2021-01-23, 16:26
Medlem
revodnebs avatar
Sverige inför självkarantän för resande från Norge enligt aftonbladets nyhetsflöde plus 2 pcr tester. Hur detta ska efterlevas framgår inte.
Citera
2021-01-23, 16:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min ena granne var inne på akuten 2 ggr, först för andnöd och sista gången pga av en propp i hjärnan. Viruset är inte något man skojar bort, ju mildare sjukdomsförlopp desto bättre. Grannen har ff andningsproblem vid ansträngning. Jag är ju även dykare och vill inte ha dykförbud.

Jag känner flera nu som haft covid, ungdomar som bara fått lukt och smak-bortfall till andra som legat med 40 graders feber i 14 dagar, plus grannen då med IVAresa och en släkting som dött. Spannet är jäkligt stort och det är svårt att få ett grepp om hur det kommer att drabba en själv.
Jag har också tänkt på hur många som riskerar dykförbud och på hur många idrottare som inte kommer vidare i karriären. Nu gick det ju bra för Charlott Kalla idag, men det är inte säkert att alla har lika tur eller tillräckligt bra psyke.

Även de som klarar sig igenom covid ganska bra verkar ju ändå kunna få vissa lungskador.
Citera
2021-01-23, 16:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har också tänkt på hur många som riskerar dykförbud och på hur många idrottare som inte kommer vidare i karriären. Nu gick det ju bra för Charlott Kalla idag, men det är inte säkert att alla har lika tur eller tillräckligt bra psyke.

Även de som klarar sig igenom covid ganska bra verkar ju ändå kunna få vissa lungskador.

Jag vet inte hur det har gått för dykarna från Österrike eller de svenska räddningsdykarna som togs upp här i tråden under våren, har de ff dykförbud? Det talades ju även ett tag om eventuellt flygförbud för svårt lungskadade, har inte hört mer om det heller.
Citera
2021-01-23, 16:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det var ju aktningsvärda livslängder.

(Jag brukar tänka. när sjukliga anförvanter avlider att det är mer tragiskt för oss som finns kvar än för den som avlider; Senast var det min far som var trefalt drabbad av kroniska sjukdomar. Han har det nog bättre nu än när han vandrade med oss.)

Jobbar du inom vård eller omsorg, Emma?

Nej, jag jobbar inte inom vården. Precis som jag säger sorgen är de efterlevandes, den avlidne lider inte
Citera
2021-01-23, 16:37
Medlem
Citat:
Nä jag bor i ett kritvitt villaområde, vem vill bo på järvafältet? Jag känner ingen som legat i respirator, än förutom släktingen som dog då.

Du tycks inte förstå hur verkligheten ser ut. Syrierna VILL bo i Södertälje. Man har erbjudit dem boende på andra platser. Man har vädjat till dem att inte flytta in. Den tidigare kommundirektören har sagt att det inte finns plats för fler inflyttade inom kommunen - men nej. Syrierna vill vara nära de sina och bo "i sin stad". Södertälje är syriansk enligt deras sätt att se det.

På andra utanförskapsområden är det samma visa. Irakierna flyttar i högre grad till Finland än till Sverige, eftersom det redan finns fler irakier där. Och somalier vill helst flytta hit och bo med de sina. De känner sig mer hemma när de kan prata sitt språk, ha sina traditioner, äta sin sorts mat etc.

Så det finns folk som VILL bo på Järvafältet - även om du inte vill det.

Det som har framkommit i media är att de vill bo i STÖRRE lägenheter. De lägenheter som finns är kanske byggda enligt svenska mått: mamma, pappa och högst två barn. Inte tio.

Problemet är HUR och VEM skulle kunna bygga fler bostadshus på Järvafältet när klanbossarna inte tillåter byggjobbare på "deras" område. Inte utan mutor i alla fall. Man stenar byggjobbarna. Så det är det omöjligt att hitta folk som vill jobba där under dessa premisser.

Själv anser att det är stötande med dessa kravmaskiner med egna regler och en attityd att de äger stället.

Om de dessutom vägrar att vaccinera sig (nu vägrar de endast att testa sig) så har de satt sin sista potatis. Om nu smittan sprider sig på Järvafältet och många dör där pga smittan så försvinner ju behovet av flera och större lägenheter. Alla är nöjda?

I Södertälje har antalet inlagda på sjuhus pga C19 redan halverats när man införde förbjud mot stora fester. Det är bra. Sjukhuspersonalen ska inte lida för att Södertäljeborna är dumma i huvudet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/cheflakaren-om-halveringen-i-covid-patienter-pa-sodertalje-sjukhus
Senast redigerad av sno 2021-01-23 kl. 16:40.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Sverige inför självkarantän för resande från Norge enligt aftonbladets nyhetsflöde plus 2 pcr tester. Hur detta ska efterlevas framgår inte.

Vad menar du? Kräver vi att resenärer från Norge skall testa sig när vi har helt öppet för övriga världen`?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Mässling är inte farligt.
HIV har bara bögar och negrer.

Skojar du med oss? Läs gärna på om mässlingsutbrottet på Samoa, när folk blev rädda för att vaccinera sig pga att 2 sköterskor klantade sig vid vaccination.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Samoa_measles_outbreak
Citera
2021-01-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Fysik är överskattat. Psykisk styrka är allt.
Citera
2021-01-23, 16:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tycks inte förstå hur verkligheten ser ut. Syrierna VILL bo i Södertälje. Man har erbjudit dem boende på andra platser. Man har vädjat till dem att inte flytta in. Den tidigare kommundirektören har sagt att det inte finns plats för fler inflyttade inom kommunen - men nej. Syrierna vill vara nära de sina och bo "i sin stad". Södertälje är syriansk enligt deras sätt att se det.

På andra utanförskapsområden är det samma visa. Irakierna flyttar i högre grad till Finland än till Sverige, eftersom det redan finns fler irakier där. Och somalier vill helst flytta hit och bo med de sina. De känner sig mer hemma när de kan prata sitt språk, ha sina traditioner, äta sin sorts mat etc.

Så det finns folk som VILL bo på Järvafältet - även om du inte vill det.

Det som har framkommit i media är att de vill bo i STÖRRE lägenheter. De lägenheter som finns är kanske byggda enligt svenska mått: mamma, pappa och högst två barn. Inte tio.

Problemet är HUR och VEM skulle kunna bygga fler bostadshus på Järvafältet när klanbossarna inte tillåter byggjobbare på "deras" område. Inte utan mutor i alla fall. Man stenar byggjobbarna. Så det är det omöjligt att hitta folk som vill jobba där under dessa premisser.

Själv anser att det är stötande med dessa kravmaskiner med egna regler och en attityd att de äger stället.

Om de dessutom vägrar att vaccinera sig (nu vägrar de endast att testa sig) så har de satt sin sista potatis. Om nu smittan sprider sig på Järvafältet och många dör där pga smittan så försvinner ju behovet av flera och större lägenheter. Alla är nöjda?

I Södertälje har antalet inlagda på sjuhus pga C19 redan halverats när man införde förbjud mot stora fester. Det är bra. Sjukhuspersonalen ska inte lida för att Södertäljeborna är dumma i huvudet.

Jag formulerade mig dåligt där: "Ingen normal svensk med vettet i behåll vill bo på järvafältet", bättre så? Eller i Södertälje för den delen.

Att vi har detta problemet överhuvudtaget är vårt eget fel, som vi röstar får vi ligga (i respirator alternativt likkista).
Citera
2021-01-23, 16:41
Medlem
Citat:

På samma sätt som Finland har haft och har självkarantän på 10-14 dagar efter att man har kommit in i landet.
Citera
2021-01-23, 16:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad menar du? Kräver vi att resenärer från Norge skall testa sig när vi har helt öppet för övriga världen`?

Citat:
Folkhälsomyndigheten kommer i dag med nya rekommendationer till personer som varit i Norge.

Alla som reser in i Sverige från Norge ska testa sig för covid-19. Man ska också undvika kontakt med andra människor och stanna hemma i minst 7 dagar. Senast fem dagar efter ankomst ska man ta ett nytt coronatest.

Reglerna gäller för den som varit i Norge under de senaste 14 dagarna. Andra personer i samma hushåll uppmanas också hålla sig hemma.

Orsaken till de nya reglerna är ett misstänkt större utbrott av den brittiska virusvarianten i Oslo-området.

Det finns ingen stringens i den svenska strategin, det är hattande och duttande hit och dit. Så ja!

Edit källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-01-23, 16:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej för riskgrupperna är ju vaccinet en skänk från ovan verkligen! Så snart kan ni ju umgås (även om den vaccinerade eventuellt kan smitta dig)

Problemet är att det är riskgrupperna som ej kan ta vaccinet.
Det är ju de som har för stor risk för allvarliga biverkningar av vaccinet.

Det är ett moment 22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in