2021-01-22, 18:19
Medlem
Madagascars avatar
Patrick Vallance enligt Guardians live-blog:

New UK variant could be up to 30% more deadly than original
For someone aged 60 the average risk is that for 1,000 people who got infected, rougly 10 would be expected to die with the old virus, he says.

With the new virus, roughly 13 or 14 would be expected to die, he says.

Samtidigt i bananland så öppnar man upp skolan...
Senast redigerad av Madagascar 2021-01-22 kl. 18:36.
Citera
2021-01-22, 18:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det väcker dock frågetecken. Återigen, mitt resonemang är jämförelsen med AZ-vaccinet där det finns frågetecken om effektivitet. Jag menar att i slutändan kommer AZ-vaccinet att visa sig mer användbart och att man inte kan säga att det är sämre. Verkar bara vara en dosfråga som jag tror löser sig.

Däremot finns det starka ekonomiska intressen att få ut ett RNA-vaccin på världsmarknaden. Ytterst elegant teknisk lösning men det krävs infrastruktur till det. Vilket är det dyra och komplicerade. Givetvis vill utvecklarna att länderna ska skaffa sig det för framtida vacciner. Så det finns viss konkurrens om man säger så även om tillverkarna lovat att göra detta mer eller mindre för mänsklighetens bästa i första hand.

När man lyssnar på olika uttalanden kring vaccinerna får man alltså ta in detta. T.ex. Matti Sällberg har ett stort egenintresse med att pusha för den nya tekniken han samarbeta ju med sitt eget projekt med utvecklarna i USA.

mRNA-tekniken är som sagt mycket intressant. Men dyr! Där är vektorvaccinerna minst lika intressanta. Och billigare! Dessutom är det inget problem att distribuera dem även i länder med svag infrastruktur som i tredje världen.
Jag tror absolut att AZ:s vaccin är ungefär lika bra som de två som nu är godkända när man justerar första dosen och det är väl den studien man nu håller på med.

Sedan har vi CureVac som också är mRNA som enligt uppgifter jag läst kan förvaras mer än sex månader i 2-8 C. Har inte kollat så mycket, så det kan vara fel.
Citera
2021-01-22, 18:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror den finns i VGR också.

Enligt GT här om dagen har en smittkedja med den engelska varianten identifierats i Uddevalla (vilket ligger i VGR). Oklart hur/om smittspårningen fungerat.

Vill minnas att det fans kopplingar till hemtjänsten.

Edit:
https://www.expressen.se/gt/muterade-virusvarianten-hittad-inom-hemtjansten/
Senast redigerad av LeeVan 2021-01-22 kl. 18:34.
Citera
2021-01-22, 18:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vill se slutrapporten. Är det så svårt att förstå. Den sista från AZ är visserligen inte peer-rviewed men de har åtminstone publicerat en pre-print.
Bestäm dig för vad du frågar efter!
Tidigare efterfrågade du en "peer-reviewed slutrapport" och nu vill du ha "slutrapporten".

Den vetenskapliga dokumentationen som ligger till grund för godkännandet av Comirnaty ( Pfizer BioNTechs vaccin mot covid-19) har publicerats i form av en EPAR ( European Public Assessment Report).
Jag har redan länkat till denna rapport men här kommer den en gång till:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/comirnaty---vaccin-mot-covid-19#hmainbody1
Varför duger inte denna rapport? Rapporten är ju mer omfattande än en artikel I en vetenskaplig journal.

Vi
Citat:
vet alltså inget om omständigheterna kring Pfizer's vaccin. Som sagt, inte bra i Sverige men över hela världen rapporteras det sämre immunitet efter första dosen. Då det är verkligen på sin plats hur Pfizer fått fram de höga talen.
Ja, du har ju bestämt dig för att den vetenskapliga granskning som gjorts av Comirnaty och publicerats inte räknas så det är meningslöst att argumentera med dig.

Citat:
Jag betvivlar inte Pfizer eller Moderna att deras vacciner är bra. Ursprungsfrågan var om AZ-vaccinet är så dåligt som den postaren säger i jämförelse. Jag tror inte det utan AZ-vaccinet kommer att ligga i par med de andra i jämförelse så fort man får ordning på doserna. Eller så kommer samarbetet med ryska Gamaleja-institutet lösa problemet med immuniteten mot vektorviruset.

AZ-vaccinet kommer att visa sig vara betydligt mer användbart framförallt p.g.a. enklare logistik och administrering. Och det till en tiondels lägre kostnad i jämförelse.
Pfizer BioNTech arbetar med en frystorkad variant av sitt covid-19-vaccin. Det skulle eliminera kedjan av kryofrysar och därmed minska distributionskostaden och göra vaccinet lättdistribuerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Här kommer mera, https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/comirnaty---vaccin-mot-covid-19#hmainbody1
Redan länkat tidigare i kväll.
Ämnet diskuterades i tråden för ett tag sedan, men Arbetet förstod inte då heller hur läkemedel godkänns.
Edit. Det är uppenbart att Arbetet systematiskt sprider desinformation kring covid-19vaccin.
Senast redigerad av DoraF 2021-01-22 kl. 18:39.
Citera
2021-01-22, 18:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från Guardians live-blog:

For someone aged 60 the average risk is that for 1,000 people who got infected, rougly 10 would be expected to die with the old virus, he says.

Samtidigt i bananland så öppnar man upp i skolan...

Undrar om det betyder 30% fler som behöver sjukhusvård också?
Citera
2021-01-22, 18:36
Medlem
Citat:
Från Guardians live-blog:

Samtidigt i bananland så öppnar man upp i skolan...

Det här påståendet talar mot sig självt. Är viruset 30% mer dödligt så är den också nästan 30% mindre potent att sprida, det för att värddjuret hinner dö innan viruset sprids. De virus som sprids snabbast är de som inte är potenta alls, dvs corona.
Citera
2021-01-22, 18:39
Medlem
Citat:
Patrick Vallance enligt Guardians live-blog:

Samtidigt i bananland så öppnar man upp skolan...

Ja det väldigt mycket kan eventuellt kanske möjligen antydan... börjar ledsna på all osäkerhet och skräck rubriker. Man vet ju inget om detta virus igentligen känns det som
Citera
2021-01-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Redan länkat tidigare i kväll.
Ämnet diskuterades i tråden för ett tag sedan, men Arbetet förstod inte då heller hur läkemedel godkänns.
Edit. Det är uppenbart att Arbetet systematiskt sprider desinformation kring covid-19vaccin.

Nu är ju inget vaccin mot någon corona godkända. Fan lär er se skillnad på ett tillfälligt nödgodkännande och ett godkännande!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det här påståendet talar mot sig självt. Är viruset 30% mer dödligt så är den också nästan 30% mindre potent att sprida, det för att värddjuret hinner dö innan viruset sprids. De virus som sprids snabbast är de som inte är potenta alls, dvs corona.
Jo, jag brukar också tänka så, säkert en bra tumregel, men det är faktisk ingen omöjlighet att en virus-variant kan vara både mer smittsamt och mer dödligt. T ex kan ju inkubationstiden vara längre för nya varianten.

Och nu pratar man ju om en förhöjd dödlighet i en specifik ålderskategori.
Citera
Medlem
Talespins avatar
4/10 inom vården fortsätter att vägra vaccination..

Är det verkligen klokt att hota dem med att få sparken?
Om 40% inom vården får sparken så kraschar ju svensk sjukvård ihop fullständigt.

Jag anser att det är dumheter att tvinga folk. Även vårdpersonal.
Citera
2021-01-22, 18:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är sjumilaskogar mellan finsk bebyggelse och rysk bebyggelse. Det hände någon gång under kalla krigets dagar, att någon ung man som hoppade av från Sovjet gjorde den vandringen, för att söka asyl i Sverige... men risken att någon covidsmittad ryss skulle ha gjort den nu är helt försumbar.

Jag håller med om, att om vi hade slagit ihop oss Finland, Norge och Sverige, räknat oss som en ö, stängt alla yttre gränser till den ön (Öresundsbron, de internationella flygplatserna och de internationella hamnarna) - så hade vi klarat oss från det här. Om det hade gjorts alldeles i början, före/under sportlovsresorna. Medborgare i respektive länder kunde ha fått återvända, men då skulle de ha satts i särskilda karantänanläggningar, övervakade av vakter.

Då skulle vi ha haft kanske två döda.
Det finns gott om bilvägar som korsar gränsen mellan Finland och Ryssland, så inte behöver man traska genom några sjumilaskogar för att ta sig mellan. E18 går t ex genom Finland till St Petersburg. Så idén att Norden eller Skandinavien skulle likna en ö ur smittspridningssynpunkt får nog skrotas. Det är en ganska lång gräns som ska bevakas om man vill vara säker att ingen smittad korsar gränsen.
Citera
2021-01-22, 18:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Undrar om det betyder 30% fler som behöver sjukhusvård också?
Det verkar rimligt att anta att det betyder detta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in