2021-01-21, 23:13
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Ok, här är bilderna.

https://imgur.com/a/bMWBjSv

Jag måste förklara lite här bara. Som ni ser så har jag +42% i depån, men då har jag några andra aktier i depån som inte ingår i metoden. Dessa har gått ner vilket har dragit ner min totala avkastning i depån. Om jag manuellt räknar ut hur mycket det gått upp och exluderar de aktier som inte är med i metoden så har jag idag faktiskt precis passerat +50% i avkastning.

Men sen en annan grej, jag startade metoden den 30 november, innan dess köpte jag dessa andra aktier, därav är inte hela kurvan giltig om vi säger så.

Sen som ni ser på slutet av kurvan så har ni en dag med lite nergång, anledningen varför var för att dollarn gick ner efter att USA börsen stängt, för då är det ju fortfarande trading i dollarn. Sen gick den ner lite mer på måndagen innan USA börsen öppnade igen. Så denna lilla nergång är alltså inte en vanlig trading dag. Räknar man vanliga trading dagar så har jag inte gått neråt i depån sedan den 3:e januari.

Sen bifogade jag två extra bilder till er över mina programmeringsprojekt i Eclipse. Som ni ser där så har jag massor med projekt 15-20 stycken. Bl.a. är mina gamla fotbolls simuleringsprojekt med där. Sen som ni ser så har jag också projekt för att ladda ner både odds data, samt aktie data.

Sen på sista bilden så ser ni faktiskt lite kod från min aktiesimulering. Tycker det här borde styrka er tro lite mer i alla fall, som sagt, jag är inget troll och snackar inge skit.

Som ni ser i skärmdumparna så stämmer ju klockan längst ner i högra hörnet även med korrekt tid..
Återigen, grattis. Jag hoppas det håller i sig. Återkom om ett par månader, vore kul att se hur det gått.
Citera
2021-01-21, 23:15
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Återigen, grattis. Jag hoppas det håller i sig. Återkom om ett par månader, vore kul att se hur det gått.

Tack!

Japp, det gör jag nog, i alla fall om det går bra!

Men jag måste säga att starten jag fått har varit extrem, speciellt med tanke på att jag sitter i 20 st vanliga aktier, ingen hävstång, eller belånat konto. Jag äger inte ens en aktie inom energi sektorn.

Med tanke på allt detta så har jag fått en övergrym start! Dock är det exakt detta mina simuleringar har visat, att metoden skulle vara så här lukrativ. Att nu se det med egna ögon att det faktiskt funkar är enormt tillfredsställande med tanke på alla dessa år och allt slit jag lagt ner.

Hoppas bara det håller i sig nu..
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-01-21 kl. 23:19.
Citera
2021-01-21, 23:16
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Jag har inte en enda aktie från bubbelsektorerna. Jag har inga energiaktier alls eller någon Tesla, Powercell eller dylikt. Min algoritm anser att dessa är kraftigt övervärderade nu och att det är för stor risk att ens nudda dem.

Hur väljer du ut aktier att köra i ditt program?

Funderat på nåt liknande med Py och TensorFlow men har inte kommit någon vart.

Som sagt, spännande att se hur det går i tuffare tider. Hoppas du uppdaterar oss även då.
Citera
2021-01-21, 23:19
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Jag har inte en enda aktie från bubbelsektorerna. Jag har inga energiaktier alls eller någon Tesla, Powercell eller dylikt. Min algoritm anser att dessa är kraftigt övervärderade nu och att det är för stor risk att ens nudda dem.

Så du har skapat en antibubbla-algoritm. Berkshire bör sitta fint (men dyrt antar jag) för den algoritmen.

Ps: En idé/tips, varför inte prova den på fonder? Bör ge stabil avkast.
Citera
2021-01-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos

Som sagt, spännande att se hur det går i tuffare tider. Hoppas du uppdaterar oss även då.

Alltså min metod är inte immun mot de stora nedgångarna, där har jag droppat -50% som alla andra gjort under t.ex. finanskrisen. Jag tror ingen algoritm är immun mot dessa perioder om man inte "shortar", har en hedge algoritm, vilket jag inte har. Som sagt jag kör bara vanliga aktier ingen blankning eller nått sådant.

Skilnaden med min metod är dock att den "outperformar" marknaden med råge under uppåt perioderna på marknaden och det är därför den går så bra. Att jag droppar -50% om det kommer en stor kris gör inget eftersom jag med råge tar igen detta i uppåt perioderna.

Men sen är det också som så att dessa stora krascher händer så pass sällan, kanske 1/10 av den totala tiden på marknaden. Den sista större kraschen vi hade var ju 2009 och det är snart 12 år sedan, så vi har haft en uppåt marknad ända sedan dessa.

Sen tenderar min metod också att faktiskt fortfarande gå uppåt i perioder då marknaden går svagt neråt och det är för att jag har en så pass stor edge, men visst kollapsar hela marknaden i en kris, ja då åker jag också med i abysen. Men som sagt, detta påverkar inte den långsiktiga avkastningen så mycket över tid. Jag har simulerat metoden ända tillbaka till år 2000.
Citera
2021-01-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Så du har skapat en antibubbla-algoritm. Berkshire bör sitta fint (men dyrt antar jag) för den algoritmen.

Ps: En idé/tips, varför inte prova den på fonder? Bör ge stabil avkast.

Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-01-21 kl. 23:42.
Citera
2021-01-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos

Ok tyvärr, jag tänker inte tala om hur jag väljer ut aktier, det är ju det som är hela hemligheten..

Dock har ni fått några små subtila tips nu, t.ex. att jag inte ens äger en enda energiaktie inom energisektorn. Dessa aktier anser min algoritm vara övervärderade och håller sig därför ifrån.

Jag sitter inte i några bubbelsektorer om vi säger så det är inte därför det gått bra i algoritmen, det har gått bra för att jag har ett grymt urval på de individuella aktier metoden väljer åt mig. Men det är ju denna vetskap som gör att jag vet att jag inte bara haft tur.

Jag kan väl säga så här också, att det finns ingen fundamental analys alls i algoritmen, allt är bara teknisk analys.
Citera
2021-01-22, 00:06
Medlem
Nu vet jag inte om jag kan säga så mycket mera, men jag hoppas att ni fick lite inspiration i alla fall!

Det är definitivt möjligt att knäcka aktiemarknaden med rätt mycket över tid (utan att sitta i riskfyllda instrument med stora hävstänger, osv), men det kräver väldigt mycket arbete och insikter för att göra detta. Är man villig att lägga ner tiden för att försöka knäcka detta, så är det absolut möjligt.

Det är väl det som är min sammanfattning.

Och, sist men inte minst, lycka till nu gubbar! Hoppas ni själva får ett bra aktie år 2021!

Mvh,

/Dataingenjören (med ett starkt intresse för ekonomi och investeringar).
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-01-22 kl. 00:09.
Citera
2021-01-22, 01:13
Medlem
krakkels avatar
Upp en halv procent, har sålt av de flesta aktier men håller kvar i Volvo B ett tag till, går den upp till 250 kr per aktie som det förutspås så vore det kul, köpte en hel del i mars.
Citera
2021-01-22, 03:01
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Hehe, mitt javaprogram ger jag inte ut. Jag har väl inte läst några böcker direkt, det var länge sedan jag gjorde det. Är dataingenjör och har programmerat sen jag var tonåring. Programmerat i ganska precis 25 år nu. Är 40 år gammal.

Men om du vill lära dig att programmera så rekommenderar jag att lära dig Java. Ett av de största språken. Finns nog massor med material att googla sig fram till för den som vill lära sig mer.

Jag kommer inte att tala om något om metoden jag kommit på, men jag kan säga så här. Om du börjar analysera historiskt aktie data via simuleringar som du skrivit själv så kommer du hitta mycket intressanta mönster i datat. Gör även diverse statistiska analyser på datat. Ju mer sådana analyser du gör, ju mer kommer du förstå om marknaden och hur den funkar.

Visst, man kan säkert köpa nått program där man kan back - testa sina strategier. Men jag har inte hittat nått bra alls, det är bättre att skriva sina egna program, då saknar du inte funktioner och du får flexibilitet. Ofta när man har nån skit programvara så finns det alltid begränsningar för vad man kan testa på datat.

Men visst det tar längre tid, men det är det värt.

Okej hur bra kan du aktier då? Kan du värdera företag tex och inte endast titta på historisk data? Blir det inte lite som en gissningslek om du endast ska utgå från teknisk analys?

Hur ska du kunna backtesta ditt program om du inte använt det i minst fem år eller liknande? Att det går bra de senaste månaderna betyder inte att det hela tiden går bra frlera år framåt i tiden även inräknat en rejäl dykning.
Senast redigerad av Klappasäften 2021-01-22 kl. 03:05.
Citera
2021-01-22, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Okej hur bra kan du aktier då? Kan du värdera företag tex och inte endast titta på historisk data? Blir det inte lite som en gissningslek om du endast ska utgå från teknisk analys?

Hur ska du kunna backtesta ditt program om du inte använt det i minst fem år eller liknande? Att det går bra de senaste månaderna betyder inte att det hela tiden går bra frlera år framåt i tiden även inräknat en rejäl dykning.

Jag kan mycket om aktier och marknaden. Har handlat aktier sedan 2003.

Nej, det blir inte en gissningslek. Problemet med fundamental analys är att du aldrig vet hur en nyhet kommer att påverka kursen. Det kan komma en bra nyhet men som ändå sänker kursen och tvärtom. Med teknisk analys då mäter du trender, momentum, osv, då vet du åt vilket håll kursen går. Du har en större sannolikhet att veta åt vilket håll kursen ska gå än om du förlitar dig på fundamental analys. Detta gäller i det kortare perspektivet. I det längre perspektivet är FA bättre än TA. Vi snackar flera år då.

Alla nyheter som kommer om ett bolag återspeglas ju i kursen, därför funkar teknisk analys.

Nej, men det jag vet är att om jag hade handlat med denna metod från år 2000 till idag så hade det gett en extremt bra avkastning då jag testat detta på historiskt data. Visst, nu kan det vara så att marknaden ändrar beteende i framtiden och att min metod inte längre kommer att fungera.

Dock när jag designat metoden så har jag gjort den så pass generell just för att undvika detta. Jag är rätt säker på att detta inte kommer att bli ett problem. Men visst inget i livet är 100%:igt, jag kan inte säga med 100% att denna metod kommer funka. Dock skulle jag ge metoden en väldigt hög sannolikhet för att den faktiskt fungerar just p.g.a. alla analyser som jag tidigare har gjort.

Sen att jag har fått denna extrema start är ingen slump hävdar jag. Visst det hade kunnat vara en slump, men vad hade sannolikheten varit för det liksom? 1 på miljonen?

Säg att jag var inkompetent och inte kunde något om aktier. Att jag gått in och valt 20 st aktier rent slumpmässigt. Hur många gånger tror du då att portföljen skulle gått upp med +46% efter bara 6 veckor?

Det finns en anledning till varför det gått så här bra och det är för att jag gör en massa saker rätt. Det är inte tur.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-01-22 kl. 07:31.
Citera
2021-01-22, 07:32
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om jag kan säga så mycket mera, men jag hoppas att ni fick lite inspiration i alla fall!

Det är definitivt möjligt att knäcka aktiemarknaden med rätt mycket över tid (utan att sitta i riskfyllda instrument med stora hävstänger, osv), men det kräver väldigt mycket arbete och insikter för att göra detta. Är man villig att lägga ner tiden för att försöka knäcka detta, så är det absolut möjligt.

Det är väl det som är min sammanfattning.

Och, sist men inte minst, lycka till nu gubbar! Hoppas ni själva får ett bra aktie år 2021!

Mvh,

/Dataingenjören (med ett starkt intresse för ekonomi och investeringar).

Kul projekt!

Jag har planer om att göra någonting liknande när mitt kompetens inom programmering kommer ifatt men då är tanken att göra det i Python och förmodligen ML-baserat.

Vad jag förstått så kan det vara nödvändigt att ha olika strategier i Sverige jämfört med om man bott i till exempel USA eftersom det ser annorlunda ut med avgifterna för aktiehandel i dessa två länder. Det jag menar är att en modell som hade slagit marknaden i USA hade kanske inte fungerat i Sverige eftersom de avgifter man betalar hade ätit upp för stor del av vinsten.

EDIT: Såg nu att du skrivit lite om det här med avgifter någon sida bak i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Backtestingen görs väl på historisk data?
Senast redigerad av PaperTurner 2021-01-22 kl. 07:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in