2021-01-22, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Som alla kan se vill inte NurseRatched kännas vid det lilla men ack så viktiga ordet "sigifikans"
Men okej, vi förstår att du inte vet vad du talar om så jag droppar detta.
Eftersom antalet sjukhusvårdade är fler än antalet avlidna har andelen sjukhusvårdade större statistisk signifikans än antalet avlidna. Fortfarande.
Citera
2021-01-22, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Så ta då vaccinet, ni i riskgrupper. Det är ”gratis”, och jag lämnar med glädje min ”plats” i kön för er!

Jag solar inte under sommaren, eftersom jag skulle få dödlig hudcancer av det efter 50 år. Kräver inte att alla andra inte ska sola för det.

Men man ställer inte in en civilisation pga. detta. Det handlar om rimliga proportioner, såsom vi tar för att förebygga cancersjukdomar. Man förbjöd inte samlag 1983 pga. HIV. Man delade ut kondomer och sprutor (det här var innan alla sprutor tillverkades i Kina).

Man stängde ner bastuklubbarna i alla fall. I ett försök att förhindra smittspridningen. För dessa bastuklubbsbesökare var precis som hand-i-hand-dansarna. De sket fullständigt i risken. En icke insatt skulle tro att bögarna själva skulle ha undvikit dessa klubbar som pesten, men nej, det är samma sak som att säga till en syrier att inte ordna ett stort släktkalas mitt i pandemin.

Dessutom var smittspårningen otroligt svårt när det gällde just bastuklubbar:

Citat:
Det finns belagda fall på att smittan sprids på bastuklubbar. Om någon blir smittad är det ofta omöjligt att fastställa smittkällan. Det enda signalement den smittade kan ge är ett 15 centimeter långt könsorgan”
Citera
2021-01-22, 02:09
Medlem
Vaccinationsmaterial till Sverige fast i Danmark
Flera lastbilar med sprutor och kanyler som ska användas för vaccinationer mot covid-19 i Sverige har fastnat i Danmark, skriver Aftonbladet. Anledningen är nya danska direktiv som innebär att sprutor som importeras till Danmark också måste användas där.

https://omni.se/vaccinationsmaterial-till-sverige-fast-i-danmark/a/56L3Ke

Verkar ju bara vara strul mest hela tiden.
Citera
2021-01-22, 02:27
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Så ta då vaccinet, ni i riskgrupper. Det är ”gratis”, och jag lämnar med glädje min ”plats” i kön för er!

Jag solar inte under sommaren, eftersom jag skulle få dödlig hudcancer av det efter 50 år. Kräver inte att alla andra inte ska sola för det.

Men man ställer inte in en civilisation pga. detta. Det handlar om rimliga proportioner, såsom vi tar för att förebygga cancersjukdomar. Man förbjöd inte samlag 1983 pga. HIV. Man delade ut kondomer och sprutor (det här var innan alla sprutor tillverkades i Kina).

Precis, som politiker har man till uppgift att vara måttfull i sin bedömning och balansera åtgärder mot risker proportionerligt. Som det nu är med coronaviruset så agerar inte regeringar runt om i västvärlden så, långt ifrån, och jag misstänker starkt att det beror på att de är korrupta. Att regeringar mest verkar ta den hårt vinklade massmedia rapporteringen om corona som sanning är helt klart väldigt skumt.
Citera
2021-01-22, 02:40
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Tror också att vi kommer drabbas hårt i februari.
Trodde vi skulle nå peak nu i slutet av januari, men så kom dessa mer smittsamma mutationer.
Tegnell, FoHM och regering är som vanligt sist på bollen.

Kan bara sluta som det brukar göra här i Sverige.

Denna meme är lika aktuell nu som för ett år sedan:

https://i.imgur.com/PwR7kan.png

Inkompetente Anders Tegnell är en galning som vill hålla gränserna öppna till varje pris och göra om samma misstag som i våras.

Alla svenskar måste stoppas vid inresa, testas och sättas i karantän.

New coronavirus variant could be problematic for vaccines, a second study in two days suggests
Citat:
As researchers around the world race to see if new coronavirus variants will pose a problem for the vaccines, a second study in two days says a variant from South Africa could possibly do just that.
The variant was first spotted in South Africa in October and has now been found in more than a dozen countries.
In both studies, the work was done in the lab and not in people, so more research is needed to gauge the true threat of the new variant.
In the most recent study, which was small, researchers took antibodies from six people who had been hospitalized with Covid-19 before the new variant was discovered. They found, to varying degrees, that antibodies for all six of the survivors were unable to fully fight off the virus.
It's unclear whether this means someone would be vulnerable to the new variant if they'd already had Covid-19, or what this might mean for people who've been vaccinated.
The findings of this study were very similar to those of a study released Tuesday by the National Institute for Communicable Diseases in South Africa.

källa cnn

France introduces mandatory PCR tests for arrivals
Citat:
French President Emmanuel Macron told his European Union counterparts France would make PCR tests compulsory for all travellers into France from Sunday, including from fellow EU countries, his office said on Thursday.
Citera
2021-01-22, 03:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja epidemins (eftersom jag pratar om Sverige) utfall i dödsfall återspeglas av överdödligheten.

Tror inte alls att överdödligheten är ett bra mått på hur många som har dött i corona. Eftersom coronarestriktionerna har gjort, så att många i stället inte har dött av andra orsaker, som de skulle ha dött av annars. Andra infektionssjukdomar, trafikolyckor, krogslagsmål och detsamma på privata fester, överfall på gatorna om nätterna, sexöverfall med dödlig utgång, zigenarbrott (t.ex. har inte de vanliga åldringsbrottsligorna tagit sig hit i lika stort antal).

Överhuvudtaget allt som folk inte har tagit sig för, som de annars skulle ha gjort, och resorna till och från detta, har sparat in massor av liv. Säkert har några småbarn fått leva, för att de inte förirrat sig ut till poolen medan föräldrarna hade spritfest och inte märkte något, t.ex.. I Danmark har de inte haft så få trafikdöda sedan automobilen introducerades i landet - och det finns ingen anledning att tro, att det ska se annorlunda ut här.

Men detta har vi varit igenom så många gånger. Ska man veta hur många som dött i corona, så måste man räkna dom som har... eh... dött i corona. Eller med, där coronan i alla fall var en starkt samverkande dödsorsak till någon annan orsak (ålderdomssvaghet, hjärt- och kärlsjukdom, sjuklig fetma, astma, diabetes, autoimmun sjukdom, MS, ALS, AIDS, whatever).
Citera
2021-01-22, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror inte alls att överdödligheten är ett bra mått på hur många som har dött i corona. Eftersom coronarestriktionerna har gjort, så att många i stället inte har dött av andra orsaker, som de skulle ha dött av annars. Andra infektionssjukdomar, trafikolyckor, krogslagsmål och detsamma på privata fester, överfall på gatorna om nätterna, sexöverfall med dödlig utgång, zigenarbrott (t.ex. har inte de vanliga åldringsbrottsligorna tagit sig hit i lika stort antal).

Överhuvudtaget allt som folk inte har tagit sig för, som de annars skulle ha gjort, och resorna till och från detta, har sparat in massor av liv. Säkert har några småbarn fått leva, för att de inte förirrat sig ut till poolen medan föräldrarna hade spritfest och inte märkte något, t.ex.. I Danmark har de inte haft så få trafikdöda sedan automobilen introducerades i landet - och det finns ingen anledning att tro, att det ska se annorlunda ut här.

Men detta har vi varit igenom så många gånger. Ska man veta hur många som dött i corona, så måste man räkna dom som har... eh... dött i corona. Eller med, där coronan i alla fall var en starkt samverkande dödsorsak till någon annan orsak (ålderdomssvaghet, hjärt- och kärlsjukdom, sjuklig fetma, astma, diabetes, autoimmun sjukdom, MS, ALS, AIDS, whatever).
OK. Jag kan iofs köpa det. Det var egentligen inte centralt i diskussionen. (Sedan kommer ju diskussionen om "av" eller "med" men vi skippar den nu va?)

Det centrala blev istället missuppfattningen att jag negligerade tragiken i att människor avlider. Något jag absolut inte gör. Jag menar bara att antalet sjukhusinläggningar snabbare och bättre speglar epidemins utveckling.
Citera
2021-01-22, 05:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vi vet i alla fall att svenska folket kan skita lugnt med tanke på hur mycket toapapper som hamstrades i våras. Det måste finnas otroliga lager kvar hos de enskilda.

Jo tack. Jag har broschyren. Men som du kanske såg av den engelska listan av diverse undantag så blir det ändå en rätt lång lista av yrkesmänniskor som inte ska ingå i lockdown. Och då är min fråga vad är det som är så viktigt att stänga i så fall? Klädaffärerna? Klockaffärerna?

Vi har ju redan stängt ner samhället på många sätt. Och nu kommer dessutom rapporter från utlandet om att lockdown inte hjälper mot nya mutationer som finns i 10st olika EU-länder - inklusive Sverige. Varför ska man då stänga ner ytterligare och därmed riskera någon sorts samhällskollaps?

Vad jag sett så har lockdown gett en nedgång av smittspridningen ca: 3 veckor efter nedstängning. Varför skulle det inte hjälpa mot nya mutationer? Man kan stänga ner allt som inte är nödvändigt, klädaffärer och klockaffärer eller för den delen köpcentra är inte nödvändiga som exempel. Nu säger jag inte att vi ska stänga ner, men att säga att lockdown inte hjälper är trams.
Citera
2021-01-22, 06:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad jag sett så har lockdown gett en nedgång av smittspridningen ca: 3 veckor efter nedstängning. Varför skulle det inte hjälpa mot nya mutationer? Man kan stänga ner allt som inte är nödvändigt, klädaffärer och klockaffärer eller för den delen köpcentra är inte nödvändiga som exempel. Nu säger jag inte att vi ska stänga ner, men att säga att lockdown inte hjälper är trams.

Just köpcentra är vansinne att ha öppna. Även om butikerna endast tillåter ett visst antal inne samtidigt kan ju flera stå i kö till olika butiker. Det säger sig självt att köpcentra sprider smittan, många människor inomhus och oftast är man där under ganska lång tid.
Citera
2021-01-22, 06:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

I England ökade smittspridningen pga lockdown så om någon tramsar så är det du.
Citera
2021-01-22, 06:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Inkompetente Anders Tegnell är en galning som vill hålla gränserna öppna till varje pris och göra om samma misstag som i våras.

Alla svenskar måste stoppas vid inresa, testas och sättas i karantän.

New coronavirus variant could be problematic for vaccines, a second study in two days suggests

källa cnn

France introduces mandatory PCR tests for arrivals

Det är en självklarhet att alla resenärer från utlandet sätts i karantän och testas. Men det spelar ingen roll hur logiskt det än må vara, Sverige kommer aldrig att införa detta det absolut mest basala.
Citera
2021-01-22, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ingen har dött i influensa i år vad jag har hört KTW säga, i stället är det corona som orsakat dödsfallen. Att influensan försvann i år har kanske med alla restriktioner och handtvätt att göra. Troligen är det en del andra saker som lunginflammationer och urinvägsinflammationer som minskat rejält.
Så dödstalen är ingen exakt värdemätare på covid-19 dödsfallen. Läkarnas utlåtanden om trolig dödsorsak är trots allt bästa diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in