2021-01-22, 17:56
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var de väl? Och kynnet. I alla fall svenskar, norrmän och danskar håller ett större avstånd när de pratar med varandra (även annars) och är inte så fysiska med varandra. I Sydeuropa är det kramar och kindpussar mellan kvinnor, och manliga vänner håller gärna varandra om axlarna.

Möjligen hade Sverige en liten nackdel i och med att vi hade tagit emot fler invandrare. Som lever som man gör i Sydeuropa, d.v.s. generationsboenden, många barn, dansar gärna många tätt intill varandra på enorma fester, och allt det där.
Okej. Då får vi beta av det här punkt för punkt så får du nog förklara för mig vad som gäller för de parametrar vi berört nu.

Vi kan börja med statistiken på den här länken: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Overcrowding_rate,_2018_(%25) _SILC20.png

Statistik över trångboddhet och som bonus även relativ fattigdom (det får tjäna som illustration av klasskillnader här tänker jag). För mig ser det ut som att Sverige och övriga nordiska länder kanske inte är de som ligger närmast varandra, men jag förstår ju att jag har förivrat mig och tolkat det fel. Du får gärna förklara hur.
Citera
2021-01-22, 17:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vänligen precisera vilken länk du vill ha.

Vad är en "peer-reviewed slutrapport" ?
Kan du ge exempel på läkemedel där det finns någon sådan?

EMA och övriga läkemedelsmyndigheters godkännande process har ingenting med publicering av artiklar I vetenskapliga tidskrifter att göra.
Detta har jag förklarat för dig tidigare, men du tror uppenbarligen fortfarande att läkemedel granskas av vetenskapliga tidskrifter och att den peer review som då görs ligger till grund för godkännandet.

Peer review är en process där vetenskapliga publikationer läses och granskas av ämnesexperter innan de accepteras för publicering. Sammanfattningsvis kan man säga att det är en form av kvalitetsgranskning som säkrar att den publicerade forskningen håller en hög standard.

Det är inte du som bestämmer när jag postar.
Jag vill se slutrapporten. Är det så svårt att förstå. Den sista från AZ är visserligen inte peer-rviewed men de har åtminstone publicerat en pre-print.

Vi vet alltså inget om omständigheterna kring Pfizer's vaccin. Som sagt, inte bra i Sverige men över hela världen rapporteras det sämre immunitet efter första dosen. Då det är verkligen på sin plats hur Pfizer fått fram de höga talen.

Jag betvivlar inte Pfizer eller Moderna att deras vacciner är bra. Ursprungsfrågan var om AZ-vaccinet är så dåligt som den postaren säger i jämförelse. Jag tror inte det utan AZ-vaccinet kommer att ligga i par med de andra i jämförelse så fort man får ordning på doserna. Eller så kommer samarbetet med ryska Gamaleja-institutet lösa problemet med immuniteten mot vektorviruset.

AZ-vaccinet kommer att visa sig vara betydligt mer användbart framförallt p.g.a. enklare logistik och administrering. Och det till en tiondels lägre kostnad i jämförelse.
Citera
2021-01-22, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Här är något av det senaste som publicerats i alla fall,
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577
Tack!

Noterar 30 december 2020 som publiceringsdatum. Drygt en månad efter nödgodkännandet.
Citera
2021-01-22, 18:01
Medlem
Citat:
Nej. Inte om man befinner sig i en pandemi. Då är goda råd dyra! Annars sitter man snart där med 11 000 döda i ett litet land.
Så om vi hade bommat gränserna, dvs stängt (sprängt?) bron, slutat ta emot flyg och båtar i januari 2020 så hade vi nu 12 månader senare haft 2 döda i covid? Jag tror du har fel.

När vi ändå tror saker. Jag tror din lösning även hade försatt vårt lilla land i en katastrof där stenåldern hade varit en ganska mysig tillvaro.
Citera
2021-01-22, 18:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Fortsätter ner i huvudstaden.

Totalt vårdas just nu 471 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är 82 färre än i den senaste lägesrapporten 19 januari.

Av dessa vårdas:

64 i intensivvård (-11)
302 på akutsjukhus (-19)
105 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (-52)
Citera
2021-01-22, 18:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vill se slutrapporten. Är det så svårt att förstå. Den sista från AZ är visserligen inte peer-rviewed men de har åtminstone publicerat en pre-print.

Vi vet alltså inget om omständigheterna kring Pfizer's vaccin. Som sagt, inte bra i Sverige men över hela världen rapporteras det sämre immunitet efter första dosen. Då det är verkligen på sin plats hur Pfizer fått fram de höga talen.

Jag betvivlar inte Pfizer eller Moderna att deras vacciner är bra. Ursprungsfrågan var om AZ-vaccinet är så dåligt som den postaren säger i jämförelse. Jag tror inte det utan AZ-vaccinet kommer att ligga i par med de andra i jämförelse så fort man får ordning på doserna. Eller så kommer samarbetet med ryska Gamaleja-institutet lösa problemet med immuniteten mot vektorviruset.

AZ-vaccinet kommer att visa sig vara betydligt mer användbart framförallt p.g.a. enklare logistik och administrering. Och det till en tiondels lägre kostnad i jämförelse.
Fast PfizerBioNTechs vaccin har ju än så länge bara undersökts två veckor efter första dosen och då är det ju inte så konstigt om vaccinet inte ger så bra skydd.
Citera
2021-01-22, 18:06
Medlem
Citat:
Jomen nu pratar vi katoliker, stora barnaskaror, trångboddhet, generationsboenden, en sämre samhällsekonomi än i Sverige redan innan, stora klasskillnader, och inte alls samma förmåner som vi har vid sjukskrivning och behov av sjukhusvård t.ex.. Även mer fysiska, står närmare varandra när de pratar, hälsar med kramar och kindpussar... Vår nordiska naturliga stelhet och distans, har skyddat oss mer än vi tror!

Det är meningslöst för oss att jämföra oss med några andra länder än Norge, Danmark och Finland - det är bara dom som ÄR jämförbara på alla parametrar. Från klimat till familjernas storlek till vilka förmåner man kan få från samhället.

Blir helt fel att jämföra mångkulturella Sverige med småländer som Norge och Finland som har en homogen befolkning. Smittan fick av olika skäl fäste i våra många ghetton och utanförskapsområden, som tog/tar den in i vård- och omsorgssektorn. Sverige ska snarare jämföras med andra mångkulturella länder som t ex Tyskland, UK, Belgien, Frankrike. Därmed inte sagt att vi borde ha kunnat klara det betydligt bättre.
Citera
2021-01-22, 18:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tack!

Noterar 30 december 2020 som publiceringsdatum. Drygt en månad efter nödgodkännandet.
Det var det senaste jag hittade. Här finns mera att läsa, https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=Safety+and+e fficacy+BNT162b2&btnG=

PZ är vad jag vet inte nödgodkänt inom EU, men om du kan påvisa att det är så vore det intressant.
AZ är däremot nödgodkänt i vissa länder.

Edit
PZ har fått krav på uppföljning under två år, men det är vad jag förstår inte samma sak som att man nödgodkänt vaccinet.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-22 kl. 18:12.
Citera
2021-01-22, 18:09
Medlem
Madagascars avatar
Det här säger Clown in Chief:

"New variant may be more deadly than the original, Johnson says"

https://www.theguardian.com/world/live/2021/jan/22/uk-covid-live-coronavirus-latest-news-updates-500-payment-boris-johnson-downing-street-borders-trave l
Citera
2021-01-22, 18:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tack!

Här kommer mera, https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/comirnaty---vaccin-mot-covid-19#hmainbody1
Citera
2021-01-22, 18:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast PfizerBioNTechs vaccin har ju än så länge bara undersökts två veckor efter första dosen och då är det ju inte så konstigt om vaccinet inte ger så bra skydd.
Det väcker dock frågetecken. Återigen, mitt resonemang är jämförelsen med AZ-vaccinet där det finns frågetecken om effektivitet. Jag menar att i slutändan kommer AZ-vaccinet att visa sig mer användbart och att man inte kan säga att det är sämre. Verkar bara vara en dosfråga som jag tror löser sig.

Däremot finns det starka ekonomiska intressen att få ut ett RNA-vaccin på världsmarknaden. Ytterst elegant teknisk lösning men det krävs infrastruktur till det. Vilket är det dyra och komplicerade. Givetvis vill utvecklarna att länderna ska skaffa sig det för framtida vacciner. Så det finns viss konkurrens om man säger så även om tillverkarna lovat att göra detta mer eller mindre för mänsklighetens bästa i första hand.

När man lyssnar på olika uttalanden kring vaccinerna får man alltså ta in detta. T.ex. Matti Sällberg har ett stort egenintresse med att pusha för den nya tekniken han samarbeta ju med sitt eget projekt med utvecklarna i USA.

mRNA-tekniken är som sagt mycket intressant. Men dyr! Där är vektorvaccinerna minst lika intressanta. Och billigare! Dessutom är det inget problem att distribuera dem även i länder med svag infrastruktur som i tredje världen.
Senast redigerad av arbetet 2021-01-22 kl. 18:17.
Citera
2021-01-22, 18:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det var det senaste jag hittade. Här finns mera att läsa, https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=Safety+and+e fficacy+BNT162b2&btnG=

PZ är vad jag vet inte nödgodkänt inom EU, men om du kan påvisa att det är så vore det intressant.
AZ är däremot nödgodkänt i vissa länder.

Edit
PZ har fått krav på uppföljning under två år, men det är vad jag förstår inte samma sak som att man nödgodkänt vaccinet.
Det har tagits shortcuts även i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in