Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
I ett av förhören säger SE att han måste gå 23:15 för att hinna med sin sista T-bana.
Om klockan är 23:19 när han stämplat ut och sedan ställer sig och samtalar bort ett par minuter med vakterna - kan han hinna med T-banan då?
Men det är som sagt bara en av tre som säger att det rör sig om ett par minuter (HO) , enligt de andra två kan det ha gått till som du säger ...
Bara att läsa innantill, skulle jag tro. Uppgifterna står i förhöret den 25:e april, s. 49:
"F: När är tåget som du planerar att åka med, när går det?
E: Det går någon minut över halv.
[...]
E: Jag är tvungen och springa till tunnelbanenedgången vid Kungsgatan eftersom tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan stänger relativt tidigt på eftermiddagen [...]
E: Jag åker med tunnelbanan till Hötorget och så byter jag till linje Mörby, jag bor i Täby."
SE fortsätter senare (s. 69-70): "tågen slutar och gå klockan tolv [...] jag skall först ta mig till Hötorget [...] Tar jag en halvtimme på mig så brukar det gå bra."
Det är högst troligt att han siktade på tåget, om han ville komma hem så snabbt som möjligt efter jobbet. Kanske tänkte han uträtta något efter vägen. Fanns det inte kvällsöppna butiker och kiosker även på den tiden?
Eller så ville han ha en viss marginal. Inte kul att behöva sega med bussen en timme, mitt i natten.
Och om han nu var GM varför fortsatte han inte bara till antingen T-banan eller tidigaste bussavgång, efter dådet? Varför exponera sig genom att gå runt kvarteren och återvända till Skandia?