Citat:
Ursprungligen postat av
crisscross
Det är ju för fan folk själva som går och testar sig till 90%. Tror du det sitter nån och väljer vilka som testas är du ju bortom räddning, det sköts av 1000-tals vårdanställda. En ganska stor konspiration i så fall

Ta det lite lugnt med dina påhopp.
Positiva testresultat kan säga oss en del om smittläget. Men när vi i Sverige bestämde oss i våras för att inte testa, då fick vi ju inte veta något alls om smittläget - i rediga siffror.
När man sen började testa var det bara vissa grupper. Och då säger det heller inte hur det allmänna smittläget var. Sen har man insett att man ska testa mycket mer, och nu kan man själv välja om man vill testa sig. Det betyder ju inte att det är helt representativt för läget i Sverige som helhet. Det finns många som väljer att inte testa sig. Det finns många som inte kan testa sig. Själv har jag inte sett en enda information om testning - bara hört från andra som haft corona att dom blivit testade. Alltså ingen samhällsinformation har nått mig!
Så det är säkert olika beroende på vilka orter man bor.
Och smittan är ju heller inte jämnt fördelad. Så det finns massor med källor till missvisning.
Och denna neddragning av testningen - jag vet inte om det beror på att folk är friskare och slutat testa sig, eller om det beror på att man drar ner på testresurserna?
Men minskning kan påverka utfallet - beroende på var det minskar. Vilka grupper som det minskas i. osv.
Så nej det är Inte någon konspirationsgrej - bara sunt förnuft. Det är ok om du frågar men inte påhopp.