Det fetade: Vad hade hon väntat sig? Helt förståeligt att HD inte ville ha något med henne att göra.
Du vet mycket väl att raderingarna av HDs loggar var ett sätt för LW att såra HD ytterligare genom att påminna om att hon visste att HD inte varit på plats eftersom SD hade varit där med LW. Markera revir. SD och HD var ett team. De hjälptes åt. Om det var OK för SD att dela loggarna med HD så angick det väl ingen annan?
Javisst. Det blev som en kamp mellan HD och Lena.
Såvitt jag har förstått är det CO som bestämmer över loggarna i det här fallet. Det finns olika varianter på hur man löser liknande situationer, men i vissa fall visste Lena att HD inte varit med och tagit cachen. Det var Lena själv som var där med SD.
För Lena blev det här hotet om att ta bort logar från HD, hennes vapen mot SD. Det enda som bet på honom är hans rädsla för att förlora sitt anseende, HD. Det enda språk SD förstår. Inget annat begriper han. Jag tänker att om man saknar de vanliga känslorna som färgar din värld, som gör den värd att leva i, vad återstår?
Makt, position och kontroll?
Han vill inte förlora HD för att han älskar HD så mycket, utan för allt hon representerar. HD är lika mycket värd som en sliten tvättmaskin som kan bytas ut när den är sliten. Istället för att oroa sig för henne när hon mår som sämst, åka in till akuten skulle väl de flesta göra, så tycker han att han kan söka sig en ny fru. "mina två fruar".
Såvitt jag har förstått är det CO som bestämmer över loggarna i det här fallet. Det finns olika varianter på hur man löser liknande situationer, men i vissa fall visste Lena att HD inte varit med och tagit cachen. Det var Lena själv som var där med SD.
För Lena blev det här hotet om att ta bort logar från HD, hennes vapen mot SD. Det enda som bet på honom är hans rädsla för att förlora sitt anseende, HD. Det enda språk SD förstår. Inget annat begriper han. Jag tänker att om man saknar de vanliga känslorna som färgar din värld, som gör den värd att leva i, vad återstår?
Makt, position och kontroll?
Han vill inte förlora HD för att han älskar HD så mycket, utan för allt hon representerar. HD är lika mycket värd som en sliten tvättmaskin som kan bytas ut när den är sliten. Istället för att oroa sig för henne när hon mår som sämst, åka in till akuten skulle väl de flesta göra, så tycker han att han kan söka sig en ny fru. "mina två fruar".
Det fetade: Du vet väl ingenting om hur mycket han oroade sig eller om de åkte till akuten? Men jag tror inte att det hjälper att åka till akuten om man har förlossningsdepression. De hade säkert kontakt med vården men jag har förstått att det kan vara svårbehandlat. Det är givetvis inget försvar för SD att skaffa en älskarinna men vem ställer upp som älskarinna åt en man som bedrar sin sjuka fru?
"Jag tänker att om man saknar de vanliga känslorna som färgar din värld, som gör den värd att leva i, vad återstår?
Makt, position och kontroll?"
Det var väl så det var för LW? Om hon inte kunde få SD så var det enda som återstod makt, position och kontroll.
Om hon backat och låtit dem vara i fred så hade hon antagligen levt idag. Hon hade möjlighet att påverka sitt eget öde.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-22 kl. 14:00.
Det är bara att hoppas att HD vaknar upp och lämnar eländet! Något bra kan inte komma ur detta förhållande. Fortsätta livet med en man som inte går att lita på (mördare eller ej) är så självdestruktivt. Dessutom inte snällt mot barnen, inget man vill föra vidare till sina döttrar!
Hittade äntligen förhöret med JF där hon berättar om hur SD lurar HD att tro att hon har sovit:
A 150/209
"J uppfattade det som att Stefan hade full kontroll på både Lena och Hanna. Lena
berättade om exempel där Stefan ljög på ett sätt så att Hanna till slut trodde, eller ville tro, på
det han sa. Vid något tillfälle fick han Hanna att tro att hon sovit på kvällen när hon
egentligen varit vaken, vilket hon först hävdat."
Det fetade: Du vet väl ingenting om hur mycket han oroade sig eller om de åkte till akuten? Men jag tror inte att det hjälper att åka till akuten om man har förlossningsdepression. De hade säkert kontakt med vården men jag har förstått att det kan vara svårbehandlat. Det är givetvis inget försvar för SD att skaffa en älskarinna men vem ställer upp som älskarinna åt en man som bedrar sin sjuka fru?
"Jag tänker att om man saknar de vanliga känslorna som färgar din värld, som gör den värd att leva i, vad återstår?
Makt, position och kontroll?"
Det var väl så det var för LW? Om hon inte kunde få SD så var det enda som återstod makt, position och kontroll.
Om hon backat och låtit dem vara i fred så hade hon antagligen levt idag. Hon hade möjlighet att påverka sitt eget öde.
Varken HD eller Lena är "brottsoffer" som kan kallas ideala brottsoffer.
Både Lena och HD får i tråden utstå kritik och ansvar för det som SD utsätter dom för. Lite såsom förövaren själv tänker?
Att om Lena sparkar mig på smalbenen och jag varnar henne att det går illa för henne om hon fortsätter, då är det hennes fel att hon blir mördad?
Från ett examensarbete på juristprogrammet 2016:
"Teorin om det ideala brottsoffret presenterades av den norska kriminologiprofessorn Nils
Christie (1928-2015).29 Han menade att vissa grupper av offer får en högre brottsofferstatus av
samhället än andra. "
"Ett verkligt brottsoffer anses sällan ha det ideala brottsoffrets samtliga egenskaper.*
34 De flesta
brottsoffer saknar bland annat den oskyldighet som ideala brottsoffer tillskrivs och får inte
samma stöd och sympati som det ideala brottsoffret. Dessa brottsoffer benämns icke-ideala och
brukar delas in i tre olika grupper; det provocerande offret, det motsträviga offret och det
passiva offret.
35
Det provocerande offret anses medskyldigt till våldet genom att till exempel starta ett gräl.
Genom att diskutera om brottsoffret kan anses ha provocerat fram våldet skuldbeläggs offret
och gärningspersonens handlande blir därmed delvis rättfärdigat.36 Det motsträviga offret ser
sig inte som ett offer. Hon kan exempelvis vilja återkalla sin polisanmälan eller vägra att
medverka i förundersökningen.37 Det passiva offret gör inga försök att undfly våldet, hon
provocerar inte heller fram det genom bråk. Av andra uppfattas hon ofta som att hon har gett
upp. Passiviteten kan ibland vara en överlevnadsstrategi där offret är noga med såväl sina ord
som handlingar. Exempelvis se till så vassa föremål inte ligger lättillgängliga samtidigt som
gärningspersonen inte får tro att offret har gömt undan dem.38"
*
"Enligt teorin finns det sex egenskaper som det ideala brottsoffret behöver ha för att betraktas
som idealt och därför uppnå hög brottsofferstatus. Exemplet uppfyller fem av de egenskaperna.
1. Offret är svagt. I det här fallet en gammal dam.
2. Offret gör något respektabelt. Hon har tagit hand om sin sjuka syster
3. Offret är på en plats som inte kan läggas henne till last för att vara på. Hon är på väg
hem mitt på dagen.
4. Gärningspersonen var stor och ond. En man är ofta större än en kvinna och han stal
handväskan för att köpa alkohol och droger.
5. Gärningspersonen var okänd för offret och saknade relation till denne.
6. Offret är starkt nog att kunna hävda sin offerstatus.31
"
[...]" Att offret ska vara tillräckligt starkt för att kunna hävda sin offerstatus
betyder att offret behöver berätta om händelsen och göra sin röst hörd. Samtidigt är det viktigt
att offret inte äventyrar samhällets medkänsla genom att vara för stark.32[...]"
Lena kan väl klassificeras som det provocerande brottsoffret, för stark för att klassificeras som det ideala brottsoffret som får högre brottsofferstatus. Hon är även det motsträviga offret och det passiva offret.
HD är det delvis passiva offret. Men när hon tar sig upp (mår bättre), börjar hon närma sig samma status som Lena, genom att Lena genom att hon ställer krav på SD. Så fort hon närmar sig SD igen hamnar hon åter i mörkret genom att hon försvarar honom och återförenas med honom.
Dirigenten i föreställningen är SD, men han lyckas inte med sitt jobb, utan blir missnöjd med fiolen och slår sönder den.
Senast redigerad av notknapparen 2021-01-22 kl. 14:47.
SD är den som betett sig som ett as, rent ut sagt.
Ändå är det LW som HD beskyller för otroheten.
Jag trof att SD rent av mös över att vara så eftertraktad. Kände sig som Hjärstas sexigaste Hunk...
Hans osmidiga sexflirtande verkar dock inte charma alla. Om några skulle kunna kliva fram och berätta om SD vore det tacksamt.
Ja, han är centralfiguren. Ett megasvin.
Även Sillen tycker att H lägger för mycket skuld på LW.
H tyckte som sagt "jätteilla om L".
Varav han har " påtalat att de var två om otroheten. J tyckte att hon dömde Lena väldigt hårt i jämförelse med hur hon dömde Stefan."
Det där är ren bullshit och victim blaming.
Finns absolut inte nån anledning att resonera till fördel SD, vilket blir kontentan av ditt resonemang.
"Om hon inte protesterat mot att jag har kuken i två läger så hade hon levt."
Varken HD eller Lena är "brottsoffer" som kan kallas ideala brottsoffer.
Både Lena och HD får i tråden utstå kritik och ansvar för det som SD utsätter dom för. Lite såsom förövaren själv tänker?
Att om Lena sparkar mig på smalbenen och jag varnar henne att det går illa för henne om hon fortsätter, då är det hennes fel att hon blir mördad?
(..)
Lena kan väl klassificeras som det provocerande brottsoffret, för stark för att klassificeras som det ideala brottsoffret som får högre brottsofferstatus. Hon är även det motsträviga offret och det passiva offret.
HD är det delvis passiva offret. Men när hon tar sig upp (mår bättre), börjar hon närma sig samma status som Lena, genom att Lena genom att hon ställer krav på SD. Så fort hon närmar sig SD igen hamnar hon åter i mörkret genom att hon försvarar honom och återförenas med honom.
Dirigenten i föreställningen är SD, men han lyckas inte med sitt jobb, utan blir missnöjd med fiolen och slår sönder den.
HD är öht inget brottsoffer.
Både L och H har ett beteende som starkt kan ifrågasättas och främst och i högsta grad akitstöveln själv.
Det är inte så att detta med "det ideala brottsoffret" med en "högre brottsofferstatus"
- är ett jävligt löjligt resonemang av "samhället"?
Att det öht inte finns nån relevans att ägna sig åt pseudomoral likt prussiluskan?
Att passiv och aktiv är en term som möjligen är intressant ur ett krimtekniskt perspektiv?
Finns absolut inte nån anledning att resonera till fördel SD, vilket blir kontentan av ditt resonemang.
"Om hon inte protesterat mot att jag har kuken i två läger så hade hon levt."
Om hon respekterat att han valde HD och lämnat dem ifred så hade han inte haft något motiv att mörda henne. Blixten slog inte ner från klar himmel.
Om SD hade respekterat HD så hade han lämnat LW redan när HD fick kännedom om otroheten.
Men eftersom han bryr sig lika lite om HD som om LW så fortsatte han att träffa båda och spela ut dem mot varandra.
👍
Så är det. .
Men han fortsätter sitt dubbelspel och eldar i brasan åt bägge håll.
"Ja. Guuu' va L är efterhängsam [nyknullad och nyss hemkommen fr L och skickat henne sms med JÄD... ].
Jobbiga störiga människa som inte låter dig vara ifred, min älskade drömkvinna."
Typ.
Senast redigerad av develi 2021-01-22 kl. 15:36.
Om SD hade respekterat HD så hade han lämnat LW redan när HD fick kännedom om otroheten.
Men eftersom han bryr sig lika lite om HD som om LW så fortsatte han att träffa båda och spela ut dem mot varandra.
Om han respekterat HD så hade han inte varit otrogen överhuvudtaget. Men att SD är en idiot betyder inte att LW är fri från ansvar. Om hon respekterat HD så hade hon inte haft en affär med hennes man. Om hon respekterat sig själv så hade hon inte varit SDs älskarinna.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-22 kl. 15:38.
Om han respekterat HD så hade han inte varit otrogen överhuvudtaget. Men att SD är en idiot betyder inte att LW är fri från ansvar. Om hon respekterat HD så hade hon inte haft en affär med hennes man. Om hon respekterat sig själv så hade hon inte varit SDs älskarinna.
L är mördad.
Respekt för sig själv har inte ett dugg med saken att göra.
Om otrohet och bråk skulle förmildra mord, att offret har minsann skuld till förloppet och rättsväsendet skulle resonera likt dig, så vore det moraletisk aspekt snarare än lag och juridik.
Mördas H som stannar hos idioten får hon skylla sig själv enligt ditt resonemang.
Det vore snarare en tragedi.