2021-01-22, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Boendekostnaden representerar 25% av inflationen. Fria hyror skulle antagligen ge en inflations spik som man antagligen filtrerar bort det året. Ska det få en effekt så behöver hyrorna successivt höjas ganska rejält från år till år. Ganska stor del av marknaden i Sverige har faktiskt hyror i nivå med marknaden. Det är bara i större städer där vi har glappet. Så man kan undra hur stor del av marknaden det egentligen handlar om.
Om det är så kan man undra över det exakta andelen av "boendekostnad KPI" de senaste 10 åren t.ex. För jag kan se att allt nyrenoverat dubblas i hyra, och det går naturligtvis aldrig ner igen. Så boendedelen av av KPI borde ständigt stiga mer än t.ex varor. För hyresökningarna är alltid över, och sedan tillkommer den långsamma anpassningen till marknadshyra.

Om boendedelen av KPI varit mer transparent hade kanske jag och många med mig inte betvivlat att inflationen är så låg som KPI visar.

En annan sak som man stillsamt undrar över är hur "mobiler" tog sig in i KPI. Mobilkostnaden för många har gått från 0% till kanske 5% av inkomsterna på bara några år, inklusive byte vart 2 år. En Apple Iphone kostar 12K nu men som jag minns kostade den 3000 kr 2007 dvs en ökning med 300% på drygt 10 år. Det är inte samma mobil, men för användaren är den i praktiken samma. Eller är det motsatsen som gäller, det ingår bara en knapptelefon i KPI? Den har gått ner från 1000 kr till 150 kr så det blir en invers-chock i KPI som är falsk. För ingen använder knapptelefon längre.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-22 kl. 15:36.
Citera
2021-01-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Att inflationen är låg beror helt på att tillgångspriser inte räknas med. Priset på exempelvis bostäder är 10 ggr högre än 1990.

Som jag sa, släpp tokerierna. Inflation har inget egenvärde utan syftar i slutändan till att bygga välstånd. *Teorin* säger att en lätt inflation skall ge en ventil för arbetsgivare när löneökningarna varit större än produktivitetsökningen. Människor sägs vara fixerade vid nominella tal och nominella lönesänkningar är därför smärtsamma. Reala lönesänkningar med nominellt bibehållen lön är lättare.

Politikerna har ju bestämt att vi skall ha inflation. Frågan blir du hur vi får till inflationen så smidigt som möjligt med i övrigt minimalt med negativa konsekvenser. Frågan hurvida inflationen är bra eller inte är lite irrelevant.

Citat:
Det var onekligen ett intressant förslag: Höja lönen kraftigt för offentliganställda och införa guldmyntfot för att höja inflationen.

Guldmyntfot går givetvis inte att kombinera med att höja lönerna. Den skulle tvinga politikerna att vara mer ärliga med förutsättningarna. Alltså det kan bli lönesänkningar. Skulder leder till konkurs snarare än att man rullar problemen framför sig och hoppas att sedelpressen döljer det etc. I praktiken hade vi ju det systemet på 1800-talet och det måste ju betraktas som en period med fantastisk utveckling.
Citera
2021-01-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En annan sak som man stillsamt undrar över är hur "mobiler" tog sig in i KPI. Mobilkostnaden för många har gått från 0% till kanske 5% av inkomsterna på bara några år, inklusive byte vart 2 år. En Apple Iphone kostar 12K nu men som jag minns kostade den 3000 kr 2007 dvs en ökning med 300% på drygt 10 år. Det är inte samma mobil, men för användaren är den i praktiken samma. Eller är det motsatsen som gäller, det ingår bara en knapptelefon i KPI? Den har gått ner från 1000 kr till 150 kr så det blir en invers-chock i KPI som är falsk. För ingen använder knapptelefon längre.

Kommer ihåg en radio intervju om det där ansvarig på SCB förklarade något om att de bara tittade på hur mycket folk betalade för sina mobiler. De räknade inte med någon kvalitetshöjning som motiverade det högre priset. Varje prishöjning skulle kallas inflation. Undantaget var engångseffekter när nya funktioner tillfördes. Alltså när det blev vanligt med kamera på mobilen så tilläts priset höjas utan att det kallades inflation. Detsamma när mobiler fick internet, och appar.

Klart att det är ett svårt problem att uppskatta inflationen. Liknande problem finns med kläder där våra billiga skräp kläder i själva verket anses ha hög kvalitet eftersom vi värderar mode högre än hållbarhet. Fanns även en diskussion om skillnader i hur mycket klädpriser bidrar till inflationen jämfört med motsvarande uträkningar i Norge och Danmark. Hittar den inte nu tyvärr...
Citera
2021-01-22, 17:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Klart att det är ett svårt problem att uppskatta inflationen. Liknande problem finns med kläder där våra billiga skräp kläder i själva verket anses ha hög kvalitet eftersom vi värderar mode högre än hållbarhet. Fanns även en diskussion om skillnader i hur mycket klädpriser bidrar till inflationen jämfört med motsvarande uträkningar i Norge och Danmark. Hittar den inte nu tyvärr...
Helt klart ett lurigt fält. Räknar SCB det som "inflation" att varje barn hade 600 leksaker år 2010 mot 60 leksaker år 1980, och noll leksaker nu och en ipad istället? Räknas det som inflation att många via HM byter kläder varje år nu, medans den som handlade på 1980-talet och köpte en Burberry bara köper en kappa på 15 år?

Jag postar rätt mycket. Portot för 2 kg paket var 13 kr 1985 när jag började. Sedan steg det varenda år till över 100 kr när postnord var som störst kanske år 2000. Nu har det sjunkit till 59 kr med Schenker.

När jag flög till Malmö första gången 2000 kostade billigaste flygbiljett med SAS 4000 kr. Redan år 2001 när Malmö aviation satte igång att konkurrera så kostade samma biljett 1000 kr.

Konkurrens gör mycket för priset, och inflationen. Högre konkurrens ger helt enkelt lägre inflation. Därför tror jag EU-medlemsskapet ca 1994 var avgörande.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-22 kl. 17:08.
Citera
2021-01-22, 17:26
Bannlyst
Citat:
huspriserna stiger mest vid hög inflation.

Ja det gör de säkert. Priserna drivs ju av krediter.
Citera
2021-01-22, 17:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Berätta varför en BigMac inte kostar 10^17 kronor om den kostade 1 kr år 0.
Varför i all världen skulle jag förklara var för priset INTE skulle vara så ifall förutsättningarna var uppfyllda. Jag har inte påstått något sådant. (Har du druckit?)
Kom med en respons som är relevant.

Var är din redogörelse för varför någon skulle vilja skänka dig 2% riskfri realränta?
Eller förstod du att realräntan skulle vara ca 0.

Citat:
Det står inte ATT huspriserna halveras. Det står OM.
Svammel. Så här skrev du:
Citat:
När bostadspriserna halveras ...
När. Inte om!

Nu har du inte ens koll på vad du skriver. Och inte koll på vad jag skriver.

Citat:
Trodde du lagt av ditt evigt larviga exempel Bygg själv för halva priset.
Den svarslöses jämmer. Berätta hur vi skall få oss halverade bostadspriser om inte du och andra som vill se det ser till att ordna det genom att bygga och sälja till halva priset.

Citat:
Det görs redan i princip i alla städer utom Stockholm som utmärker sig. Medelpriset på nybyggt i Linköping, som jag råkar ha koll på, är 40.000 kr per kvm i lågbelånade nya föreningar.
Fel. Byggnadskostnaden är approximativt lika i alla regioner i landet. Ytterst små skillnader.
(Jag har länkat data på det tidigare).

Så det är bara att starta ett företag som bygger till halva priset. När kan du leverera?
Det kommer vara många som vill köpa.
Citera
2021-01-22, 17:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ge gärna exempel på något land i väst som strukit nollor i valutan de senaste 50 åren. I själva verket är det oerhört sällsynt, sett i mänskligt perspektiv som 50 år.
Varför skulle han behöva göra det om det är oerhört sällsynt.

2% på 50 år ger en faktor 2.69. Det triggar ingen valutareform.

Citat:
När jag var liten ca 1970 så kostade en Schweizer-Franc 1 kr. Nu kostar den 9.37 kr. Ändå när du åker till Schweiz så kostar bara deras McDonalds 60% mer än i Sverige. Hur förklarar du det?
Inflationen i Sverige har varit betydligt högre. Blir så med S-politik. (Ja, det är en ren och skär konsekvens av förd politik).
Citera
2021-01-22, 18:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag kan ha förståelse för att den som ska köpa en lägenhet ser hur den stiger från 1mkr till 4mkr på 10 år inte kan få ihop det med att inflationen anses extremt låg.
Det där resonemanget brukar komma från folk som referear till BR-priser på 80-talet och ökningen därefter.

De förstår inte följande:
* Man köper en BR för säg 100 kSEK. BRF har lån på den för 900 kSEK.
* Innehavaren betalar i avgiften ränta och amortering.
* Efter några år har lönerna stigit så att lånet motsvarar 90 kSEK (i fasta priser).
* Då har priset på BR stiget från 100 kSEK till 950 kSEK. (Totalt 1000 kSEK. Precis som vid köpet).
* Allt ovan under konstanta bostadspriser.

Det är inget problem att få till en faktor 10 i ökning på insatsen.

Och förr hade bankerna inget sätt att använda en BR som pant. Så BRF hade all anledning att INTE amortera av skulden. Då skulle folk få problem att låna till BR-köp.

Med tiden har ett fastighetsregister inrättats och det går att låna till BR-köp. Och då kan BRF gå ned i belåningsgrad.

Citat:
Jag kan också har förståelse för att man blir irriterad på riksbank och andra som med motivet "vi måste få upp inflationen" satsar på noll-räntor. De borde inte ignorera bostadspriserna i sina kalkyler, och deras handlande ger själva verket mer bostadsbubbla.
Varför skulle RB bry sig om några tomtar som yrar om bostadsbubbla?
Ska vi göra så med resten av samhället också. Det är några knarkares hallucinationer när dom tar LSD som skall styra mekanismerna i samhället?

Varför är det så många här som är så negativa till att fakta och logik får gälla.
Citera
2021-01-22, 18:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det ena utesluter inte det andra men att försöka få till inflation i ett läge det stat- och kommuner desperat försöker hålla tillbaka lönekostnader tror jag inte på. Varför inte lägga grunden genom minst 3% löneökning/år inom offentlig sektor och se om det ger riksbanken mer att arbeta med?
Visst kan man öka lönerna i offentlig sektor.

Det är bara att minska personalstyrkan och höja lönerna det.

Vad tror du om dina framgångar i nästa val med den iden?

Notera nu att totala lönesumman är konstant. Varför skulle det leda till inflation?
Citera
2021-01-22, 18:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Evighetslån från centralbanken antar jag? Sedelpressen med andra ord. Syftet är ju att urholka penningvärdet...
Staten får inte låna av centralbanken.
Citera
2021-01-22, 18:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Personligen tycker jag RBs innehav utav obligationer ska inte räknas in i vår officiella statsskuld. Staten är i praktiken skyldiga sig själva pengar.
Ska man räkna med RB som staten så försvinner ju den obligationsskulden. Men å andra sidan tillkommer lika mycket i lån iom att man då måste räkna med det RB lånar av bankerna.
Så nettoeffekten blir samma statsskuld som idag.
Citera
2021-01-22, 18:59
Medlem
inflationen ligger på drygt 2%

"Statsministern får lönehöjning

Drygt 2 procent i lönehöjning blir det
för statsministern och regeringens
statsråd i år.

Den 1 januari höjdes Stefan Löfvens
(S) arvode med 4 000 kronor till
180 000 kronor i månaden.

Övriga statsråd får en höjning på