2021-01-22, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du stör dig på tiden för att du bestämt dig för att det bakom varje liten obetydlig omständighet kring Engström finns en kryptisk baktanke.

Om han tror att han pratade med väktarna en minut så funkar 23.20 som alibi men nu säger han ju att ett sånt samtal inte ägt rum. Han har bråttom ut och skyndar ned för gatan. Lyssnar man på hans vittnesmål tycks det snarast som att han försöker komma så nära inpå mordet som möjligt. Han avlägger alltså något av ett anti-alibi. Det är enkelt att bara gå in och byta ut titten på klockan i skyltfönstret mot att han istället drar sin revolver.

Här brukar det påpekas att det är medvetet från gärningsmannen Engströms sida. Han vill lägga sig så nära inpå händelserna som möjligt för att kunna spela ut sitt förväxlingskort. Men då kan man inte också säga att han försöker skaffa sig alibi med en senarelagd utstämplingstid. Man är tvungen att välja här. Försökte Engström fejka en tidig eller sen ankomst till mordplatsen?

Är lite delad här , visst utstämplingstiden är både viktig o oviktig
Men 23:20 så kan han vara GM o oskyldig, men Leif GW Persson hade iofs åsikter även på tiden 23:19 och menade på att även den tiden gjorde Stig oskyldig pga han pratade med vakterna i minst 2min.

Han tillomed använde utstämplingstiden som ett argument för att Stig Engström inte kunde vara GM
Citera
2021-01-22, 02:33
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammen
Är lite delad här , visst utstämplingstiden är både viktig o oviktig
Men 23:20 så kan han vara GM o oskyldig, men Leif GW Persson hade iofs åsikter även på tiden 23:19 och menade på att även den tiden gjorde Stig oskyldig pga han pratade med vakterna i minst 2min.

Han tillomed använde utstämplingstiden som ett argument för att Stig Engström inte kunde vara GM

SE själv har sagt i förhör att han gick direkt efter han stämplat ut och inte pratade med någon.
Citera
2021-01-22, 02:37
Medlem
Citat:
Tror man att Stig lägger vapnet i handledsväskan eller ?

Annars tänker jag att handledsväskan bara är en likhet mellan Stig o mannen på David Bagars gata
En hel det talar väl iofs för att den mannen är identisk med SE.
Men jag tror inte så många tror att han isåfall la vapnet i handledsväskan.
Inte jag iaf.
Citera
2021-01-22, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
SE själv har sagt i förhör att han gick direkt efter han stämplat ut och inte pratade med någon.

Om Stig har gått ut direkt efter utstämplingen så vad gör han i ca 2min innan mordet ?

Tar max 30sek till tunnelgatan o går man i rask takt så ca 20-25sek

Då måste jag ställa frågan om där fanns ett signalement mot Stig E o utstämplingen inte ger honom alibi så borde han ju vara en av dom första att bli förhörd som misstänkt .

Man måste börja brett dom första dagarna så otroligt konstigt att dom inte tar in honom inom en vecka
Citera
2021-01-22, 05:12
Medlem
Citat:
Om Stig har gått ut direkt efter utstämplingen så vad gör han i ca 2min innan mordet ?

Då måste jag ställa frågan om där fanns ett signalement mot Stig E o utstämplingen inte ger honom alibi så borde han ju vara en av dom första att bli förhörd som misstänkt .

Man måste börja brett dom första dagarna så otroligt konstigt att dom inte tar in honom inom en vecka
Jaa! Men den gode Stig visste ju, att han hade det knackigt med sitt alibi för mordsekunderna.
Därför tillgrep han cirkusknepet att "dansa" framför hollmers "mordkommission". Han babblade så jävla mkt, om vad han gjort, samt varför. Tills att alla tröttnade helt på honom....ända tills det var ca 33 år försent, när några snillen valde att "uppfinna" att just Stig nog var GM.
Stig lyckades nog kapitalt, med att leda "mordutredningen" rätt in i dimman.
Den enda frågan nu är: kommer SE någonsin att få åtnjuta någon som helst gravfrid??
Citera
2021-01-22, 07:59
Bannlyst
Citat:

Han började med att gå norrut och mötte palme och bestämmer sig för att följa efter
Citera
2021-01-22, 08:32
Medlem
Jag tror inte på att SE pratat speciellt länge med väktarna. Betänk att han sagt att han har väldigt bråttom till tunnelbanan, varför skulle han då snacka bort flera minuter? Troligtvis utbyts bara någon artighetsfras, att väktarna önskat trevlig semester och han sagt tack, ni får ha en trevlig helg eller liknande. Klart på max 30 sek.

Vittnet NF ser paret Palme när de är vid butiken La Carterie. Han ser sedan en man gå snett bakom paret Palme, närmare trottoarkanten, mannen är då precis vid den här trekantiga reklampelaren, på sidan mot vägen. Han misstar först denne man för deras livvakt, men tänker sedan att han är för gammal för att vara livvakt. Osäkert om han ser SE eller AB som också promenerar bakom paret Palme, men betänk att AB var uppenbart berusad och klädd i en täckjacka och toppluva samt är 40 år gammal, samt AB stod först vid huskropparna och gick sedan mitt på trottoaren. Om man med en hastig blick ser SE jämför med AB, vem av dessa skulle ni för några sekunder missta för en livvakt?

Intressant är att någon på La Carterie arbetade i skyltfönstret! Dörren som stod olarmad länge är ju också kopplad till att det är någon från La Carterie som öppnat den. Vet vi mer om de som arbetade på La Carterie har sett eller hört något? Känns som att La Carterie kanske också skulle undersökts närmare.
Citera
2021-01-22, 09:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Intressant fråga. Nu har jag inte läst det aktuella förhöret, men om han säger att han har gått ut direkt efter utstämplingen och den uppgiften stämmer, då har han ju rumpan bak hur han än vänder sig när han kommer ut på gatan: Om han går åt vänster (söderut) måste han ha gått mycket sakta, eller gått in i något prång och ställt sig en stund ungefär som "Dekorimamannen". Går han i stället åt höger (norrut) så måste han sedan han vänt tillbaka och gått söderut som "Tensonmannen" som NF möter. Att han skulle ha haft tidsmässigt utrymme att gå ända till biografen och vända låter dock mindre sannolikt, så han bör åtminstone inte kunna misstänkas för att vara "Grandmannen".
Senast redigerad av Draifos 2021-01-22 kl. 09:43.
Citera
2021-01-22, 09:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag tror inte på att SE pratat speciellt länge med väktarna. Betänk att han sagt att han har väldigt bråttom till tunnelbanan, varför skulle han då snacka bort flera minuter? Troligtvis utbyts bara någon artighetsfras, att väktarna önskat trevlig semester och han sagt tack, ni får ha en trevlig helg eller liknande. Klart på max 30 sek.

Vittnet NF ser paret Palme när de är vid butiken La Carterie. Han ser sedan en man gå snett bakom paret Palme, närmare trottoarkanten, mannen är då precis vid den här trekantiga reklampelaren, på sidan mot vägen. Han misstar först denne man för deras livvakt, men tänker sedan att han är för gammal för att vara livvakt. Osäkert om han ser SE eller AB som också promenerar bakom paret Palme, men betänk att AB var uppenbart berusad och klädd i en täckjacka och toppluva samt är 40 år gammal, samt AB stod först vid huskropparna och gick sedan mitt på trottoaren. Om man med en hastig blick ser SE jämför med AB, vem av dessa skulle ni för några sekunder missta för en livvakt?

Intressant är att någon på La Carterie arbetade i skyltfönstret! Dörren som stod olarmad länge är ju också kopplad till att det är någon från La Carterie som öppnat den. Vet vi mer om de som arbetade på La Carterie har sett eller hört något? Känns som att La Carterie kanske också skulle undersökts närmare.

Ingen av dem skulle vid en närmare anblick misstas som en livvakt. Den NF ser, om man läser förhöret, är uppenbarligen AB. Däremot är var observationen skedde av intresse. Förhören anger olika platser: Sveavägen 56 och Sveavägen 44.

Det skiljer väl 100 meter mellan dessa båda platser?

På vilken adress låg butiken? Det är nog avgörande för SE:s möjlighet att hinna med det hela, om man ser honom som "förföljaren". Men det tycks alltså inte finnas någon mer än AB som går efter paret Palme, på den sidan av gatan, just då.

Väldigt spekulativt: Om det nu var ett team med någon slags kommunikationsutrustning kan GM lika gärna ha kommit från Tunnelgatan. Finns det ingen som sett eller hört något på Luntmakargatan och Tunnelgatan, strax innan? IM ser ju ett gäng ungdomar, eller unga vuxna, passera korsningen en 10-15 sekunder före dådet.

Ingen av dem som såg någon på Tunnelgatan eller efter vägen? Har inte hittat något förhör som tar upp detta.
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-22 kl. 10:00.
Citera
2021-01-22, 09:48
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det känner jag inte alls igen.

Det där med att GM går runt är talspråk. Det betyder att han vänder runt, inte att han går runt Palmes kropp.
Det är flera vittnen som talat om detta. T ex HJ har jag för mig. GM står och åser den döende OP under ett antal sekunder, inte jättefå sådana. Kanhända var det olika uppfattningar i detaljer om att gå något steg bakåt, sedan förbi, eller att gå runt. Men GM dröjde i a f kvar ett litet tag innan han joggade bort.
Citera
2021-01-22, 09:52
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Tror man att Stig lägger vapnet i handledsväskan eller ?

Annars tänker jag att handledsväskan bara är en likhet mellan Stig o mannen på David Bagars gata
Den där väskan är inte så värst intressant vid själva mordtillfället. Ingen har vittnat om någon GM som konkar runt på en handlovsväska. Rätt så liten får den plats i en större rockficka och den lär knappast heller kunna rymma det vapen som användes. Det är först uppe på DBG som den får någon betydelse.
Citera
2021-01-22, 10:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ingen av dem skulle vid en närmare anblick misstas som en livvakt. Den NF ser, om man läser förhöret, är uppenbarligen AB. Däremot är var observationen skedde av intresse. Förhören anger olika platser: Sveavägen 56 och Sveavägen 44.

Det skiljer väl 100 meter mellan dessa båda platser?

På vilken adress låg butiken? Det är nog avgörande för SE:s möjlighet att hinna med det hela, om man ser honom som "förföljaren". Men det tycks alltså inte finnas någon mer än AB som går efter paret Palme, på den sidan av gatan, just då.

Väldigt spekulativt: Om det nu var ett team med någon slags kommunikationsutrustning kan GM lika gärna ha kommit från Tunnelgatan. Finns det ingen som sett eller hört något på Luntmakargatan och Tunnelgatan, strax innan? IM ser ju ett gäng ungdomar, eller unga vuxna, passera korsningen en 10-15 sekunder före dådet.

Ingen av dem som såg någon på Tunnelgatan eller efter vägen? Har inte hittat något förhör som tar upp detta.

Tycker jag absolut inte är säkert. AB var iklädd en mkt typisk/klassisk "bullig" täckjacka (mkt lik den jacka NF själv då bar) som inte passar in i NFs beskrivning som "tenson jacka". Han säger också att det var en längre modell, gick ner en bi på låren.

Om NF tror sig kunnat konstatera att mannen var för gammal för att vara livvakt så kan man kanske tycka att han borde kunna uppfattat ABs skägg t.ex, även om han själv påstår att han inte såg ansiktet, ändå "lyckas" han åldersbestämma denne. Vet inte heller om 40-årige AB såg för gammal ut för att vara livvakt, dock subjektivt.

SE är än mer osannolik som "tenson mannen" även om "för gammal" passar bättre på honom. Jag personligen vill dock inte utesluta att det var AB, finns möjlighet att tolka uppgifter så, men är långt ifrån övertygad om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in