Nej, naturligtvis ges inga garantier men det är information från Pfizer. Vi kan inte misstro allt och alla sedan kan vad som helst hända, fabriken råkar ut för brand, kyltransporterna blir kapade.
Precis och då kan man inte ha förväntningar på att 100% ska klaffa. Det kommer att strula. Men vi är olika. Vissa vill höra "sweet little lies", andra vill höra det som är så nära sanningen som möjligt.
Jag ser att du fortsätter att blanda in nyfödda och nyligen invandrade 20-åringar i ekvationen när vi räknar på överdödlighet, trots att vi alla vet att det ger missvisande siffror.
Låt oss titta på lite statistik. Så här ser antal döda ut under 2010-talet:
Genomsnittet för åren 2010-2014 är 90348 och genomsnittet för åren 2015-2019 är 90962. Det är ganska lika, men vi ser en svag ökning. Fast i stort så dör det ungefär lika många varje år, under 2010-talet.
Men enligt Krillolero så minskar dödligheten dramatiskt år för år. Hur kan det komma sig? Gör vi stora medicinska framsteg och lever mer hälsosamt som Krillolero skriver, men vi missar det genom att räkna på fel sätt?
Nej. Till viss del har Krillolero rätt, medelivslängden ökar faktiskt, det stämmer, men den största effekten beror dock på invandring + invandrarna föder många barn. Det är därför dödligheten verkar "sjunka" så kraftigt - även på kort sikt. Titta på följande tabeller:
Som ni ser så ökar inte antal personer med svensk bakgrund överhuvudtaget i Sverige. Tvärtom så minskar de i antal, år för år. Detta samtidigt som Sveriges befolkning ökar kraftigt. Men denna ökning beror i första hand på invandring + invandrarna föder många barn. Så sätter man antal döda mot denna befolkningsökning pga invandrarna och deras barn, så får man en "minskad" dödlighet.
Men invandrarna dör väl också, kanske vissa tänker? Visst, men inte under samma decennium som de invandrar, eftersom de är mycket yngre i snitt.
Jämför man antal utrikesfödda med antal inrikesfödda i Sverige vid högre åldrar så ser man att skillnaden är stor:
Kod:
65-74 år
Född i Sverige : 940 628
Utrikes född 159 835
75-84 år
Född i Sverige : 614 237
Utrikes född 87 411
85-94 år
Född i Sverige : 211 991
Utrikes född 28 282
95+ år
Född i Sverige : 20 841
Utrikes född 2 142
Bland de som invandrat under de senaste 10 åren så är ju antal personer t.ex 75+ ännu färre. De är ju helt försumbara i antal.
Och detta är orsaken till varför SCB undviker att räkna döda per 1000 invånare här i Sverige när de räknar ut överdödligheten. Det blir missvisande. Det blir speciellt missvisande om invandringen är hög.
Utgår man ifrån SCB:s sätt att räkna så var överdödligheten under år 2020 8 procent.
Precis som SCB säger i denna artikel. Och det är den högsta överdödligheten sedan åtminstone 60-talet.
Så coronaviruset sätter klara och tydliga spår i dödsstatistiken.
Guldstjärna både gällande pedagogisk kvalitet samt tålmodighet.
Samtidigt skrämmande varje gång att läsa om detta befolkningsutbyte, men det samtalet hör ju hemmma i andra trådar. Men viktigt att klargöra att immigrationen även i detta fallet påverkar beskrivningen av vad som faktiskt pågår i en pandemi.
Ja du, personligen tar jag nog hellre en spruta än än risken att hamna på intensiven i ett par veckor.
Vaccin är ett ganska lätt väl tycker jag och ännu lättare blev det för några dagar sedan när en god vänns syster berättade om sin "coronaresa" från feberfrossa och kvävningskänsla till eftervård efter tre veckor i respirator.
För min del får man göra som man vill och jag hoppas att många väljer vaccin.
Jag tror som jag tidigare skrivit att det kommer att bli krav på att vara vaccinerad vid olika evenemang och resor och säkert även för annat.
Vad i det du länkar till motsäger mitt påstående?
Jag försöker inte lura någon, bara att påvisa att alla åtgärder tillsammans med viss immunitet bromsar.
Självklart infaller någon typ av flockimmunitet tidigare vid hårda restriktioner.
Eller tror du annorlunda?
Flockimmunitet:
Flockimmunitet, eller gruppimmunitet[1][2] (engelska: herd immunity) är ett indirekt skydd mot smittsamma sjukdomar som uppstår när en stor andel av en population har utvecklat immunitet mot en sjukdom och därigenom skyddar även icke-immuna individer. I en population, där en stor andel av individerna är immuna, är det troligare att spridningen hindras, därför att spridningen stoppas när smittan når en immun individ.[3] Ju större den immuna andelen är, desto mindre risk att icke-immuna individer kommer i kontakt med en smittad.
Vaccin är ett ganska lätt väl tycker jag och ännu lättare blev det för några dagar sedan när en god vänns syster berättade om sin "coronaresa" från feberfrossa och kvävningskänsla till eftervård efter tre veckor i respirator.
Jag tror som jag tidigare skrivit att det kommer att bli krav på att vara vaccinerad vid olika evenemang och resor och säkert även för annat.
Vore extrem rasism det iom att u-länderna knappast får vaccin inom ens 2 år. Och rasism klingar hyfsat illa i dagens j-la PK-samhälle..
Min ena granne var inne på akuten 2 ggr, först för andnöd och sista gången pga av en propp i hjärnan. Viruset är inte något man skojar bort, ju mildare sjukdomsförlopp desto bättre. Grannen har ff andningsproblem vid ansträngning. Jag är ju även dykare och vill inte ha dykförbud.
Jag känner flera nu som haft covid, ungdomar som bara fått lukt och smak-bortfall till andra som legat med 40 graders feber i 14 dagar, plus grannen då med IVAresa och en släkting som dött. Spannet är jäkligt stort och det är svårt att få ett grepp om hur det kommer att drabba en själv.
Nej. Möjligen är vi ensamma i den här dödsångesttyngda tråden men inte annars.
Ni är inte ensamma i denna tråd! Tror tyvärr många med en mer förnuftig inställning försvunnit härifrån, eftersom man lätt tröttnar på det eviga tjatet om skolstängningar och att det är Tegnells fel att hela världen drabbats av en pandemi.