2021-01-21, 21:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Läste någonstans att Pfizer kan skruva till sitt vaccin att passa nya varianter på sex veckor.
Låter lite hoppingivande.

Ska vi hänga med i virusets mutationer måste vi vaccinera mycket snabbare.
Citera
2021-01-21, 21:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Självfallet är det så.

Tror dock inte att vårdgivarna ger dramatiskt mycket bättre vård nu än i oktober förra året, så antalet döda ger en fullt användbar fingervisning om smittspridningen.
Fast jag måste vara väldigt dålig på att förklara eller så har jag överskattat din förmåga.

Det dog många äldre av covid-19 under våren 2020 för att de blev smittade av sina vårdgivare eller andra som besökte dem och för att vården inte var så bra på att ta omhand dessa patienter i våras.

Numera är man bättre både på att skydda de äldre mot smitta och få dem att överleva och det påverkar dödstalen. Antalet döda påverkas alltså av annat än smittspridningen.
Citera
2021-01-21, 22:00
Medlem
Fick just veta att även jag känner en som nu blivit sjuk en andra gång. Nio månader mellan infektionstillfällena. Och ganska kraftigt sjuk även denna gången (inte sjukhusnivå, men nästan hela symtomlistan).

Personen är lärare och verkar ha lyckats smitta halva mellanstadieklassen också (hälften av de sjuka har fått positiva provsvar, resten har inte fått svar än), jag lär få veta om det är några barn som smittats av klasskompisarna också om en vecka ungefär. Hemundervisning gäller för hela klassen ett par veckor framöver.

Personen smittades utomhus (med hållet avstånd, frågan är hur långt dock) av en person som insjuknade senare samma dag.

Om inte detta är en av de smittsammare mutationerna så blir jag verkligen förvånad...
Citera
2021-01-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du har inte tänkt på att det kanske är så att leveransen kommer från Kina? Men Kinesiska myndigheter vill eventuellt jävlas med svenskarna, eftersom det råder någon sorts tyst krig mellan våra länger pga att vi har haft mage att kritisera dem - ej heller låtit den kinesiska ambassadören diktera vad vi skriver om Kina i våra tidningar.

Därför har vi kanske "fått hjälp" av ett danskt företag för att köpa en via dem. Precis som Sverige hjälpte Norge att köpa in vaccin via oss.

Men nu jävlas danskar med oss också..

Vi måste kanske vända oss till Norge för att be om en gentjänst?

P.S. Finnarna skulle skämmas ögonen av sig om de gjorde som danskarna.

Hvis Ihavde sagt nej, ville det bare gå gennem et andet EU land.

Ingen i DK står op mod Kina:

""Lokalregeringen i Hongkong undersøger muligheden for at retsforfølge danskere, der har hjulpet politikeren og demokratiforkæmperen Ted Hui med at flygte fra Hongkong til Danmark. Det skete i december sidste år.
Det gælder blandt andre folketingspolitikerne Uffe Elbæk fra Frie Grønne og De Konservatives Katarina Ammitzbøll. Det skriver Politiken."

https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-01-08-hongkong-undersoger-mulighed-for-at-retsforfolge-danske-politikere
Citera
2021-01-21, 22:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det som kan tänkas lite jobbigt är att selektion verkar ha skett redan nu. Selektionen specifikt för "vaccin escape" har vi inte ens sett ännu, då vaccinationer knappt börjat.

Måste ha varit selection mot naturlig immunitet nu.

Ja, om selection mot vaccinerna går fort är det inte roligt
Citera
2021-01-21, 22:02
Medlem
Citat:
Läste någonstans att Pfizer kan skruva till sitt vaccin att passa nya varianter på sex veckor.
Låter lite hoppingivande.

Dock kan selektionen i världen leda till många varianter. Pfizer får det svettigt och logistiken i vaccineringen kan bli svår att få till.
Citera
2021-01-21, 22:04
Medlem
Mutationerna verkar vara det största huvudbryet nu, man måste stänga ner resandet mellan länderna.
Citera
2021-01-21, 22:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du fattar inte: det som finns på dansk mark ägs tydligen av danskarna.. ;-)

Bra att veta.

Vilka danska prylar har vi här i Sverige på väg till Danmark. Det är bara att dela dem bland svenskarna..
Nej, så gör vi inte här, men jag hoppas att många låter bli att köpa danska produkter och undviker att semestra i Danmark när corona tar slut.
Citera
2021-01-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om det inte är ett missförstånd så går det inte att försvara Danmarks agerande. Är det bara svenska leveranser som är i farozonen? Bör norrmän och finnar se upp också med sina beställningar? Hoppas internationella medier snappar upp Danmarks beteende. Vidrigt.

Jag har nu tipsat finska kvällstidningar om denna skandal. Hoppas de nappar..
Citera
2021-01-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När det gäller smittspridningen försökte jag häromdagen finna hur många positiva test det blir?
Men jag hittade inget från Sverige - alltså positiva testsvar i förhållande till antal test.

Någon som har koll på testsvaren?

Så här ser det ut när jag söker efter smittläget i Norden

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-17..latest&country=SWE~FIN~DNK~NOR~DEU&region=Worl d&positiveTestRate=true&interval=smoothed&perCapit a=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSor t=asc

Sverige finns inte med. -Sista data kunde jag se härom dagen - daterad 3:e jan. Och då var kurvan på väg rakt upp - passerade 20 % -
Alltså oroande att siffran försvunnit - för det är nu man behöver ha som bäst koll på smittan.
Citera
2021-01-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dock kan selektionen i världen leda till många varianter. Pfizer får det svettigt och logistiken i vaccineringen kan bli svår att få till.

Det förutsätter dock att de har likartade R-tal. Annars vinner de varianter som har högt R-tal.

Man kan också fundera på om olika mutationer är olika lyckosamma i olika delar av världen, exempelvis så är det inte så viktigt att smitta asymptomatiskt i länder där man inte kan undgå att träffa smittade.
Citera
2021-01-21, 22:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Från Twitter

Citat:
The World Health Organization has now released guidance to laboratories around the world to reduce the cycle count in PCR tests to get a more accurate representation of COVID cases.

The current cycle was much too high and resulting in any particle being declared a positive case.

https://twitter.com/drdavidsamadi/status/1352189984867016705

Påverkar det Sverige och våra prover?
Finns det risk att vi haft får många falskt positiva resultat och färre är smittade än man trott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in