2021-01-21, 17:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Nej, denna cach finns inte med i listan över de 17 raderade loggarna.

När var det de splittade kontot?
Texten som HD har i sin logg, ser ut att vara skriven av SD.

HD skulle iofs kunna ljuga för paret om att hon sett platsen/loggat cachen när de är där 26 mars, eftersom det syns att hon loggat den separat i eget nick, 28 febr.
Lena har naturligtvis kollat remsan, vilket måste betyda att HDs namn står bredvid SDs på remsan. De har ju tagit FTF båda två enligt loggen.

Om det här inte är en av de 17 cacherna som de bråkat om så har väl Lena accepterat HDs loggning som en riktig loggning.

Samtidigt blir man lite misstänksam då CO är Lena och HD är på väg från SD. Hon flyttar väl i mars, och innan det har det ju varit spänt mellan dom, kontot delat.
Citera
2021-01-21, 18:39
Medlem
Citat:
21:09 den 14 maj skickar SD en platsdelning till LW från Varbergagatan. Är väl den som "spökar", dvs LW har klickat på platsdelningen. Jag uppfattar det som att den inte har med 7 oktober att göra överhuvudtaget?

Ja frågan är hur man ska tolka detta?

Hans och hennes koordinater är en bit från varandra.

Liten prick = 7/10?

Stor prick = SD 14/5 21:09

https://www.bildtagg.se/bild/uu32gx0y3crwl5j90ybinv3

Man kan jämföra med hur det ser ut när man använder Google Maps:

https://www.bildtagg.se/bild/fkkvwzilyttapw6kqsgwu2dq

Från fupen:

Min aktivitet -> Sök, finns följande poster

Sök
Besökte Så här tar du en skärmavbild på din Mac - Apple-support
7 okt. 2018 12:56:18 EEST

Sök
Sökte efter skärmklipp mac
7 okt. 2018 12:56:16 EEST

Sök
Platser:
Från dina platser (hem):
https://www.google.com/maps/@?api=1&map action=map&center=59.28486 9,15. l 78506&zoom= l 2

Sök
Sökte efter vi i femman hbtq
14 maj 2018 22:50:40 EEST

Sök Platser:
Från din enhet:
https://www.google.com/maps/@?api=1&map action=map&center=59.28486 9.15.l 78506&zoom=12

Det är väldigt rörigt redovisat med tanke på hur det skulle ha kunnat gjorts.

Platserna är väldigt nära varandra och jag har varit inne på det förut också att det måste vara ”samma” plats. Hon klickar på hans platsdelning men isf saknas vettig tidsstämpel för den aktiviteten vilket också gör detta svårbedömt.

Det är dateringen så som de visar den i fupen som gör detta lite svårtolkat tyvärr.

Ska kika mer på 7/10 men jag är 23:34 på spåren.

Tror faktiskt äntligen jag blivit klokare på den händelsen genom att ha tolkat URL:arna. Rapporterar lite senare här vad jag kommit fram till hittills.
Citera
2021-01-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja frågan är hur man ska tolka detta?

Hans och hennes koordinater är en bit från varandra.

Liten prick = 7/10?

Stor prick = SD 14/5 21:09

Man kan jämföra med hur det ser ut när man använder Google Maps:

https://www.bildtagg.se/bild/fkkvwzilyttapw6kqsgwu2dq

Från fupen:

Sök

Sök

Sök
Platser:
Från dina platser (hem):
https://www.google.com/maps/@?api=1&map action=map&center=59.28486 9,15. l 78506&zoom= l 2

Sök

Sök Platser:
Från din enhet:
https://www.google.com/maps/@?api=1&map action=map&center=59.28486 9.15.l 78506&zoom=12

Det är väldigt rörigt redovisat med tanke på hur det skulle ha kunnat gjorts.

Platserna är väldigt nära varandra och jag har varit inne på det förut också att det måste vara ”samma” plats. Hon klickar på hans platsdelning men isf saknas vettig tidsstämpel för den aktiviteten vilket också gör detta svårbedömt.

Det är dateringen så som de visar den i fupen som gör detta lite svårtolkat tyvärr.

Ska kika mer på 7/10 men jag är 23:34 på spåren.

Tror faktiskt äntligen jag blivit klokare på den händelsen genom att ha tolkat URL:arna. Rapporterar lite senare här vad jag kommit fram till hittills.

LW planerade även en ny cach "Katt år klocka". Koordinaterna till den framgår inte av fub - vad jag kan se.

Fup 150/s. 690
Cachnamn: "Katt åt klocka"
Cachen skapades: 13:e maj -18.
Den är helt tom och endast koordinaten är utställd.

I örigt ser jag fram emot dina nya upptäckter...
Citera
2021-01-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När var det de splittade kontot?
Texten som HD har i sin logg, ser ut att vara skriven av SD.

HD skulle iofs kunna ljuga för paret om att hon sett platsen/loggat cachen när de är där 26 mars, eftersom det syns att hon loggat den separat i eget nick, 28 febr.
Lena har naturligtvis kollat remsan, vilket måste betyda att HDs namn står bredvid SDs på remsan. De har ju tagit FTF båda två enligt loggen.

Om det här inte är en av de 17 cacherna som de bråkat om så har väl Lena accepterat HDs loggning som en riktig loggning.

Samtidigt blir man lite misstänksam då CO är Lena och HD är på väg från SD. Hon flyttar väl i mars, och innan det har det ju varit spänt mellan dom, kontot delat.

Jag blir själv osäker nu på om man bråkat om denna cache eftersom den ändå verkar vara "efterloggad" ganska sent av HD.

Det kan nog variera vilka termer som brukar användas, men med nick avsåg jag här närmast den signatur som skrivs på loggremsan och som kan avse en eller flera personer. På större event brukar man tex ha tillfälliga signaturer som kan avse flera personer för att spara plats och tid.

Den enda signaturen
här är TeamD*vidss*n och varken HTD eller S*sterH*x även om det är dessa geocachingkonton som nu delar på loggningen. HTD övertar den ursprungliga loggtexten genom sitt namnbyte, medan HD måste skriva en ny logg som är en kopia av den ursprungliga fast nu i hennes namn. Detta görs i princip automatiskt med de script man skapar vid delningen.

Hade det istället stått HTD på loggremsan så hade det varit en starkare markör på att HD inte är inkluderad i själva signaturen. Jag skiljer nu på vad signaturen anses innebära och våra välgrundade gissningar om vilka personer som befann sig på plats.

Sedan uppstår frågan vad HD säger till paret, gissningsvis något neutralt om att hon loggat cachen och vet var den ligger (hon har ju de riktiga koordinaterna till den gamla platsen och koden till låset). Har hon inte varit med på plats så undviker hon bara att nämna detta, de flesta geocachare undviker också finkänsligt att fråga. När allt kommer omkring så är det bara en lek och någon vet var burken ligger.
Senast redigerad av Trie 2021-01-21 kl. 20:08.
Citera
2021-01-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
SD har pratat mycket cykel så inte omöjligt han cyklade. Skulle han besöka LW så hade han nog ett ställe han brukade ställa den på.

I domen skriver rätten att det är orimligt att SD har med sig sin bärbara dator ut. De har nog rätt i att den var kvar hemma men den är ju just bärbar så man kan inte veta säkert. Ser dock inget syfte med att ta med datorn.

Hej @Avel och tack för svaret.

Det här är vad jag hitintills har kommit fram till baserat på olika tidigare gjorda förhör samt även en del annat vid sidan om.

Hur tog sig gärningspersonen till brottsplatsen bakom bullerplanket under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ?

Jag är väldigt övertygad om hur gärningspersonen tog sig till brottsplatsen.

Gärningspersonen hade vid det aktuella tillfället använt sig av en cykel, men helt säker är jag inte på den punkten, det vill säga, gärningspersonen kan lika väl ha tagit sig till fots fram till brottsplatsen.

Enligt mig, gärningspersonen har kommit fram antingen ifrån det vänstra, eller ifrån det högra hållet sett vid motorvägen, vilket håll gärningspersonen kom ifrån vid det aktuella tillfället skall jag låta vara osagt i detta fallet då jag inte vet.

Gärningspersonen har sedan tagit sig upp för den höga slänten och sedan fram till staketet och därstädes sedan tagit sig in till och bakom bullerplanket.

Sålunda sagt minskade gärningspersonen risken att kunna bli upptäckt från Rättar*vägen 11 och 13 så som via Byal*gsgatan 2 och även vid
Rättar*vägen 5, 7 och 9.

Frågan är bara på vilken plats som LW befann sig på vid det aktuella tillfället när hon mötte gärningspersonen och hennes mobila enhet då var stillastående samt nära angränsande till brottsplatsen klockan 23:25 cirka.
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-21 kl. 19:32.
Citera
2021-01-21, 20:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Klockrent, tack!
Japp, partners till AS är extremt lojala, för annars funkar inte relationen what so ever.
Sammanfattat:
Empatibrist
Stereotypier
Deras sätt, rigiditet.
Tvinga omgivningen t samma mönster
Kommunikationsproblem
Tjuriga
Behöver en förstående morsa till fru.
Problem m känslor.
Kyla och okänslighet.

Haha...det räcker för mig, jag blev övertygad att han var en Aspie och nu känns det bekräftat.
Jaja...som ett personporträtt av Stefan.
Japp, dessa kvinnor behöver vara beredda på lidande
och de kommer också få uthärda mycket.
Fy, för den lede.
Familjen smackljud.

"Hyper-verbosity, combined with the higher than average reasoning powers of many individuals with AS, can also lead to frequent mega-arguments between the spouses."

Ja, jag vet inte men det är en hel del som pekar därhän, ihop med psykopatiska drag.
AST har empati men det är väl lite si sådär med funktionen, psykopaten är det desto sämre ställt med.
Double hits i gränslandet?

H hade väl jobbat länge med neuropsykiatri?
Hon kanske gör ett igenkännande...
Hon är både stark men utplånande lojal, extrem empati?

Många inbillar sig att empati alltid är av godo, så är inte fallet. Det ligger på ett kontinuum och kan bli patologiskt i omhuldandet.
Det är inte alls gott vid värre former av medberoende.
Partnern till en alkoholist som lindrar abstinensen (lidandet) är ju rätt så fel ute. För att ta ett skevt exempel. Denna blir en sorts medspelare istället för att sunt gränssätta och söka hjälp.
I sin värre form, ihop med psykisk sjd, kan barn och familjer utrotas (pseudoaltruism).

Många kan ha fått tex ADD diagnos men inte AST.
Attwood diskuterar även partnerskapet.

.
Citera
2021-01-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Familjen smackljud.

"Hyper-verbosity, combined with the higher than average reasoning powers of many individuals with AS, can also lead to frequent mega-arguments between the spouses."

Ja, jag vet inte men det är en hel del som pekar därhän, ihop med psykopatiska drag.
AST har empati men det är väl lite si sådär med funktionen, psykopaten är det desto sämre ställt med.

Många inbillar sig att empati alltid är av godo, så är inte fallet. Det ligger på ett kontinuum och kan bli patologiskt i omhuldandet.
Partnern till en alkoholist som lindrar abstinensen (lidandet) är ju rätt så fel ute. För att ta ett skevt exempel. Denna blir en sorts medspelare istället för att sunt gränssätta och söka hjälp.
I sin värre form, ihop med psykisk sjd, kan barn och familjer utrotas (pseudoaltruism).

.
T tycker du är en just person som har helhetsyn
Citera
2021-01-21, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Familjen smackljud.

.

HD jobbade/jobbar(?) på neurologen (medicinsk avdelning) inte inom psykiatrin. Typ strokeavdelning.
Citera
2021-01-21, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
HD jobbade/jobbar(?) på neurologen (medicinsk avdelning) inte inom psykiatrin. Typ strokeavdelning.
CH:

"C och Hanna känner varandra som kollegor från strokeavdelningen på USÖ. De var med och öppnade den nya strokeavdelningen mars -16."
"Hanna som tidigare mått dåligt fick en nystart i och med arbetet med den nya avdelningen."

"De blev mer än bara kollegor. Hanna var även en förebild för C eftersom att hon jobbat inom neuropsykiatrin i 20 år. Hanna blev en person som C tydde sig till."
Citera
2021-01-21, 21:34
Medlem
Citat:
21:09 den 14 maj skickar SD en platsdelning till LW från Varbergagatan. Är väl den som "spökar", dvs LW har klickat på platsdelningen. Jag uppfattar det som att den inte har med 7 oktober att göra överhuvudtaget?

Svarar på detta igen då jag nu gjort ett vettigt test.

Här i första bilden är stora pricken SD:s platsdelning via Telegram till LW 14/5 21:09.
Och lilla pricken är den koordinat som utredarna markerar med pil som

aktuell 7/10

eller som alternativa teorin om den är aktuell då att LW klickar på SD:s platsdelning nån gång under kvällen 14/5:

Ska försöka reda ut hur det ligger till.
Så här ser det ut i Telegram när LW får platsdelningen(obs platsen matchar inte exakt SD:s platsdelning):

https://www.bildtagg.se/bild/hr3rn0bmxlwyxf16giwmu

Hon kan då välja att öppna den i någon av installerade kart-appar. Hon väljer Google Maps för hon kör Android:

https://www.bildtagg.se/bild/x7dc4cs48v4xvwl7x6glpegy

Måste bekräfta öppningen av Google Maps här:

https://www.bildtagg.se/bild/8hzz70bg8l0lrgenebvi8inv

Så här ser det ut i Google Maps om hon öppnar hans platsdelning:

https://www.bildtagg.se/bild/8dw7gfatxtwvzjtnb1bcaix

Platsen matchar alltså stora röda pricken i första bilden. SD:s platsdelning.

Lilla röda pricken då. Det kartområdet över Varberga bör alltså vara kopplat till det ungefärliga område som sökning 14/5 eller 7/10 görs. Jag är inne på 7/10.

Så då får vi kika på om 14/5 eller 7/10 stämmer. Det beror på hur man tolkar detta:

Sök

Sök
Sök
Platser:
Från dina platser (hem):
https://www.google.com/maps/@?api=1&mapaction=map&center=59.284869,15.178506&z oom=12

Sök
Sök Platser:
Från din enhet:
https:// www.google. com/maps/@?api=1&map action=map&center=59.28486 9.15.l 78506&zoom=12

Länkarna till Google Maps ovan är det ungefärliga området sökningarna görs i baserat på ”tidigare aktivitet” menar jag.

Stämmer det då?

I den här bilden ser man att sökningen på ”skärmklipp mac” görs med platsdelning på:

https://www.bildtagg.se/bild/brofdondjvqo7as2n4ifp787

Borde alltså vara den här platsen då ingen annan plats framgår av polisens protokoll:

https://www.google.com/maps/@?api=1&mapaction=map&center=59.284869,15.178506&z oom=12

Map&center” och ”zoom=12” är andra indikatorer på att detta är ett ungefärligt område kopplat till varifrån Googleaktiviteten (sök) sker och inte en specifik koordinat.

Alltså det som visas i Google ”Min aktivitet” så här om man t.ex är i Göteborg:

https://www.bildtagg.se/bild/i1jp9s7hm4a63v0cn2rc7aai

Det grundar jag på den här guiden från Googles utvecklingssida för Google Maps:

[B]Forming the map URL
[/b]

https://www.google.com/maps/@?api=1&map_action=map&parameters

Parameters

map_action=map (required): Specifies the type of map view to display. Maps and Street View share the same endpoint. To ensure a map is displayed, the map_action must be specified as map.

center (optional): Defines the center of the map window, and accepts latitude/longitude coordinates as comma-separated values (for example, -33.8569,151.2152).

zoom (optional): Sets the initial zoom level of the map. Accepted values are whole integers ranging from 0 (the whole world) to 21 (individual buildings). The upper limit can vary depending on the map data available at the selected location. The default is 15.

Zoom är 12 alltså i vårt fall.

Man kan också lägga på detta i URL:en:

basemap (optional): Defines the type of map to display. The value can be either roadmap (default), satellite, or terrain.

Så med ovan resonemang så tror jag även att det IT-forensikern inte kan besvara här är besvarat:

https://www.bildtagg.se/bild/whtnjuwl17kly0ezxocbfqts

Tillägg: Guldstjärna till den som hittar den person som använder ordet ”skärmklipp” i fupen. Jag vet minst en.
Senast redigerad av Avel 2021-01-21 kl. 21:52.
Citera
2021-01-21, 21:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
CH:

"C och Hanna känner varandra som kollegor från strokeavdelningen på USÖ. De var med och öppnade den nya strokeavdelningen mars -16."
"Hanna som tidigare mått dåligt fick en nystart i och med arbetet med den nya avdelningen."

"De blev mer än bara kollegor. Hanna var även en förebild för C eftersom att hon jobbat inom neuropsykiatrin i 20 år. Hanna blev en person som C tydde sig till."

Jag tänker nästan att det måste stå fel?

Att HD skulle ha jobbat i tjugo år inom neuropsykiatrin (visserligen samma grundutbildning till sjuksköterska, men sedan specilalistutbildning inom psykiatri) vilket är en helt annan kompetens än det som krävs på en akut strokeavdelning, där det handlar om att övervaka medicinska problem som uppstår efter stroke. HD är ju runt 46-47 års ålder, vilket skulle innebära att hon sadlat om och bara arbetat inom medicin några år där hon gör ett fantastiskt jobb som även innebär att utveckla avdelningen, handleda nyanställda sjuksköterskor, föreläsa mm på den nya strokeavdelningen.

Men visst, jag kan ha fel.
Citera
2021-01-21, 21:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tänker nästan att det måste stå fel?

Att HD skulle ha jobbat i tjugo år inom neuropsykiatrin (visserligen samma grundutbildning till sjuksköterska, men sedan specilalistutbildning inom psykiatri) vilket är en helt annan kompetens än det som krävs på en akut strokeavdelning, där det handlar om att övervaka medicinska problem som uppstår efter stroke. HD är ju runt 46-47 års ålder, vilket skulle innebära att hon sadlat om och bara arbetat inom medicin några år där hon gör ett fantastiskt jobb som även innebär att utveckla avdelningen, handleda nyanställda sjuksköterskor, föreläsa mm på den nya strokeavdelningen.

Men visst, jag kan ha fel.
Finns många som byter internt fr psykiatri till medicin med många års erfarenhet i en viss nisch.
Ligger väl inte helt åtskilt heller, neuro, hjärnfunktioner.

Jag tror nog en väninna och tillika kollega vet vad hon pratar om.

Har du problem med att H kan ha en bakgrund inom neuropsykiatri eller vad?

Edit. Lämmeltåget internt kan gå mellan vilken klinik som helst, fr psykiatri till akutsjukvård likaväl. Extern fr hemsjukvård, så det är inte ett bärande argument för sköterskor.
Senast redigerad av develi 2021-01-21 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in