Era totala skräck för viruset verkar blockera förmågan att tänka på vad restriktionerna leder till i ett längre perspektiv 5-10 år.
Allt precis allt negativt som ni kan gräva fram oavsett hur suspekt det är basuneras ut här utan någon form av eftertanke och källkritik.

Jag är ingen förnekare, viruset finns och vi försöker på ett balanserat sett trycka tillbaka det i väntan på ett vaccin.
Många har dött men antal försvunna levnadsår är inte så högt med tanke på den höga medelåldern på dom döda (82 år).

Ni tar upp exempel som hockeytjejen men så fort någon kommer med ett motexempel stoppar ni huvudet i sanden igen occh skriker STÄNG ALLT, MUNSKYDD, FOLK DÖR!!!

Förstår inte ni att själva restriktionerna kommer skapa lidande och dödsfall i många år framöver?
Exempel: våra ungdommar 10-19 som har haft 0 dödsfall i Covid. Dom ska inte få gå i skolan, dom får inte umgås, dom får inte träna.
Det tillsammans med en djup ekonomisk lågkonjunktur vad tror ni det kommer göra med våra unga i ett 5-10 årsperspektiv?
Jag är ganska säker på att vi kommer få ett antal nya missbrukare, vi kommer få ett ökat antal nya självmord, vi skapar en ännu större arbetslöshet för dom, vi försämmrar folkhälsan eftersom många kommer sluta med sina idrotter, vi ökar rekryteringen till kriminella gäng, ja det finns massor med exempel.

Så vad är rimligt? Hur många ungdomar kan vi offra för att stoppa viruset?

Stoppa inte huvudet i sanden i skräck nu utan tänk i ett längre perspektiv hur många?

20 döda i gruppen 10-19 år är inte riktigt okej att jämna ut till noll.
Citera
2020-11-21, 13:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Varför är projektionen osannolik? Fullt möjligt med 200 döda per dygn.
Det enda osannolika är att Sverige av alla länder inte rekommenderar munskydd.

Det intressanta med projektionen är att vi just nu har möjlighet att rädda 10000 människors liv fram till mars. Det enda som krävs är att 95% börjar bära munskydd.
7-dagars genomsnitt av dödsfall gick aldrig över 100 i våras.

Enstaka dagar med 200 per dygn är kanske möjligt men att snittet skulle ligga över 150 fram till 1:a mars tänker jag är helt uteslutet.

Jag tror du ska släppa IHME:s prognoser, åtminstone för Sveriges del. Det är troligtvis poänglöst ändå att göra prognoser så långt bort som tre månader. Tre veckor är rimligare, för då kan man relatera dödsfallen till hur många nya smittade som rapporteras just nu.
Citera
2020-11-21, 13:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kuvöslikt kramrum på italienskt äldreboende blev världsnyhet
PUBLICERAD IDAG 01:37
Det har varit åtta månader av saknad. Utan en kram, utan att få hålla en älskad hand, utan närhet. Med det nya kramrummet på äldreboendet är längtan äntligen över.

Inga har drabbats hårdare än världens äldre av corona-pandemin. Inte bara av sjukdom och död men också av isolering, ensamhet och bristen på fysisk närhet.

På äldreboendet Sartor i norditalienska Castelfranco Veneto såg personalen hur de gamla mådde allt sämre. Både humör och hälsa tog stryk av att inte få ha någon fysisk kontakt med familjemedlemmar.

– Då kom vi på tanken att bygga ett slags enorm kuvös, där våra boende kunde få röra sina kära men ändå var skyddade från smitta, säger Elisabetta Barbato, chef för äldreboendet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/aldreboendet-sartor-har-blivit-en-varldsnyhet

Det var ett väldigt fint initiativ. Det kan inte vara roligt att på ålderns höst sitta inspärrad som ett kolli på ett rum, när det enda man har kvar är barn och barnbarn. Även om det ser väldigt sterilt och kallt ut så ska man inte underskatta känslan av beröring.
Citera
2020-11-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Över 450 fall två dagar i följd i Finland. Nya restriktioner väntas på sina håll. Är Europas sista mer smittfria utpost även den på väg att falla?
Utbrotten verkar vara kopplade till de få invandrarområdena som finns i landet. Vad oväntat Det är dags att ta blad i mun och tala klarspråk kring detta fenomen från politiskt håll. Sätt in varenda jävla resurs som finns. Stävjar man smittan i invandrarmiljöer är mycket vunnet. Gottsunda har en god ide men sina lokala test-center etc.

Sverige har ju dagligen tio gånger så många fall.

Dom jobbar ju i motvind när deras grannland är bland världens mest smittade länder och folk arbetspendlar i bägge riktningar över gränsen. Dessutom finns en lång tradition av gränshandel.

IKEA har varit fullt av finländare med munskydd.
Citera
2020-11-21, 13:33
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Det där beror på vilken grupp man tittar på. Tittar man på gruppen idrottsmän så stämmer det där inte alls. Var och varannan idrottare har snart haft covid-19 känns det som och samtliga hoppar snabbt tillbaka till sin verksamhet utan några direkta symtom.

det där stämmer inte alls, det är många elitidrottare som fått lägga av.. jag följer det mycket noga sen ett par månader tillbaka för att se om det finns ett samband mellan deras livsstil och de svåra symtomen dom får.

än så länge kan jag inte säga att dom drabbas värre än någon annan, men dom är inte underrepresenterade på något vis och deras fysiska förmåga verkar tyvärr inte ha varit till någon fördel.

att det är många som tvingas lägga av kan bero på att dom har mer koll på sina kroppar.. en elitidrottare märker skillnad direkt och får man 10-20% försämrad lungkapacitet eller liknande kan det vara slutet på karriären, medan en "vanlig" svensson kanske skulle kunna gå med försämrad kapacitet i flera år utan att det påverkar allt för mycket.

det verkar även finnas en viss överrepresentation bland vinteridrott jämfört med sommaridrott.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi ska nog vara lite försiktiga med slutsatsen att idrottsmän inte får någon långtidscovid, detta virus verkar nog klurigt ändå. Att det är fler 90 åringar som dör är ju en självklarhet, men även yngre människor får nu stora skadliga effekter av detta virus.
Även efter SARS som bara drabbade några % av dem som nu drabbas av covid19 såg man hälsoefftekter ofta efter 2-3 år med trötthetssyndrom etc. Så vi har nog anledning att vara försiktiga även för både barn och unga vuxna - när det gäller detta virus. Vi kan ju få en stor del av befolkning som lider av handikapp i form av neurologiska störningar, skador på inre organ hjärta lungor under lång tid. Det är även många forskare ense om nu.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/WOO8ja/jag-minns-knappt-hur-det-ar-att-vara-frisk

det där var riktigt sjukt! jag har haft henne under lupp under lång tid och funderat på varför hon inte återvänder till hockeyn. precis som med alla andra som "tagit paus" har det hela tiden skyllts på diverse skador, överansträngningar osv.

i augusti lät det så här: Anna Amholt pausar säsongen på grund av hjärnskakning.
https://hockeysverige.se/2020/08/14/hanna-olsson-korsbandsskadad

i september lät det så här: Sedan tidigare är Anna Amholt borta på grund av skador.
https://www.svt.se/sport/ishockey/lulea-vann-finalreprisen

inlägget nedan skrev jag i somras till en som förnekade att elitidrottare tvingas lägga av, och jag står fast vid det.. en efter en kommer dom "komma ut" med vad som egentligen har hänt.

det är lite tabu just nu men börjar lättas upp och fler väljer att tala ut. många har tagit långa "pauser" och sysslar antagligen med rehab i hopp om att komma tillbaks. vissa kommer kanske klara det, andra inte.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det finns flera svenska elitidrottare som hamnat på iva och sen avslutat sin karriär efter det.

jag har namnet på allihopa i mitt huvud och skulle kunna länka artiklar till dig, men känner inte att det leder någon vart om man ändå väljer att blunda för det.

kan ge dig en hint.. längdskidor, hockey.

nu kan jag i alla fall bocka av anna i mitt excel-dokument men det finns många fler, både i sverige, norge och finland.
Citera
2020-11-21, 13:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Antalet smittade verkar falla i Skåne.

Fredagens siffra kom nu.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

507 nya fall jämfört med förra fredagens 1039 nya fall.

Veckan som helhet indikerar ca 700 färre nya fall.

Kronoberg ca 10% färre fall jämfört med förra veckan.

Halland ca 15% färre fall jämfört med förra veckan.

Så en del regioner verkar vara på väg ned.
Glädjande! Med brasklapp om att maxad testkapacitet gett ändrade testprioriteringar (från samhället i stort till vårdpersonal, patienter etc) vilket kanske kan resultera i bedrägligt lågt antal positiva man nu detekterarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in