Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Bara för att datorn fungerar i sitt nuvarande tillstånd, så innebär det inte att den är fri från sin historia.
Om datorn inte vet sin historia så beror den inte på den. Datorn hade kunnat se likadan ut med en annan historia. Ett beroende innebär att datorn med nödvändighet hade sett annorlunda ut om historien sett annorlunda ut, men det gäller inte om två tillverkare kan göra en likadan dator.
Citat:
Tvärtom, datorn är helt styrd av sin historia/vilket datorprogram som är inlagd i den. Dvs, av externa faktorer. Sen att datorn fungerar stand-alone förändrar inte det faktum att den styrs helt av det program som den en gång fått från extern källa.
Nu blandar du ihop koncepten. Styrning är en aktiv handling. Vrider jag ratten till vänster så styr jag bilen till vänster. Vrider jag ratten till höger så styr jag bilen till höger. Jag styr inte bilen om den inte har någon ratt.
Bilen kan vara konstruerad att svänga höger eller vänster och när jag bygger en ny bil så kan jag välja den ena eller den andra konstruktionen. Därefter styr jag inte bilen utan den styr sig själv. Hade den varit konstruerad att styra annorlunda så hade det varit en annan bil.
Citat:
Kanske menar vi helt olika saker, för detta kan man tämligen inte ha olika syn på?
Definitioner handlar alltid om att tydliggöra vad man menar. Därmed kan diverse påstånden av typen
det går inte att definiera en agent som har fri vilja att framstå som omogna. Att man själv inte kan definiera en sådan agent är ett ignoransargument.