Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
BigMac-index tycker jag är en bra sammanfattning över den sammantagna inflationen på mat, jordbruk, restaurang, löner, Cola, effektivisering.
Kan konstatera efter att ha letat i mina egna minnen att BigMac kostade 55 kr år 2000, med en MOMS på 25% blir priset netto 44 kr. Nu kostar den 74 kr med en MOMS 12% = 66 kr. Inflationen i Sverige de senaste 20 åren sett via BigMac-index har alltså varit 50%. Stämmer detta mot SCBs siffror?
Jag har använt mig av BigMac-index för att jämföra det relativa prisläget i olika västländer sedan 30 år. Fungerar alltid, 100%. Verkligheten kommer alltid ikapp uppblåsta eller nertrycka valutor, BigMac består.
Går man då till SCB och tittar på huvudgruppen livsmedel så har den ökat med 45% sedan år 2000.
Så det stämmer väl bra med ca 50% för BigMac.
Men eftersom tråden handlar om att SCB ljuger, och det rejält, får man väl anta att BigMac-index är med i sammansvärjningen som ljuger. (Blir många människor som är med i sammansvärjningen).
SCB sägs ju ljuga konstant, så sedan 2020 borde man ha ackumulerat ihop en lögn på minst 50%.
Så år 2000 borde en BigMac då ha legat på 33 kr. Dvs en fördubbling till dagens 66 kr.
Så att BigMac-index skulle stämma bra är inte konsistent med att SCB ljuger. Indirekt säger du där att de som menar att SCB ljuger är verklighetsfrånvända svammelmakare.