2021-01-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
aah intressant finns de ngn länk? där det går att läsa mer om vilka som får köra för fort o kanske även bryta mot andra trafikregler för att komma fram fortare.

De enda som får bryta mot hastighetsbestämmelserna är utryckningsfordon i trängande utryckning. Polisen får bryta mot hastighetsbestämmelserna i sin tjänsteutövning. Inga andra får det. Det ovan skribent skriver gäller för parkering, där läkare etc. har rätten att parkera lite varsomhelst.
Citera
2021-01-23, 08:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De enda som får bryta mot hastighetsbestämmelserna är utryckningsfordon i trängande utryckning. Polisen får bryta mot hastighetsbestämmelserna i sin tjänsteutövning. Inga andra får det. Det ovan skribent skriver gäller för parkering, där läkare etc. har rätten att parkera lite varsomhelst.

Det är samma undantag för hastighetsbegränsningar, både bashastighet och enligt LTF.

I brådskande yrkesutövning då, ex läkare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K11P10

Senast jag läste något så var det en deltidsbrandman som åkte snabbare mot stationen efter inkallning på larm med privat fordon. Polisen rapporterade, men har för mig att åklagaren lade ner åtalet eller att tingsrätten frikände.
Citera
2021-01-23, 09:51
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
1. Bilister som låångt innan platsen där 2 körbanor går ihop till 1 lägger sig i den körbana som fortsätter (ex vid vägarbete). Meningen är ju att man skall blixtlåsa (nytt verb?) så långt fram som möjligt för att inte bygga på onödigt långa köer bakåt.

2. Bilister som i situationen ovan lägger sig mitt emellan körbanorna för att hindra andra från att "trängas" (vilket är ett pucko-antagande).
Det borde sättas upp ett par skyltar som tydliggör detta för trafikanterna. Annars blir det långa köer och bilar som inte släpps in.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvisningsmarken/sammanvavning/
Citera
2021-01-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är samma undantag för hastighetsbegränsningar, både bashastighet och enligt LTF.

I brådskande yrkesutövning då, ex läkare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K11P10

Senast jag läste något så var det en deltidsbrandman som åkte snabbare mot stationen efter inkallning på larm med privat fordon. Polisen rapporterade, men har för mig att åklagaren lade ner åtalet eller att tingsrätten frikände.

De läkare som åker i brådskande yrkesutövning är antingen akutläkare eller jourläkare. De båda grupperna har utryckningsfordon, en gul bil där det tydligt står AKUTBIL/AKUTLÄKARE på bilen (Akutbilen brukar ofta ha en besättning med en narkosläkare/narkossköterska och en akutsköterska) och en vit bil där det står JOURLÄKARE på bilen. Dessa har larmanordning. Bra försök.

De fall där deltidsbrandmän har rapporterat för hastighetsöverträdelse har det varit fråga om att brandmännen har befunnit sig längre bort än 5 minuter från sin station och en räddningsinsats bedömdes vara viktigare än risken för liv och hälsa i trafiken. Därför friades dessa pga. Nöd.
Citera
2021-01-23, 13:41
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Det finns en stor och ganska allvarlig anledning till varför folk gör på det viset, kan du fantisera om varför?
Jag ska berätta för dig: Folk som du väljer att "väva" eller byta fil så långt fram i avslutande fil att ni har 1dm kvar till räcket. Ni väljer att pressa er genom filen och mellan räcket och bilen som ni bara skall köra om, inga helgade medel. Det medför att du riskerar att bli intryckt mellan räcket och bilen som ligger i korrekt fil. Är det en lastbil eller ett tyngre fordon riskerar du att hamna under underkörningsskyddet och mellan axlarna, eller rakt in i hörnet på hytten.

Det är just därför som "tradarsluggos" lägger sig tidigt i mitten av vägen för att förhindra att detta fenomen sker. De vill inte ha en bil i sin last helt enkelt. En del gör så här för att hjälpa sina kollegor som står oskyddade i ett vägarbete, just för att de vet om att du kommer att blåsa förbi i 150km/h. En stor lastbil blir då ett optimalt farthinder och en skyddsbil för de som arbetar 2dm från dig.

Skulle du väva som folk så skulle du lägga dig bakom tradaren eller bilen du bara måste köra om och på det sättet inte riskera att bli klämd mellan räcket och en bil. Saktar du ned vid vägarbeten, som du bör göra enligt lag, så kommer ingen att blockera din väg.
Och där bryter du mot lagen. Både livsfarligt och böter på att uppta två körfält med sitt fordon på det där viset. Klarar man inte av blixtlåsprincipen och blir provocerad för att nån bakom kör förbi när man själv vävt sig in har man fel attityd i trafiken och då var det snarare du som vävde dig in för tidigt. Tradare kan göra det något tidigare pga dess längd och klumpighet, men knappast 1 km innan.
Citera
2021-01-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Och där bryter du mot lagen. Både livsfarligt och böter på att uppta två körfält med sitt fordon på det där viset. Klarar man inte av blixtlåsprincipen och blir provocerad för att nån bakom kör förbi när man själv vävt sig in har man fel attityd i trafiken och då var det snarare du som vävde dig in för tidigt. Tradare kan göra det något tidigare pga dess längd och klumpighet, men knappast 1 km innan.

Läste du ens vad jag skrev?
Citera
2021-01-23, 14:27
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Läste du ens vad jag skrev?
ja, det gjorde jag, men det gör det inte mer lagligt med "ditt skäl" ändå.
Citera
2021-01-23, 14:29
Medlem
När det ligger 3-4 bilar i högerfilen och alla håller jämn fin hastighet, ca 10-15 över rådande hastighet.
Det är en tillfällig tvåfilare som ingen av oss använder då det flyter.
När det är några hundra meter kvar innan det blir enfiligt så ser jag en bil komma i HÖG hastighet bakom mig. Vederbörande står på som tusan för att hinna ifatt oss!!
Pressar sig om mig men sen tar det två filiga slut och vederbörande måste slänga sig in framför mig vilket betyder att jag måste BROMSA för att inte köra in i arslet på vederbörande. Varför i helvete gör folk så här om och om igen,,jaga som dårar strax innan tvåfiliga tar slut trots att vi redan ligger över hastighet och det att slänga sig in framför så man måste bromsa.
Citera
2021-01-23, 14:33
Medlem
Citat:
ja, det gjorde jag, men det gör det inte mer lagligt med "ditt skäl" ändå.

Vad är inte lagligt? Och vem har sagt att jag har gjort så? Jag skrev en förklaring, som är laglig.
Hellre att en bil tar upp två filer i några hundra meter än att samma bil tvingas att se när din bil krossas för att du anser det vara lagligt att tränga dig förbi in i de sista decimeterna.
Citera
2021-01-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
När det ligger 3-4 bilar i högerfilen och alla håller jämn fin hastighet, ca 10-15 över rådande hastighet.
Det är en tillfällig tvåfilare som ingen av oss använder då det flyter.
När det är några hundra meter kvar innan det blir enfiligt så ser jag en bil komma i HÖG hastighet bakom mig. Vederbörande står på som tusan för att hinna ifatt oss!!
Pressar sig om mig men sen tar det två filiga slut och vederbörande måste slänga sig in framför mig vilket betyder att jag måste BROMSA för att inte köra in i arslet på vederbörande. Varför i helvete gör folk så här om och om igen,,jaga som dårar strax innan tvåfiliga tar slut trots att vi redan ligger över hastighet och det att slänga sig in framför så man måste bromsa.

Enligt Scalpings reaktion ovan är detta fullt lagligt och dessutom helt adekvat beteende. Det är så här det ska gå till när "man kan blixtlåsprincipen". Vi som inte har lust att se en personbil krossas mellan tyngre fordon och räcket får det berättat för oss att vi bryter mot lagen när vi inte tillåter Scalping rusa rätt in i räcket med sin bil.

Det är just ditt beskrivna scenario som skapar köer och livsfarliga situationer, har man otur klipper denna person en vägarbetare eller en brandman som är på en olycksplats. Det har jag sett med egna ögon, det när man som Scalping rusar i 150km/h i den fria filen och inte ser personen framför.
Citera
2021-01-24, 07:49
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Enligt Scalpings reaktion ovan är detta fullt lagligt och dessutom helt adekvat beteende. Det är så här det ska gå till när "man kan blixtlåsprincipen". Vi som inte har lust att se en personbil krossas mellan tyngre fordon och räcket får det berättat för oss att vi bryter mot lagen när vi inte tillåter Scalping rusa rätt in i räcket med sin bil.

Det är just ditt beskrivna scenario som skapar köer och livsfarliga situationer, har man otur klipper denna person en vägarbetare eller en brandman som är på en olycksplats. Det har jag sett med egna ögon, det när man som Scalping rusar i 150km/h i den fria filen och inte ser personen framför.
vad snackar du om? var läste du att jag tycker att man ska köra racing i andra filen?Man ska utnyttja så mycket väg det finns för att inte kön ska bli flera mil lång. Folk som du, byter fil så fort du ser en varningskylt för nåt som händer OM TVÅ KM. Byter gör man strax innan i blixtlåspincipen, men det är jävligt svårt för svenskar då alla misstror varandra och blir provocerade när nån efter ens egen invävning åker förbi och väver in sig före dig. Svenskar ser det som att man tränger sig som på ICA, så även jag, men man får skylla sig själv om man byter flera hundra meter innan det är dags.
Citera
2021-01-24, 08:03
Medlem
Citat:
vad snackar du om? var läste du att jag tycker att man ska köra racing i andra filen?Man ska utnyttja så mycket väg det finns för att inte kön ska bli flera mil lång. Folk som du, byter fil så fort du ser en varningskylt för nåt som händer OM TVÅ KM. Byter gör man strax innan i blixtlåspincipen, men det är jävligt svårt för svenskar då alla misstror varandra och blir provocerade när nån efter ens egen invävning åker förbi och väver in sig före dig. Svenskar ser det som att man tränger sig som på ICA, så även jag, men man får skylla sig själv om man byter flera hundra meter innan det är dags.

1. Du behöver inte tränga dig in framför fordon som redan befinner sig i sin egen fil.
2. Du behöver inte tränga dig in när det är 1dm kvar av din fil, det är då du hamnar i räcket.
3. Det blir köer för att du tränger dig in mellan redan befintliga bilar, som då måste tvärnita för dig. Istället för att lugnt vänta på din tur då du har väjningsplikt när du byter fil, det oavsett blixtlåsprincipen.
4. Det är ingen som byter fil två km före, däremot ser oftast mer vant folk att det är hinder på vägen flera hundra meter före och kan då PLANERA sin körning utifrån det. Då kör man inte genom rödkryssade filer och man håller inte på att köra över räddningsmanskap som är under dessa rödkryss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in