2021-01-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Hej!
Min son som är 14 år har nyligen börjar extraknäcka och har siktat in sig på sommarjobb.
Som en ansvarsfull far vill jag därför införa någon form utav ”skatt” här hemma där han skattar på ca 30-35% av vad han tjänar. Han tjänar på 3 timmar ca 150kr och varför jag vill införa denna ”skatt” är för att jag inte vill att han ska lägga pengarna på onödigt skit och dels för att han är vårt barn och vi bestämmer var pengarna går.
Är detta en bra idé?
1. Nästan inte ens lagligt att börja arbeta som 14 åring

2. Första extraknäcken och sommarjobben ska premieras. Kanske ska du istället skjuta in ytterligare 50 kr i timmen till ditt barn så att denne verkligen vill arbeta.

3. När barnet däremot är vuxen och börjar arbeta så ska du se till att personen betalar. Framförallt om inte sparande sker utan alla pengar går till nöjen.
Citera
2021-01-22, 17:39
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Hej!
Min son som är 14 år har nyligen börjar extraknäcka och har siktat in sig på sommarjobb.
Som en ansvarsfull far vill jag därför införa någon form utav ”skatt” här hemma där han skattar på ca 30-35% av vad han tjänar. Han tjänar på 3 timmar ca 150kr och varför jag vill införa denna ”skatt” är för att jag inte vill att han ska lägga pengarna på onödigt skit och dels för att han är vårt barn och vi bestämmer var pengarna går.
Är detta en bra idé?

ingen dum idé. det är bra att folk i tidig ålder får lära sig att staten helt jävla godtyckligt bara tar deras pengar. detta är något alla tycker är normalt, men en barnunge skulle begripa att detta är fel om man bara uppfostras rätt.
Citera
2021-01-22, 17:56
Medlem
Tycker 30 % i skatt låter lite lågt. Kör 50 %. Ungen är väl inte åt det osolidariska hållet?
Citera
2021-01-22, 18:50
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Hej!
Är detta en bra idé?

Ska du leka skattemas (vilket är korkat då det isf blir dubbelbeskattning) så får du iaf lära ut riktiga regler. De första ca 20000kr alla tjänar är skattefria genom grundavdraget och sedan är det progressiv skatt upp till gränsen för statlig skatt. För att komma upp i 30-35% så krävs det en vuxenlön i närheten av gränsen för statlig skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Nästan inte ens lagligt att börja arbeta som 14 åring

2. Första extraknäcken och sommarjobben ska premieras. Kanske ska du istället skjuta in ytterligare 50 kr i timmen till ditt barn så att denne verkligen vill arbeta.

1. Lättare jobb får man göra från 13 år. Jag köpte mina första aktier som 13åring från mina extraknäck som tidningsutdelare/reklamutdelare.
2. Håller med
Citera
2021-01-22, 20:41
Medlem
Knuxs avatar
Var glad att han jobbar överhuvudtaget och vill tjäna sina egna pengar.
Men vad har han för val egentligen, du verkar inte vara en givmild förälder.
Citera
2021-01-22, 20:55
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Haha, troll.

Han ska först betala inkomstskatt på sina 150:- och sedan ska han av det som blir kvar betala 35% skatt till dig? Och nej, det är hans pengar så ni bestämmer inte var pengarna ska gå.

Han kommer knappast behöva betala inkomstskatt.
Citera
2021-01-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
ingen dum idé. det är bra att folk i tidig ålder får lära sig att staten helt jävla godtyckligt bara tar deras pengar. detta är något alla tycker är normalt, men en barnunge skulle begripa att detta är fel om man bara uppfostras rätt.

Håller med! TS borde ta 50% av stålarna och skänka till hej-hejkärringen utanför närmsta ICA-affär. Lär ungen att vara ”solidarisk”.
Citera
2021-01-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Självklart ska han få behålla pengarna han tjänar, skulle du vilja sommarjobba för att tjäna din pappa eller för att tjäna dig själv?

Ändå betalar du nöjt till pappa staten, eller hur? Cuck.
Citera
2021-01-22, 23:01
Medlem
Deckard-Cains avatar
. Ta bort
Citera
2021-01-22, 23:18
Medlem
Förbannade sosse låt pöjken leva lite.
Citera
2021-01-22, 23:56
Medlem
Citat:
Hej!
Är detta en bra idé?

Nej, horribel idé. En smartare idé är att snacka med grabben och börja övertala honom om värdet att spara en del av hans pengar istället.
Citera
2021-01-23, 00:27
Medlem
InteRoligts avatar
Citat:
Hej!
Är detta en bra idé?

Aldrig fint att stjäla från sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in