2021-01-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo det är det.
Men inte i den här dödsräknartråden.
Här är vi i minoritet.
Ja. Det är mycket dödsångest i den här tråden.
Citera
2021-01-21, 22:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Eftersom det diskuteras olika typer av vaccin då och då letade jag upp några olika vaccin och tillverkningsmetoder. Troligen inte heltäckande, och kanske även fel har smugit sig in, så komplettera och justera gärna.

Variolisation/ympning (1000-talet)
Inte vaccination i egentlig mening utan avsiktlig nedsmittning med väldigt lite virus.
Smittkoppor

Levande försvagade vaccin (1700-talet)
MPR-vaccin (mässling, påssjuka, röda hund), BCG-vaccin (tuberkulos), rotavirus, vattkoppor, gula febern och vaccin mot influensa i form av nässpray.
Även mot smittkoppor förstås, men det används ju inte för tillfället.

Inaktiverade vaccin (Lite oklart, 1950-talet?)
Polio, TBE, hepatit A, japansk encefalit, rabies
Covid-19 (Sinopharm + Sinovac + Covaxin från Bharat Biotech i Indien)

Rekombinant DNA-teknik (1980-talet)
Hepatit B, HPV, meningokocker, pneumokocker och många vaccin mot influensa

RNA-vaccin (1990-talet)
Covid-19 (Pfizer BioNTech + Moderna)

Virusvektorvaccin (Oklart)
Ebola
Covid-19 (Astra Zeneca + Sputnik V + Jansen)

Kronologin är nog sisådär, inte minst när det
gäller nässprayen. 😉

Edward Jenner uppfann det första*vaccinet*1796. Han vaccinerade folk mot smittkoppor.
Citera
2021-01-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Så här ser det ut när jag söker efter smittläget i Norden

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-17..latest&country=SWE~FIN~DNK~NOR~DEU&region=Worl d&positiveTestRate=true&interval=smoothed&perCapit a=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSor t=asc

Sverige finns inte med. -Sista data kunde jag se härom dagen - daterad 3:e jan. Och då var kurvan på väg rakt upp - passerade 20 % -
Alltså oroande att siffran försvunnit - för det är nu man behöver ha som bäst koll på smittan.

Det var under helgerna när färre testades, vilket drar upp andelen positiva.

Nu är andelen positva nere under 15%, lägsta sedan vecka 49, trots mycket färre testade.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Citera
2021-01-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/

Verkar bara finnas data fram till vecka 51 förra året.

Låg då på 19,9% positiva av antal test.

Ja det var den sista jag såg - 3: jan, 20,2 % och en kurva som är brant uppåt.

Det är nu man bör veta om smittläget.

Det är väl inte så illa att man struntar i rapporteringen - när det är som värst?
Citera
2021-01-21, 22:12
Medlem
Citat:
Nej, så gör vi inte här, men jag hoppas att många låter bli att köpa danska produkter och undviker att semestra i Danmark när corona tar slut.

Det snackades tidigare om den nedsmutsade "Sverige-bilden" men den här skandalen som smutsar ner "Danmark-bilden" går inte att tvätta bort i första taget. Att göra så här mot oss - ett broderland - helt ofattbart.

Och VAR ÄR KUNGEN när han äntligen skulle kunna göra lite nytta? Ring till din kusin i Danmark och säg till att hennes undersåtar ska skärpa sig!
Citera
2021-01-21, 22:12
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Fast jag måste vara väldigt dålig på att förklara eller så har jag överskattat din förmåga.

Det dog många äldre av covid-19 under våren 2020 för att de blev smittade av sina vårdgivare eller andra som besökte dem och för att vården inte var så bra på att ta omhand dessa patienter i våras.

1/3 av dom äldre dog av ovanståend anledning.
2/3 av dom äldre hade inget med säbo eller äldrevård att göra och dog främst för att dom inte ens blev intagna på sjukhus.

Citat:
Numera är man bättre både på att skydda de äldre mot smitta och få dem att överleva och det påverkar dödstalen. Antalet döda påverkas alltså av annat än smittspridningen.

Ja. Vatten är vått.

Grundorsaken är dock fortfarande smittspridningen. Ingen smittspridning - inga döda i covid.
Citera
2021-01-21, 22:13
Medlem
Surtrutens avatar
Skrämmande!
* En rad arbetsgivare reagerar numera negativt när anställda sjukskriver sig för snuva och lättare förkylning. Våra medlemmar gör precis som Folkhälsomyndigheten föreskriver, ändå stämplas de nästan som illojala, säger Fritjof Carlsson-Brandt, pressekreterare på Handelsanställdas förbund.
https://www.svd.se/fackforbund-anstallda-med-symtom-kallas-in

Hur ska smittspridningen minskas om man går till jobbet när man är sjuk?
Citera
2021-01-21, 22:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
2/3 av dom äldre hade inget med säbo eller äldrevård att göra och dog främst för att dom inte ens blev intagna på sjukhus.

Ja. Vatten är vått.

Grundorsaken är dock fortfarande smittspridningen. Ingen smittspridning - inga döda i covid.
Är du på riktigt?
Det är klart ingen blir sjuk om det inte finns någon smittspridning.

Sedan skriver du själv
Och nu är det kanske inte så längre och då påverkas dödstalen mycket av annat än just smittspridning.
Citera
2021-01-21, 22:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Från Twitter

https://twitter.com/drdavidsamadi/status/1352189984867016705

Påverkar det Sverige och våra prover?
Finns det risk att vi haft får många falskt positiva resultat och färre är smittade än man trott?

Sverige har haft CT på 35 om jag minns rätt. Så tror inte vi påverkas....
Citera
2021-01-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sverige har haft CT på 35 om jag minns rätt. Så tror inte vi påverkas....
Detta var ju problemet med en av de kinesiska leverantörerna av tester i somras. Alla de proverna ogiltigförklarades. Men vi skall inte ha detta problemet nu, helt riktigt.

Edit: fixade den fetade texten ovan.
Senast redigerad av Pisseman 2021-01-21 kl. 22:30.
Citera
2021-01-21, 22:24
Medlem
Citat:
Skrämmande!
* En rad arbetsgivare reagerar numera negativt när anställda sjukskriver sig för snuva och lättare förkylning. Våra medlemmar gör precis som Folkhälsomyndigheten föreskriver, ändå stämplas de nästan som illojala, säger Fritjof Carlsson-Brandt, pressekreterare på Handelsanställdas förbund.
https://www.svd.se/fackforbund-anstallda-med-symtom-kallas-in

Hur ska smittspridningen minskas om man går till jobbet när man är sjuk?

Obegripligt ur många synpunkter. För det första betalar ju staten sjulönen. Så företaget förlorar nada..
För det andra kan det inte vara svårt att hitta en ersättare under dessa arbetslöstider.
För det tredje är det inte roligt för kunderna att bli smittade oavsett om det "bara" handlar om förkylning/säsongsinfluensa. Jag skulle inte uppskatta det om jag visste att personalen - medvetet - har kommit till jobbet för att nysa på kunderna. Många som arbetar inom handeln handskas dessutom med mat.

Vissa arbetsgivarens tänkegångar är omöjliga att förstå sig på..
Citera
2021-01-21, 22:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Eftersom det diskuteras olika typer av vaccin då och då letade jag upp några olika vaccin och tillverkningsmetoder. Troligen inte heltäckande, och kanske även fel har smugit sig in, så komplettera och justera gärna.

Variolisation/ympning (1000-talet)
Inte vaccination i egentlig mening utan avsiktlig nedsmittning med väldigt lite virus.
Smittkoppor

Levande försvagade vaccin (1700-talet)
MPR-vaccin (mässling, påssjuka, röda hund), BCG-vaccin (tuberkulos), rotavirus, vattkoppor, gula febern och vaccin mot influensa i form av nässpray.
Även mot smittkoppor förstås, men det används ju inte för tillfället.

Inaktiverade vaccin (Lite oklart, 1950-talet?)
Polio, TBE, hepatit A, japansk encefalit, rabies
Covid-19 (Sinopharm + Sinovac + Covaxin från Bharat Biotech i Indien)

Rekombinant DNA-teknik (1980-talet)
Hepatit B, HPV, meningokocker, pneumokocker och många vaccin mot influensa

RNA-vaccin (1990-talet)
Covid-19 (Pfizer BioNTech + Moderna)

Virusvektorvaccin (Oklart)
Ebola
Covid-19 (Astra Zeneca + Sputnik V + Jansen)

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kronologin är nog sisådär, inte minst när det
gäller nässprayen. 😉

Edward Jenner uppfann det första*vaccinet*1796. Han vaccinerade folk mot smittkoppor.
Rätta gärna det som är fel.

Tidsangivelserna gäller när olika vaccintyper togs i bruk, inte när alla nämnda vacciner utvecklades.
Ledsen att det blev otydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in