2021-01-21, 15:22
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
100 döda om dagen pga ett virus vi skulle kunna bekämpat ifall vi hade kraftfullare restriktioner.

När ska ni fatta att det inte gör någon skillnad? Har ni något förståndshandikapp? Kan ni inte blicka ut över världen och se att det inte har fungerat med hårdare restriktioner i andra länder? https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13484

Covid har verkligen gjort folk psykotiska. Men det är bra, då kan man filtrera bort dom som är hjärndöda mongon ur sin vänskapskrets. Ett år in i skiten och ni skriker fortfarande om lockdowns. Jag har inte ord för hur mycket jag föraktar sådana som du.
Citera
2021-01-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
140 per dag? Exakt vart har du fantiserat ihop den siffran?
Det finns faktiskt ingenting som pekar på det. Ca 100 skulle jag säga i snitt just nu..

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19

7 dagars genomsnitt 138.. Innehåller iofs bekräftade plus sannolika fall.. Vi får väl helt enkelt se om vi når 15000 om en månad (jag tror det även om det kanske inte rapporteras den 21:a februari pga eftersläpning)
Citera
2021-01-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass

7 dagars genomsnitt 138.. Innehåller iofs bekräftade plus sannolika fall.. Vi får väl helt enkelt se om vi når 15000 om en månad (jag tror det även om det kanske inte rapporteras den 21:a februari pga eftersläpning)

Mycket talar för att det kommer förvärras i Februari.
Citera
2021-01-21, 15:32
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Mycket talar för att det kommer förvärras i Februari.
Vad exakt talar för detta?
Citera
2021-01-21, 15:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass

Det sjudagars är lika sannolikt som att det var 41 som sjudagars den 26 december.
Anledningen till att siffrorna är så hysteriska just nu är för att det rapporterades så otroligt lite runt jul.

Jag påstår inte på något sätt att 100 döda/dygn är en bra siffra, men det ligger inte på 139..
Citera
2021-01-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
När thelocal frågade om att andra länder rekommenderar andra medicinska ansiktsmasker så säger Tegmark att Sverige har rekommenderat sådana för befolkningen i kollektivtrafiken, men är inte medicinska sådana ffp2/3/n95 och de klassiska "blå" är i tyg, väl? Sverige rekommenderar ju de dåliga blå (som bara skyddar andra från dig snarare än skyddar dig från andra)

Hennes svar beror väl på den allmänna förvirringen mellan munskydd och masker.

Surgical face mask = munskydd på svenska..

Sen sa hon helt korrekt att i Sverige har man aldrig börjat diskussionen angående huruvida en halsduk eller egenhändigt ihopsydd tygbit skulle göra någon skillnad. Tack gode Gud för det..
Citera
2021-01-21, 15:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Äldre verkar stryka med som flugor av vaccinet.

Har själv hört talas om ett par stycken nu

På norska äldreboenden dör det i genomsnitt ca 400 "brukare" i veckan, alldeles oavsett C-19 eller vaccineringen. Detta kommer givetvis att fortgå även under den period som vaccineringen pågår.
Citera
2021-01-21, 15:40
Medlem
Citat:
100 döda om dagen pga ett virus vi skulle kunna bekämpat ifall vi hade kraftfullare restriktioner.

Ledsen att behöva upplysa om det men en massa människor dör varje dag i Sverige. Många av de äldre som stryker med i covid hade snart riskerat dö av annat.
Citera
2021-01-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

När ska ni fatta att det inte gör någon skillnad? Har ni något förståndshandikapp? Kan ni inte blicka ut över världen och se att det inte har fungerat med hårdare restriktioner i andra länder? https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13484

Covid har verkligen gjort folk psykotiska. Men det är bra, då kan man filtrera bort dom som är hjärndöda mongon ur sin vänskapskrets. Ett år in i skiten och ni skriker fortfarande om lockdowns. Jag har inte ord för hur mycket jag föraktar sådana som du.

Citat:
Conclusions
While small benefits cannot be excluded, we do not find significant benefits on case growth of more restrictive NPIs. Similar reductions in case growth may be achievable with less restrictive interventions.

Det är rädslan och insikten om ens egen dödlighet som gör folk oförmögna att tänka klart.
Eftersom vi i Sverige inte har drabbats av några riktiga katastrofer (förutom tsunamin i Thailand och Estonia på Östersjön) så har folk inte tänkt på att döden väntar runt hörnet och att man eventuellt inte når 100års åldern trots att man äter hälsosamt, motionerar och röker inte.

Att det skulle finnas andra risker än eventuellt halka på trottoarkanten har man inte funderat över. Därför kommer detta som en chock - trots att medelåldern för C19 döda är fortfarande 83år..
Citera
2021-01-21, 15:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Vad exakt talar för detta?
Med stor sannolikhet kommer COVID19 att följa mönstret som med influensorna. Då mattas det av vid jul och in i januari för att ta fart sedan.

Har du något som talar emot det?
Citera
2021-01-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Ledsen att behöva upplysa om det men en massa människor dör varje dag i Sverige. Många av de äldre som stryker med i covid hade snart riskerat dö av annat.

Att ca 250 personer har dött dagligen i Sverige under årtionden (och fler innan) har ingen brytt sig särskilt mycket om. Man har skickat sina äldre till äldreboenden trots att man har vetat det vara en livsfarlig plats, men man har accepterat det. Någon gång ska man ju dö..

Nu är det plötligt onaturligt om någon dör i C19 på äldreboenden i 83års åldern..
Citera
2021-01-21, 15:49
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Med stor sannolikhet kommer COVID19 att följa mönstret som med influensorna. Då mattas det av vid jul och in i januari för att ta fart sedan.

Har du något som talar emot det?
Det verkar som att covid triggas igång lite tidigare än influensan. Det kan tyda på att säsongen också slutar tidigare, men det är svårt att sia om i dagsläget.

Den här grafen illustrerar det: https://www.canva.com/design/DAEQlD6pOwA/MgOQ3szcHJsfqHzupEHxWQ/view?utm_content=DAEQlD6pOwA&utm_campaign=designsh are&utm_medium=link&utm_source=sharebutton#8

Min gissning är att platån är nu och vi kan börja se en nedgång om en vecka eller två. Jag tycker inte det verkar skilja så mycket från influensan som var 2017/2018
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in