2020-03-05, 17:54
Medlem
TuffRobbans avatar
Därför att punkare GILLAR våld medan raggare tar ingen skit.
Elvis muckade aldrig gräl fast han sprang aldrig.
https://www.youtube.com/watch?v=zfkLnZhhoTY
Senast redigerad av TuffRobban 2020-03-05 kl. 18:40.
Citera
2020-06-01, 02:30
Medlem
526s avatar
Raggarna var avundsjuka på punkarna för att de var yngre, snyggare och farligare. Raggarna insåg att de egentligen bara var traktorbönder med hårfett.
Citera
2020-06-15, 10:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a
alla punkare var inte vänster...
Sex pistols var emot både höger och vänster. The Clash var vänster.
I Sverige var punkarna en fortsättning av progg-rörelsen, medans i andra länder var punkarna emot hippies. Detta beror nog på att de ledande banden i Sverige, Ebba Grön och KSMB, bestod av äldre människor (ca 20 bast) som hade vuxit upp med proggen (och var vänster). I andra länder var punkarna ofta yngre, 14-15 år, och de var emot allt och alla.
Svensk punk=vänster-hippie-punk.
Finsk-punk=anti-vänster/höger (mest anti-vänster). I Finland saknades det även raggare, medans teddy-boys var stort....
Engelsk punk=mest effektsökeri och provokation. Politiskt splittrat. Clash=vänster, Sex Pistols =varken höger/vänster. Av andra generationens band, så var CRASS=vänster (trots att de kallade sig anarkister) och Skrewdriver=Höger (grunden till all Vit makt musik) och sedan en massa band där emellan...

Många punkare blev raggare/bikers när de blev äldre...

Annars var punkarna oftast medelklassungar, raggarna White Trash och de punkare som blev skinheads var arbetarklass...

Exakt! Det fanns gott om nazipunkare med hakkors på jackorna, det ansågs vara lite rebelliskt på den tiden, idag hade PK maffian svimmat!
Citera
2020-06-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Det beror nog på var man kom från. Jag var punkare när jag var riktigt ung och jag umgicks ofta med raggarna. Det var invandrarna som var några naturliga fiender.

Den enda gången jag höll på att ryka ihop med en raggare var på en fest, som dessutom var på deras motorgård. Raggaren i fråga var hyperröding och förtjänade därmed att få stryk.

Jag antar att det var annorlunda på sjuttio- och åttiotalen.

Själv var jag punkare i slutet av 70 talet och nåt år in på 80talet
Vi väsnades nog mest och tog nog mest intryck av Engelsk Punk, var bl.a på en spelning med Sex Pisols 1977.
Vi slogs väldigt sällan och några Raggare såg vi inte till, förutom några som kom från småorterna runt stan och de söp man glatt ihop med, eller när man åkte ut till kusinerna på rena bonn landet.
Sen när man gled in i 80 talet förändrades attityden och blev mer skinnskallar och Oj, då blev man mindre aktiv då man blev äldre och hade börjat jobba samt att jag inte riktigt gillade stilen med paki bashing.
Har några kompisar som blev kvar de flesta har gått ner sig och många som fokuserade mer på jobb eller studier.
Men någon stor rivalitet mellan raggare och punkare upplevde inte jag där jag växte upp under den tidsepoken.
Citera
2020-08-13, 16:16
Medlem
Somethingdeeps avatar
Asså någon form av rivalitet finns ju till och med fortfarande mellan raggare och punkare, gäller även volvoraggare.
Känner en kille vars kompis bajsade i en vattenmelon för att kasta på raggarna under en festival och ett punkband (Anarkidemokraterna) såg detta och gjorde då låten ”Punk vs Ragg” https://open.spotify.com/track/3Lehtmm4xsowZ9C4IPiiki?si=RALbPD4CSFCfAH9AU3fWzA
Citera
2020-08-13, 17:28
Medlem
Kommer ihåg konflikten väl, kulminerade väl runt 1979 eller så.

Själv Volvo-"raggare" på den tiden, den mest signifikanta reaktionen var "vikka faaan tror dom att dom är ?!"

Använda tamponger som 'örhängen', säkerhetsnålar i näsan, allmänt otrevliga, uppstudsiga, obegriplig hög "out of tune" musik och med en anarkistisk agenda, det blev helt enkelt för mycket.

"De kan dra långt åt helvete."

Raggare är trots en 'subkultur' väldigt traditionella, gillar sin varmkorv & hamburgare med Pucko, lyssnar på Eddie Meduza, avgudar sina bilar, jeans-västar, ställer gärna högtalarna på biltaket på träffar / campingen och drar sej inte för att hänga konfederations-flaggan.

Punken var en revolt och totalt anti-etablisimang. De stod för allt som 'vi' raggare inte gjorde. Klar de var ett hot.

Dessutom rimmar nog punken dåligt med den svenska folksjälen.

Sid Vicious och Nancy Spungen går liksom inte ihop med korvmojjen i Ljusdal, trimmad Amazon, ljummen pucko och en halva räksallad.

Finns en anledning till att ZZ Top var så stora i Sverige.
Citera
2020-08-13, 17:42
Medlem
hippilis avatar
Har aldrig sett något tjaffs utan det har varit god stämning och många öl tillsammans
Citera
2020-08-17, 12:59
Medlem
Raggarprinsens avatar
Angående punkare och raggare.....
Under tonåren var det tuppkam och nitar som gällde gjorde revolt och ställde till med ett h-vete för allt och alla.... ganska skoj då nu hemska minnen ;-)
Men jag kommer aldrig ihåg att vi vart osams med några raggare.
Sen utav någon outgrundlig anledning råkade jag en kväll hamna i baksätet på någon gammal sunkig förlängd Plymouth...
Och f-n jag blev förvånad bland raggarna fanns det en gemenskap som jag insåg att jag saknade bland Punkarna....
Den kvällen hände något i mitt liv och ett tag senare vart jag en av dom så kallade raggarna.
Livet blev Bilar,Brudar och Bärrs :-)
I dag sitter man som 50+ med villa och 4 bils garage.

Men vissa ränder går aldrig ur det händer fortfarande att jag tar fram mina gamla skivor och låter grannarna förfasas över gammal hederlig punk :-)
Citera
2021-01-20, 13:40
Medlem
Jag var punkare ca 1998-2004 och hade aldrig några problem med raggare. Det var främst brats, hippies, gothare och emos som var våra fiender när det begav sig.

Eddie Meduza uppgav dessutom själv i en intervju att den påstådda konflikten mellan raggare och punkare var överdriven och lite av en myt.
Citera
2021-01-20, 17:38
Medlem
Merdives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag var punkare ca 1998-2004 och hade aldrig några problem med raggare. Det var främst brats, hippies, gothare och emos som var våra fiender när det begav sig.

Eddie Meduza uppgav dessutom själv i en intervju att den påstådda konflikten mellan raggare och punkare var överdriven och lite av en myt.

Hippies? Hur utmärkte sig dessa och vad föranledde era konflikter med dem? Vilken del av Sverige talar vi om?
Citera
2021-01-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
Hippies? Hur utmärkte sig dessa och vad föranledde era konflikter med dem? Vilken del av Sverige talar vi om?

Kände på mig att frågan skulle komma, så låt mig förtydliga. Några hippies av det traditionella slaget såg man naturligtvis aldrig till, man hatade dem mest i teorin. I realiteten var det väl snarare flummiga, pacifistiska vänsterpartister eller miljöpartister som kom närmast.
Citera
2021-01-21, 15:24
Medlem
Merdives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Kände på mig att frågan skulle komma, så låt mig förtydliga. Några hippies av det traditionella slaget såg man naturligtvis aldrig till, man hatade dem mest i teorin. I realiteten var det väl snarare flummiga, pacifistiska vänsterpartister eller miljöpartister som kom närmast.

Ha ha, okej. I min ungdom (som tidsmässigt mer eller minde sammanföll med din punkkarriär) hörde jag sporadiskt medlemmar av diverse subkulturer (i synnerhet "orginalskinheads" eller vad de nu kallade sig) ge uttryck för sin innerliga aversion emot "hippies". Detta gjorde mig alltid lite förundrad eftersom dessa förhatliga hippies - till skillnad från raggare, synthare, emos, brats etcetera - aldrig visade prov på att faktiskt existera. Möjligen handlade det emellertid om min allt för snäva definition av hippiebegreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in