2021-01-22, 14:03
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
UK överväger att helt stänga gränserna för att inte förstöra sitt vaccinprogram. UK har redan klippt kontakten med Sydamerika och Portugal med totalt flygförbud.

Frankrike kräver negativt PCR-test från alla som vill resa in i landet. Ännu striktare krav på resenärer från länder utanför EU.

UK is considering full border closure to contain new Covid-19 variants, minister says
Citat:
The British government is considering a full closure of the country's borders in order to contain the spread of new variants of Covid-19, according to Environment Secretary George Eustice.

“We always keep these things under review,” Eustice told Sky News on Friday. “There is concern at the moment at the number of mutant strains ... concerns that there's a risk that one day there will be a strain that might be able to evade the vaccine.”

France to require negative Covid test from EU travelers
Citat:
Starting Sunday, people entering France from other European Union countries must present a negative Covid PCR test taken within 72 hours.

The release also reiterated that France had already imposed stricter measure for travelers from countries outside of EU borders (including the UK), who not only have to present a negative PCR test taken within 72 hours but also quarantine for seven days. They must also take a second test at the end of the quarantine period.

källa cnn
Citera
2021-01-22, 14:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man blir inte frisk från covid-19 av syrgas vad jag förstått, men man får bättre syresättning.
Man blir inte heller frisk av dropp.

Då återstår medicinering och några verksamma mediciner hade man inte i våras (2020).

Jag tror ungefär lika många hade hamnat i respirator oavsett om de låg hemma eller på sjukhus.

Däremot är jag säker på att många liv kunde ha räddats om flera fått syrgas och dropp istället för morfin.

Varför förvränger du vad jag skriver. Har aldrig påstått att man blir frisk av just dropp och syrgas, däremot är det ett stöd när kroppen läker.
Citera
2021-01-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Inget av de ska förvaras i minus 100 så det är för mycket. Sedan läste jag att Modernas ska transporteras i minus 40 grader.

Det är väl Pfizers som ska transporteras i minus 40 grader?

Moderna ska förvaras i -15 till -25 grader.

Citat:
Även Region Gävleborg har rapporterat in kylstrul för Modernas vaccin. De 400 doser som levererats från Apoteket har transporterats för kallt, det vill säga under den rekommenderade gränsen på -40 grader, uppger regionen.

Citat:
– Den rekommenderade temperaturen för Moderna ligger på -15 till -25. Det är en avvikelse om man transporterat det i lägre än -40 grader. Men man får se, det är Moderna som får svara på om en lägre temperatur skulle påverka negativt, säger Matti Sällberg.
Citera
2021-01-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var pga att inte alla skulle vara där samtidigt som man inte fick smitta inom klasserna, man hade arrangerat så att klassernas skåp var utspridda och man hade skåp bredvid andra klasser. Därför skedde smittan mellan klasser istället.

Skåpen är inte till för skolböcker, de är till för ytterkläder och skor.
Jag förstår. Bra tänkt, men man får se till att klasserna inte börjar/slutar skolan samtidigt. Det finns garanterat mer närliggande sätt att lösa problemet än att stänga skolan.

Samtidigt kan man inte begära en nollvision för skolan, när vuxna smittar varandra kors och tvärs. Att enstaka personer på en skola råkar smitta varandra är en icke-fråga. Om det blev stora utbrott som smittade hela skolor så hade det varit en helt annan femma.
Citera
2021-01-22, 14:07
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Siffrorna blir trevligare och trevligare för var dag som går. Låt oss hoppas att trenden håller i sig!
Smittspridningen tickar nedåt, det är bra. Förra veckan rapporterades totalt 34 099 fall och denna vecka 23 723. Hoppas det forsätter så och att inte skolöppningen vänder på trenden.
Citera
2021-01-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Siffrorna blir trevligare och trevligare för var dag som går. Låt oss hoppas att trenden håller i sig!
Eftersläpningen börjar väl käkas upp, det är nog inte svårare än så.
Citera
2021-01-22, 14:10
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Smittspridningen tickar nedåt, det är bra. Förra veckan rapporterades totalt 34 099 fall och denna vecka 23 723. Hoppas det forsätter så och att inte skolöppningen vänder på trenden.
Vad skulle det egentligen kunna vara som trycker ner smittkurvan om inte skollov och julledigheten? Tror inte att någon annan faktor skulle korrelera så starkt med både Jul/sommarlov/semester av slumpmässiga skäl. Tyvärr är det rimligaste antagandet att kurvan snart går upp igen.
Citera
2021-01-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår. Bra tänkt, men man får se till att klasserna inte börjar/slutar skolan samtidigt. Det finns garanterat mer närliggande sätt att lösa problemet än att stänga skolan.

Samtidigt kan man inte begära en nollvision för skolan, när vuxna smittar varandra kors och tvärs. Att enstaka personer på en skola råkar smitta varandra är en icke-fråga. Om det blev stora utbrott som smittade hela skolor så hade det varit en helt annan femma.

Sedan den skolan började använda munskydd så har de inte haft ett enda fall av smitta på skolan. Men det är ju anekdotisk bevisning dock...
Citera
2021-01-22, 14:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
På vilket sätt annorlunda menar du?
Jag tycker det är väldigt likt, men med en liten förskjutning.
Smittalen är ju halverade på någon vecka..

Den stora anledningen tror jag är att Skåne drabbades så lindrigt i våras, dvs ingen immunitet alls att tala om.

Så tror iaf jag att det ligger till..

Ja så har jag också uppfattat Skånes höga smittspridning , men börjar luta mer åt att de fått in den engelska varianten mer och mer. Även Västra Götaland (avloppsvattnet tex) tror jag har en del spridning av den. Även Karin Tegmark Wisell sa att de hittat många inresefall dessutom.

Vi får bara hoppas att FoHM fångar upp de flesta, de verkar iallafall på tårna när man hör Karin Tegmark Wisell prata om detta.
Citera
2021-01-22, 14:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 88
Nya fall: 4221

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffra nya avlidna: 136
Senaste fredagssiffra nya fall: 4716

Som väntar passerar vi 11k avlidna idag.
Nya fall ökar något i Stockholm jämfört med förra fredagen!! Är det nu det vänder upp igen?

(Platz.se)
Citera
2021-01-22, 14:12
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Eftersom antalet sjukhusvårdade är fler än antalet avlidna har andelen sjukhusvårdade större statistisk signifikans än antalet avlidna. Fortfarande.
Ytterligare ett ickesvar från NurseRatched.
Du kan fortfarande inte förklara vad du menar med att överdödligheten inte är en signifikant parameter för hur pandemin utvecklar sig. Nu börjar du tala om "antal avlidna" och sjukhusvårdade i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är givetvis fruktansvärt hemskt med den stora överdödligheten men som en parameter för hur epidemin utvecklas är den utan signifikans.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror inte alls att överdödligheten är ett bra mått på hur många som har dött i corona. Eftersom coronarestriktionerna har gjort, så att många i stället inte har dött av andra orsaker, som de skulle ha dött av annars. Andra infektionssjukdomar, trafikolyckor, krogslagsmål och detsamma på privata fester, överfall på gatorna om nätterna, sexöverfall med dödlig utgång, zigenarbrott (t.ex. har inte de vanliga åldringsbrottsligorna tagit sig hit i lika stort antal).

Överhuvudtaget allt som folk inte har tagit sig för, som de annars skulle ha gjort, och resorna till och från detta, har sparat in massor av liv. Säkert har några småbarn fått leva, för att de inte förirrat sig ut till poolen medan föräldrarna hade spritfest och inte märkte något, t.ex.. I Danmark har de inte haft så få trafikdöda sedan automobilen introducerades i landet - och det finns ingen anledning att tro, att det ska se annorlunda ut här.

Men detta har vi varit igenom så många gånger. Ska man veta hur många som dött i corona, så måste man räkna dom som har... eh... dött i corona. Eller med, där coronan i alla fall var en starkt samverkande dödsorsak till någon annan orsak (ålderdomssvaghet, hjärt- och kärlsjukdom, sjuklig fetma, astma, diabetes, autoimmun sjukdom, MS, ALS, AIDS, whatever).
Fast den totala dödligheten följer ju rätt väl hur pandemin utvecklar sig. När det är stor överdödliget är det också många döda i covid-19.
Citera
2021-01-22, 14:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Karin Tegmark Wisell sa att hon tyckte (rekommenderade) inte alls att regionerna skulle hålla på med antikroppstester i denna fas. Hon sa att i det här skedet av pandemin ser vi inte att det är så viktigt, den allmänna tillgången till antikroppstester ser vi i det här läget inte är så viktig. Den var viktig i våras och somras då det var en bristande tillgång för allmänheten att provta sig i samband med det akuta insjuknandet. Men i nuläget ser vi inte att det har någon viktig roll.

https://www.svtplay.se/video/29849774/nyheter-direkt/presstraff-med-myndigheterna?start=auto

52:56 in

Förstår inte hur hon resonerar där. Är väl snarare mer intressant nu än då. Fler har varit sjuka. Många vill veta om de fortfarande har antikroppar. Sedan bli det än mer intressant att följa ju fler som blir vaccinerade. Att veta om man har antikroppar eller inte skulle ju faktiskt även kunna användas för att bestämma vilka som ska prioriteras i vaccinationskön. Finns ju ingen omedelbar anledning att vaccinera de som redan har antikroppar. Så mer intressant nu skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in