Det känns som att den här skiten aldrig tar slut. Björn Eriksson, Hälso- och sjukvårdsdirektör i region Stockholm, säger till DN att - jag skulle inte våga hoppas att vi kan fira en normal Midsommar.
Viken jävla idiot. Förra midsommar var smittan i princip död precis som resten av sommaren och då hade vi varken kring minst en miljon med antikroppar eller ett vaccin ute.
Dags för ny pressträff. Tegnell är med. Vad kommer hända idag tro? Kommer journalisterna attackera Tegnell efter fiaskot i agenda i helgen?
Vi ser strax vad fokus ligger.
Det blir det vanliga. "Vi ser en tydlig neråtgående trend i antal dödsfall i Sverige nu" "Österrike har inte färre dödsfall/dag än vad vi har just nu, trots deras lockdown.", osv.
Till och med den 17 januari hade totalt cirka 147 000 personer vaccinerats mot covid-19 i Sverige enligt de uppgifter som regionerna rapporterat till Folkhälsomyndigheten.
Men alltså vad fan är det frågan om. 40% av Israels vuxna befolkning har fått vaccin och man har börjat ge andra vaccinet till många av dessa. Varför speglar sig inte detta på deras siffror?
Nu har jag inte sett just det klippet, men det är allmänt känt sedan länge att man utvecklar ett bättre immunförsvar - både det specifika mot just den sjukdomen, och det generella för många sjukdomar - om man går igenom den riktiga infektionen. Så är det bara DET hon säger, så är det sant. Det är bland annat därför jag är tveksam till barnvaccinationsprogrammet. Det är mycket möjligt, att fler människor nu (och i framtiden) i stället dukar under för andra sjukdomar under livets gång, än om de skulle ha fått gå igenom barnsjukdomarna - som alla fick göra i min generation.
MEN när det gäller en så allvarlig sjukdom som covid-19, och som drabbar alla generationer, och så många människor på en gång, så att hela samhället blir lamslaget - så kan man ändå argumentera för att det är bättre att så många som möjligt vaccinerar sig. Immunförsvaret blir ju inte svagare av att man inte går igenom ALLA sjukdomar som finns. Dessutom är detta med träning av immunförsvaret - i alla fall enligt Agnes Wold, vet ej om det är sant i och för sig - bara viktigt för små barn. När det väl är färdigt, ska det inte spela någon roll om man har fler riktiga infektioner mer. Som sagt - vet inte om det är sant, men jag tror i alla fall inte att vi har något att vinna på att smittas av just coronan.
Allmänt känt är väl inte samma sak som vetenskapligt bevisat antar jag.
Jag har också hört att immunförsvaret blir sämre om man vaccinerar sig, men har hittills bedömt det som mindre trovärdigt och inte brytt mig om det.
Har du några bra länkar som visar att man får sämre immunförsvar om man vaccinerar sig?