2021-01-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är onekligen något skumt med det brittiska viruset. Får inte ihop att det sjunker nu. Vaccineringen har inte heller nått ut till så många.

Och varför blir så många sjuka i Israel där man har vaccinerat på löpande band redan en längre period?
Citera
2021-01-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ni har i alla fall 4.7% öl i affären, eller cider om man har den läggningen.

Stänger ni Coop Obs? De säljer ju inte bara mat, utan byggvaror, färg, elektronik, kläder, leksaker, sportartiklar m.m.

Jeg er litt usikker på det. Jeg bor i Rogaland, som ligger i vest, og her er ingenting stengt. Jeg så på tv i dag at en del butikker i øst selv var usikker på om de skulle være åpen eller stengt.
Citera
2021-01-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Precis.
Man behöver ju inte åka på europavägarna.
Känner nog till 10 vägar både över land och sjöar som det skulle vara en extrem otur om man blev påkommen.

Det finns 110 vägar till Norge.
38 är öppna, de andra har norge stängt med hinder etc.

26 av dem har testcenter med poliskontroll, de återstående 12 har endast poliskontroll och är inte öppna för annat än pendlare.

Norge har officiellt stängt eller kontrollerar alla vägar mellan Sverige och Norge nu.
Kanske finns det någon skogsväg, eller att man kan komma in med båt, men det är inte lätt.

Jag känner flera som fiskar efter fisk och räkor på Västkusten.
Kvoterna är uppdelade, så att svenska fiskare också fiskar i norska vatten, och där patrulleras det med kustbevakningen för att säkerställa att svenska båtar inte går i land i Norge etc.
Citera
2021-01-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sveriges framtid ser mörk ut inte ett jävla rätt när det gäller pandemin från början.
Just precis vad det var, rätt från första stund.
Lagom smitta hela tiden utom just under semestern.
Vi har skaffat oss immunitet och är färdiga nu när de vassarna sorterna kommer.
Framtiden är ljusast i Sverige.
Citera
2021-01-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Hva er egentlig den målte immuniteten i Sverige på? Antistoffer?

Ingen vet dette sikkert, men rundt 5% av Sverige er bekreftet smittet (550k av 10 mill.), hvor mange som har vært smittet, uten bekreftet prøve, er det ingen som vet, men sist de undersøkte med tester var det vel 7% i Stockholm eller noe sånt.

Med andre ord, flokkimmunitet er en ønskedrøm som aldri kommer til å skjer med naturlig smitte, det er helt umulig å få til.
Citera
2021-01-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det finns 110 vägar till Norge.
38 är öppna, de andra har norge stängt med hinder etc.

26 av dem har testcenter med poliskontroll, de återstående 12 har endast poliskontroll och är inte öppna för annat än pendlare.

Norge har officiellt stängt eller kontrollerar alla vägar mellan Sverige och Norge nu.
Kanske finns det någon skogsväg, eller att man kan komma in med båt, men det är inte lätt.

Jag känner flera som fiskar efter fisk och räkor på Västkusten.
Kvoterna är uppdelade, så att svenska fiskare också fiskar i norska vatten, och där patrulleras det med kustbevakningen för att säkerställa att svenska båtar inte går i land i Norge etc.
Någon skogsväg?
Hundratals finns det.
Citera
2021-01-23, 23:22
Medlem
Citat:
Jeg er litt usikker på det. Jeg bor i Rogaland, som ligger i vest, og her er ingenting stengt. Jeg så på tv i dag at en del butikker i øst selv var usikker på om de skulle være åpen eller stengt.
Ok, jag förstår. Jag tänkte bara att om man inte stänger hypermarkets som Coop Obs, så finns ju risken att trängseln bara flyttar dit. Man kan ju köpa det mesta där.
Citera
2021-01-23, 23:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nei, dessverre. Det er brutalt. Det er jo trist at vi ikke kunne finne en felles standard i Norden på å møte dette viruset, slik at vi i større grad kunne hatt åpne grenser. Kanskje vi kunne hatt et større felles arbeidsmarked, reiseliv osv..

Vi får håpe at denne berømte flokkimmuniteten til Tegnell faktisk slår til, slik at Sverige skånes for denne nye mutanten. Hva er egentlig den målte immuniteten i Sverige på? Antistoffer? Jeg er ikke veldig bekymret for Norge, for her er det jo så strengt at jeg er trygg på at regjeringen greier å stoppe den verste spredningen til vi har fått vaksinert de fleste.

Men så kommer det gjerne en ny mutant som vaksinen ikke tar, og som man ikke er immun mot...

Det er et jævla drittvirus.

Immuniteten har inte blivit mätt - det var länge sedan sist, och då var det inte heller något statistiskt säkerställt urval, utan typ vårdpersonal eller blodgivare. Vet inte om myndigheterna inte vågar, för att det kanske skulle visa sig, att vi inte har mer än några få procents immunitet - trots det stora tappet i människoliv. Eller om dom bara inte får ändan ur vagnen (inte får något gjort), som vanligt.
Citera
2021-01-23, 23:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skulle säga att retoriken från expertisen är ungefär samma som den varit hela tiden, den allmänna uppfattningen är att den är mer smittsam, men det kommer då och då någon som uttalar skepticism. Tror mycket väl din hypotes kan vara riktigt, även om jag givetvis inte vet säkert.

Citat:
Jag trodde också att det var en bortförklaring från Boris, initialt, men det här med högre smittsamhet verkar faktiskt kunna hålla även vetenskapligt.

Där B1117 fått fäste (UK, Irland, Portugal, Danmark) så tredubblas dess andel av cases varannan vecka. Det motsvarar ungefär 75 procent högre smittsamhet.

Citat:
Jag hade inte tänkt tanken, men så kan det ju vara, att man har svårt att acceptera bevis utanför sin egen domän. Kunskapsläget var nog också rätt mycket sämre för en månad sen.

Det har ju ramlat in liknande alarm under pandemin, från olika håll, så det kan ju vara sunt att ha lite skepsis. Jag erkänner villigt att när jag gav mig på att läsa rapporten från UK om mutationen, så utgick jag från att det skulle vara det vanliga siffertrixande tramset för att hitta alternativförklaringar till höga smittal. Men det kändes väldigt svårt att förklara varför nästan alla county i hela England hade R>1 för B1117, men R<1 på totalen, under lockdown.
Jag känner att jag vacklar här. För UK är onekligen hårt drabbat av pandemin. Det är odiskutabelt.
Samtidigt som den mycket mer smittsamma mutationen dyker upp lite väl lägligt.

Man vet fortfarande lite om mutationen så det handlar fortfarande om modeller och uppskattningar. Kanske är mutationen mindre smittsam än man trodde för någon månad sedan men den är likväl ordentligt smittsam.
Om mutationen orsakat reinfektioner vet jag inte, men den rädslan är säkert en av anledningarna till den kraftiga responsen.
Man vet inte om spridningen av mutationen beror på högre smittsamhet eller på sociala/befolkningsmässiga faktorer. Tydligen är detta en öppen fråga.
qwerty-66 har definitivt en poäng

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, epidemiologiskt så verkar det vara osannolikt att det skulle vara slump att den mutationen tar över på flera ställen.

Men viruloger kanske känner ett behov av att kunna förklara den ökade smittsamheten biologiskt.
Citera
2021-01-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Ingen vet dette sikkert, men rundt 5% av Sverige er bekreftet smittet (550k av 10 mill.), hvor mange som har vært smittet, uten bekreftet prøve, er det ingen som vet, men sist de undersøkte med tester var det vel 7% i Stockholm eller noe sånt.

Med andre ord, flokkimmunitet er en ønskedrøm som aldri kommer til å skjer med naturlig smitte, det er helt umulig å få til.
Enligt FHM:s antikroppsmätningar hade 7.3 procent av Stockholmarna haft covid redan i början av april (motsvarande mätningar vecka 18).

De antikropparna skyddar kanske inte längre, men det är väldigt många fler än 550k som haft covid i Sverige.
Citera
2021-01-23, 23:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bara i fas 2... Så lär dröja innan den är godkänd.

Indierna har ett vaccin plåster i fas 3 som är intressant. Det borde vi kanske köpa in

In July, the Indian vaccine-maker Zydus Cadila began testing a DNA-based vaccine delivered by a skin patch. They launched a Phase 2 trial on ZyCoV-D on Aug. 6 and announced at the end of December that it was complete. On Jan. 3 the Indian government gave Zydus Cadila permission to advance to a Phase 3 trial with 30,000 volunteers. In a Dec. 11 interview, company's chairman Pankaj Patel, the company’s chairman, said the company expects to have their vaccine ready for distribution by March 2021.

Nu tror jag Indien i första hand har nog med sitt egna land men visst det verkar intressant.
Eftersom det verkar strula med de 3 hittills godkända i EU så kanske vi får se om det finns andra alternativ.
Citera
2021-01-23, 23:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej det va en finne från fasta landet som vi säger , Vasa tror jag som va in en snabbis. Ingen ålänning har behövt sjukvård (ännu)
Du ökar inte direkt ditt förtroende genom att neka till kända fakta.

Jag har vänner både på fasta Åland och på ett par av de större öarna.så jag har rätt bra koll på koronaläget.

Visst har ni klarat er bra både på Åland och Finland genom att vidta snabba och stränga åtgärder, men riktigt så bra som du verkar tro har det inte varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in