2021-01-22, 15:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
HD är öht inget brottsoffer.
Både L och H har ett beteende som starkt kan ifrågasättas och främst och i högsta grad akitstöveln själv.

Det är inte så att detta med "det ideala brottsoffret" med en "högre brottsofferstatus"
- är ett jävligt löjligt resonemang av "samhället"?

Att det öht inte finns nån relevans att ägna sig åt pseudomoral likt prussiluskan?

Att passiv och aktiv är en term som möjligen är intressant ur ett krimtekniskt perspektiv?

Nu var mitt svar till Smokeonthewater gällande hur han bedömde ansvarsfrågan om vem som bar ansvaret för mordet.

Samhällets "resonemang" om brottsofferstatus är en teori som den norska kriminologiprofessorn Nils
Christie har om hur det ser ut i samhället. En spegling av hur vi människor värderar olika brottsoffer. Det är väl bara att se på hur media tar upp olika fall?

Sedan om HD är både offer och är på något plan delaktig i brottet låter jag vara osagt. Hon har hur som helst inte medverkat i förhör och jag ser även berättelsen om det blodiga sexet som något som HD mycket väl vet inte är sant och som hon både försöker att plantera och sedan ljuger om i förhör.

Som jag ser det är både HD och Lena offer för SDs behandling av dom. Här tycker och tror vi helt enkelt olika och som sagt, jag är inte ute efter att vinna någon argumentation.
Citera
2021-01-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det handlar om en reflektion över om det stämde. Det viktiga är att försöka förstå utifrån de rätta och riktiga förutsättningarna, och att ta diskussionen och tankarna därifrån.

Så kan det naturligtvis ha varit.
Jag minns nu att det kommit upp i tråden tidigare när HD tog examen, men minns inte om det var så att någon rotade fram information när hon tog legitimationen eller om det var från tråden.
Minnet är lurigt, men tycker mig minnas att du har rätt om att hon pluggade till sjuksköterska rätt sent.

Det finns ett inlägg om att HD tog sin examen -16 baserat på en cach i geo-cashforumet (med utlagd länk), men hur man fått det till att handla om HD förstår jag inte. CO är en helt annan person med helt annat nick. SD tar cashen som en FTF och skriver i loggningen att han inte väckte sjuksköterskan på andra våningen när han löste den, utan drog i väg hemifrån själv. Sen ingår den i de loggningar som HD har fört över på sitt nya konto.

Denna cache är inspirerad utav den utbildning jag blev klar med nu i Januari 2016. Sjuksköterskeutbildningen i Sverige sker vid universitet och högskolor. Den grundläggande utbildningen till sjuksköterska löper över sex terminer (180 hp) och avslutas med två examina: yrkesexamen (sjuksköterskeexamen) samt kandidatexamen.

Under utbildningen här i Örebro tentar man av två stycken tentor där det krävs 100% rätt. Båda är läkemedelsberäkning och utifrån det har denna cache utformats. Din uppgift är precis som min uppgift var och är i mitt yrke, att ha 100% rätt. Gör man fel på detta så kan det få MYCKET allvarliga konsekvenser! I erat fall innebär det att ni inte lyckas med att logga denna cache

Er uppgift är att multiplicera samtliga siffror ni får fram och sen plocka bort alla nollorna på slutet. Därefter skriva in siffrorna i certitude för att få fram koordinaterna.
Citera
2021-01-22, 16:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det finns ett inlägg om att HD tog sin examen -16 baserat på en cach i geo-cashforumet (med utlagd länk), men hur man fått det till att handla om HD förstår jag inte. CO är en helt annan person med helt annat nick. SD tar cashen som en FTF och skriver i loggningen att han inte väckte sjuksköterskan på andra våningen när han löste den, utan drog i väg hemifrån själv. Sen ingår den i de loggningar som HD har fört över på sitt nya konto.

Denna cache är inspirerad utav den utbildning jag blev klar med nu i Januari 2016. Sjuksköterskeutbildningen i Sverige sker vid universitet och högskolor. Den grundläggande utbildningen till sjuksköterska löper över sex terminer (180 hp) och avslutas med två examina: yrkesexamen (sjuksköterskeexamen) samt kandidatexamen.

Under utbildningen här i Örebro tentar man av två stycken tentor där det krävs 100% rätt. Båda är läkemedelsberäkning och utifrån det har denna cache utformats. Din uppgift är precis som min uppgift var och är i mitt yrke, att ha 100% rätt. Gör man fel på detta så kan det få MYCKET allvarliga konsekvenser! I erat fall innebär det att ni inte lyckas med att logga denna cache

Er uppgift är att multiplicera samtliga siffror ni får fram och sen plocka bort alla nollorna på slutet. Därefter skriva in siffrorna i certitude för att få fram koordinaterna.

Tack!
Ja, då minns mitt passiva minne det här. Och då var det alltså inte HDs legitimation det handlade om.

Nu tycker jag iofs inte att det är så avgörande för fallet att veta exakt vad HD jobbat med tidigare. Jag tänker att Lena var både utbildad och väldigt klok, men det hjälpte henne ändå inte. Hon såg igenom SD på ett otroligt sätt, men blev fast, totalt nedbruten och slutligen dödad.

Att HD är sjuksköterska har inte heller hjälpt henne när det kommer till att förlåta, ställa sig bakom och försvara en person som har behandlat henne mycket illa.

Det sitter inte i utbildningen, även om kunskap borde kunna få dig att se din situation öppnare. Det vittnar många personer om som hamnat i liknande situationer.
Citera
2021-01-22, 16:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
L är mördad.
Respekt för sig själv har inte ett dugg med saken att göra.

Om otrohet och bråk skulle förmildra mord, att offret har minsann skuld till förloppet och rättsväsendet skulle resonera likt dig, så vore det moraletisk aspekt snarare än lag och juridik.
Mördas H som stannar hos idioten får hon skylla sig själv enligt ditt resonemang.
Det vore snarare en tragedi.

Respekt för sig själv har allt med saken att göra. Om man har respekt för sig själv så är man inte som en igel på någon som inte vill ha en, någon som behandlar en som en bajstrasa.
Citera
2021-01-22, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu var mitt svar till Smokeonthewater gällande hur han bedömde ansvarsfrågan om vem som bar ansvaret för mordet.

Samhällets "resonemang" om brottsofferstatus är en teori som den norska kriminologiprofessorn Nils
Christie har om hur det ser ut i samhället. En spegling av hur vi människor värderar olika brottsoffer. Det är väl bara att se på hur media tar upp olika fall?

Sedan om HD är både offer och är på något plan delaktig i brottet låter jag vara osagt. Hon har hur som helst inte medverkat i förhör och jag ser även berättelsen om det blodiga sexet som något som HD mycket väl vet inte är sant och som hon både försöker att plantera och sedan ljuger om i förhör.

Som jag ser det är både HD och Lena offer för SDs behandling av dom. Här tycker och tror vi helt enkelt olika och som sagt, jag är inte ute efter att vinna någon argumentation.
Jag skrev att H inte är ett brottsoffer.
Om du sen vill se henne som ett passivt offer för rådande omständigheter är upp till dig.
Citera
2021-01-22, 16:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Respekt för sig själv har allt med saken att göra. Om man har respekt för sig själv så är man inte som en igel på någon som inte vill ha en, någon som behandlar en som en bajstrasa.
Det handlar om ett mord där offret inte får skylla sig själv, vilket du påstod eftersom du vill skuldbelägga offret.

Vill du diskutera LW, otrohet, moralpredika och förfasa dig är det en annan aspekt - kring det som SD i högsta grad varit drivande till.

.
Citera
2021-01-22, 16:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det handlar om ett mord där offret inte får skylla sig själv, vilket du påstod eftersom du vill skuldbelägga offret.

Vill du diskutera LW, otrohet, moralpredika och förfasa dig är det en annan aspekt - kring det som SD i högsta grad varit drivande till.

.

Då har du missuppfattat mig. Det jag vänder mig emot är att kvinnor målas upp som försvarslösa offer utan möjlighet att försvara sig eller att påverka sitt eget öde. Och utan eget ansvar för sina val och handlingar. Kvinnor är alltid oskyldiga? Det finns alltid någon man att skylla allt på? Då är det väl lika bra att omyndigförklara alla kvinnor?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-22 kl. 16:50.
Citera
2021-01-22, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Då har du missuppfattat mig. Det jag vänder mig emot är att kvinnor målas upp som försvarslösa offer utan möjlighet att försvara sig eller att påverka sitt eget öde. Och utan eget ansvar för sina val och handlingar. Kvinnor är alltid oskyldiga? Det finns alltid någon man att skylla allt på? Då är det väl lika bra att omyndigförklara alla kvinnor?
Kvinnor är givetvis inte alltid oskyldiga.
Kvinnor målas upp som försvarslösa.
Ser ingen som ens resonerar i de termerna relaterat till fallet så varför överdriver du?
Du framstår som en omogen fjant iom korkade uttalande som att "lika bra att omyndigförklara alla kvinnor."

Själv ser jag inte H som en räddhågad kvinna.
Jag ser inget mesigt offer även om hon givetvis är påverkad negativt av idioten SD.
Hon är drivande att åka till USA med den misstänkte mördaren.
SD är tveksam i deras dialog.
Det är HD som jublar "Det blev en resa!" dess innan.
Det är HD som utbrister "Nu kan vi åka" När han släpps ur förhör och följer med honom hem för att packa.

L är inte nåt helgon heller, hon ter sig desperat och förbannad över att stå med hundhuvud när knullkungen ljuger H full.

Att sen anse att brottsoffer har skuld är det mil till. Det är inte bara skevt och förmildrar det dödliga och brutala våld som förövaren utövar, det är även helt osmakligt.
Lika osmakligt som när H önskar att Lena är död med tanke på Ls stackars barn som inte vet vart mamma är.
Citera
2021-01-22, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack!
Ja, då minns mitt passiva minne det här. Och då var det alltså inte HDs legitimation det handlade om.

Nu tycker jag iofs inte att det är så avgörande för fallet att veta exakt vad HD jobbat med tidigare. Jag tänker att Lena var både utbildad och väldigt klok, men det hjälpte henne ändå inte. Hon såg igenom SD på ett otroligt sätt, men blev fast, totalt nedbruten och slutligen dödad.

Att HD är sjuksköterska har inte heller hjälpt henne när det kommer till att förlåta, ställa sig bakom och försvara en person som har behandlat henne mycket illa.

Det sitter inte i utbildningen, även om kunskap borde kunna få dig att se din situation öppnare. Det vittnar många personer om som hamnat i liknande situationer.
Diskussionen handlade om vart HD arbetat tidigare, vilket du ställde dig tveksam till.
Som du ser klarar till och med nyexade sköterskor av att få beröm och fixa jobbet på en strokeavd.

20 år inom neuropsykiatri (uppgift FUP via CH) berörde att hon då kan ha pejl på hur AST etc beter sig och hur de bäst bemöts för att inte få spel.
Kanske till och med identifiera en sån individ.
Mordfallet står givevis inte och faller med den funderingen.
Det berörde en tanke - kring deras extremt skeva relation och att båda, var för sig, beter sig skeva - med en annan skribent.
Vilket du då kommenterade med ditt tvivel.
Senast redigerad av develi 2021-01-22 kl. 17:39.
Citera
2021-01-22, 17:50
Medlem
Citat:

Jag tror att Lena dels saknade självrespekt. Dels var stirrig på att vinna striden över något som inte var något att ha till att börja med. Men i sitt iver att komma som nr etta hade hon inte tid/förmåga att stanna upp en stund för att fundera på vad hon egentligen stred över.

Man kan inte heller säga att hon "drabbades" av SD. Frun kan ha drabbats av honom, eftersom man gifter sig och skaffar barn med någon som sen visar sig vara en helt annan människa. Då blir man drabbad. Och jag har viss förståelse för att man inte vill ge upp ens då när det känns hopplöst. Man kanske tänker som så att med tiden blir allt bra och barnen växer och ens egna föräldrar inte skulle förstå om man slet den dysfunktionella familjen isär. Och ovanpå allt detta även sjukdomen som också spelade roll.

Men att frivilligt tränga sig in i någon annans familj och inte släppa taget hur den andre än försöker skaka av en - det är inte samma sak som att ha drabbats av något.
Citera
2021-01-22, 18:16
Medlem
Citat:
Kvinnor är givetvis inte alltid oskyldiga.
Kvinnor målas upp som försvarslösa.
Ser ingen som ens resonerar i de termerna relaterat till fallet så varför överdriver du?
Du framstår som en omogen fjant iom korkade uttalande som att "lika bra att omyndigförklara alla kvinnor."

Själv ser jag inte H som en räddhågad kvinna.
Jag ser inget mesigt offer även om hon givetvis är påverkad negativt av idioten SD.
Hon är drivande att åka till USA med den misstänkte mördaren.
SD är tveksam i deras dialog.
Det är HD som jublar "Det blev en resa!" dess innan.
Det är HD som utbrister "Nu kan vi åka" När han släpps ur förhör och följer med honom hem för att packa.

L är inte nåt helgon heller, hon ter sig desperat och förbannad över att stå med hundhuvud när knullkungen ljuger H full.

Att sen anse att brottsoffer har skuld är det mil till. Det är inte bara skevt och förmildrar det dödliga och brutala våld som förövaren utövar, det är även helt osmakligt.
Lika osmakligt som när H önskar att Lena är död med tanke på Ls stackars barn som inte vet vart mamma är.
Min fetning.
Fast du är medveten om att mer än en kvinna i Sverige har den hårda vägen fått veta att hon "får skylla sig själv" när hon valt fel sällskap?

Försäkringsbolag darrar inte på målet när det kommer till diskussion om ersättning när kvinnor fått stryk av sina män med väl kända våldstendenser.
Många kvinnor känner inte till detta, inte förrän de står där blåslagna.
Citera
2021-01-22, 18:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Min fetning.
Fast du är medveten om att mer än en kvinna i Sverige har den hårda vägen fått veta att hon "får skylla sig själv" när hon valt fel sällskap?

Försäkringsbolag darrar inte på målet när det kommer till diskussion om ersättning när kvinnor fått stryk av sina män med väl kända våldstendenser.
Många kvinnor känner inte till detta, inte förrän de står där blåslagna.
Ja, och därför ska inte sån bs få fäste.
Det är gubbsnor och pseudomoral.

Jag är likaså fullt medveten om de klädkoder som försvarsadvokater åberopar för att lägga skuld på det kvinnliga offret i våldtäktsmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in