2021-01-23, 22:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Sverige måste också köra en stenhård lockdown, annars kommer detta dra iväg och nå en ände av förskräckelse.

Återigen Sverige kan ej det enligt grundlagen.
Citera
2021-01-23, 22:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ok, var ju av den uppfattninen att det var samma här men att vi inte sekventierade tillräckligt,,,

Jag tror att läget i Sverige liknar Norge o Danmark. Dvs att brittiska mutationen kommer ta över i februari/mars.

Men vi behöver givetvis sekvensera mera så vi kan ge en prognos.
Citera
2021-01-23, 22:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det är viktigt att det varken blir prestige eller panik i det här.

Prestige i form av att man försöker hålla Sputnik borta bara för att det är ryskt. Det finns mycket negativt med Ryssland, men det bör inte påverka bedömningen av en potentiellt livräddande produkt.

Panik i form av att man godkänner vaccin utan tillräckligt omfattande eller trovärdiga uppgifter. Om man godkänner vaccin med lägre krav än vanligt riskerar det slå tillbaka om folk blir sjuka av själva vaccinet. Än viktigare blir det att granska eventuella studier rörande Sputnik, inte bara utifrån effektivitet utan ockå trovärdighet i själva datan då Ryssland har en tendens att förvränga sanningen.

Jag hyser mycket (enligt mig rättfärdigat) agg mot Ryssland. Men om de vill sälja vaccin till oss och om vi kan bevisa att vaccinet är säkert så tycker jag det är direkt tjänstefel att inte tacka ja.

Det håller jag med om. Man behöver säkerställa att vaccinet är säkert. Annars kan det gå illa.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Borde ju även gå att importera kubanernas egenutvecklade Soberana 2.

https://www.euronews.com/2021/01/21/cuba-aims-to-immunise-its-population-this-year-with-its-own-coronavirus-vaccine

Ja, samma sak där som med Sputnik-vaccinet: man behöver veta att vaccinet är säkert. Ifall man kan fastställa att vaccinet är säkert, så skulle jag inte motsätta mig att ta ett kubanskt vaccin.
Citera
2021-01-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
haha...Ja! Vi må ha sprit! ..og vin.

Jeg tror egentlig ikke vi har hatt lov å krysse grensen mot Sverige uten å sitte i karantene på mange måneder nå. Derfor er det svært få nordmenn som har handlet på systembolaget i Sverige det siste halve året.

Jeg må le av nordmenn i kø for å kjøpe vin og sprit. Men samtidig; Èn ting er å sitte i karantene, lockdown, men det er veldig mye mer hyggelig når du kan kose deg med et glass vin. Vin og netflix, spill og musikk, så er det heelt greit.
Ni har i alla fall 4.7% öl i affären, eller cider om man har den läggningen.

Stänger ni Coop Obs? De säljer ju inte bara mat, utan byggvaror, färg, elektronik, kläder, leksaker, sportartiklar m.m.
Citera
2021-01-23, 22:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Både Irland och UK har gjort stenhård lockdown nu, du ser resultatet i den här kurvan:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

De hade inget val helt enkelt, speciellt Irland.

Fast lockdownen var betydligt tuffare i våras. Folk är nog rätt så trötta på lockdowns nu.
Citera
2021-01-23, 23:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, samma sak där som med Sputnik-vaccinet: man behöver veta att vaccinet är säkert. Ifall man kan fastställa att vaccinet är säkert, så skulle jag inte motsätta mig att ta ett kubanskt vaccin.
Iran har startat ett samarbete där man ska testa ett stort antal personer med det kubanska vaccinet.
Citera
2021-01-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Gränsen är lång och svårbevakad. Under kriget var det vanligt med smuggling över fjället. Men glöm inte lavinfaran.
Precis.
Man behöver ju inte åka på europavägarna.
Känner nog till 10 vägar både över land och sjöar som det skulle vara en extrem otur om man blev påkommen.
Jobbigt med svenska plåtar nu bara.
Citera
2021-01-23, 23:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det märkligaste är ändå att Storbritannien peakade några dagar INNAN lockdown infördes den 4 januari..

Det är onekligen något skumt med det brittiska viruset. Får inte ihop att det sjunker nu. Vaccineringen har inte heller nått ut till så många.
Citera
2021-01-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vilket vaccin är detta? Har du någon länk till ett vaccin mot SARS-CoV-1 som faktiskt finns?

Nej kineserna gav upp försöken pga biverkningar. Nu har man säkerligen utgått från dom gamla försöken och skruvat lite på designen.
Citera
2021-01-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är onekligen något skumt med det brittiska viruset. Får inte ihop att det sjunker nu. Vaccineringen har inte heller nått ut till så många.
De är immuna.
Ingen förkylning pågår för evigt.
Citera
2021-01-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Strømstad er konkurs, Nordby er helt forlatt, det finnes ikke mennesker der.

Det kommer ingen nordmenn til Sverige, og knapt noen svensker drar til Norge, med mindre de må på grunn av jobb.

Oslo og Follo har stengt ned, folk har fått beskjed om å ikke forlate kommunen.
Sannsynligheten for at det kommer noen fra Norge til Sverige med den nye mutasjonen, er omtrent null.

At Sverige stenger grensen nå har ingen betydning, den har vært stengt siden i 16. mars, når Norge stengte den. Siden har trafikken vært minimal.

Nei, dessverre. Det er brutalt. Det er jo trist at vi ikke kunne finne en felles standard i Norden på å møte dette viruset, slik at vi i større grad kunne hatt åpne grenser. Kanskje vi kunne hatt et større felles arbeidsmarked, reiseliv osv..

Vi får håpe at denne berømte flokkimmuniteten til Tegnell faktisk slår til, slik at Sverige skånes for denne nye mutanten. Hva er egentlig den målte immuniteten i Sverige på? Antistoffer? Jeg er ikke veldig bekymret for Norge, for her er det jo så strengt at jeg er trygg på at regjeringen greier å stoppe den verste spredningen til vi har fått vaksinert de fleste.

Men så kommer det gjerne en ny mutant som vaksinen ikke tar, og som man ikke er immun mot...

Det er et jævla drittvirus.
Citera
2021-01-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Angående tröghet i Sveriges vaccinering:

Det betyder att Folkhälsomyndigheten har usel uppsikt över hur det går med vaccineringen runt om i Sverige.

Ifall det uppstår strul med vaccineringen, hur lång tid tar det innan Folkhälsomyndigheten får vetskap om strulet? Hur lång tid tar det innan Folkhälsomyndigheten, och andra statliga aktörer, kan erbjuda hjälp till dom regioner där strul har uppstått?

Med tanke på hur illa Sverige har hanterat epidemin hittills, så är jag rädd att det även kommer att uppstå problem med vaccineringen.
Sveriges framtid ser mörk ut inte ett jävla rätt när det gäller pandemin från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in