Citat:
I rätten så flyttar han ju den dessutom till 23:21 vilket jag stör mig på...
Jag ska försöka förklara varför denna minut är viktig för SE...
Jag tror att han pratade med vakterna en stund o tänker att dom kan ge honom ett alibi för någon minut...o då blir det viktigt att lägga tiden 23:20..
23:19 o lite kallprat ger honom definitivt inget alibi !!
Men om du sett Leif GW så ger han SE faktiskt nästan alibi på 23:19 tillomed o det var dessutom hans största grej varför SE inte kunde vara GM...
Så 23:20 så hade GW gett SE 100% alibi...
Så ja enligt mig blir 1min viktig...!
Jag ska försöka förklara varför denna minut är viktig för SE...
Jag tror att han pratade med vakterna en stund o tänker att dom kan ge honom ett alibi för någon minut...o då blir det viktigt att lägga tiden 23:20..
23:19 o lite kallprat ger honom definitivt inget alibi !!
Men om du sett Leif GW så ger han SE faktiskt nästan alibi på 23:19 tillomed o det var dessutom hans största grej varför SE inte kunde vara GM...
Så 23:20 så hade GW gett SE 100% alibi...
Så ja enligt mig blir 1min viktig...!
Du stör dig på tiden för att du bestämt dig för att det bakom varje liten obetydlig omständighet kring Engström finns en kryptisk baktanke.
Om han tror att han pratade med väktarna en minut så funkar 23.20 som alibi men nu säger han ju att ett sånt samtal inte ägt rum. Han har bråttom ut och skyndar ned för gatan. Lyssnar man på hans vittnesmål tycks det snarast som att han försöker komma så nära inpå mordet som möjligt. Han avlägger alltså något av ett anti-alibi. Det är enkelt att bara gå in och byta ut titten på klockan i skyltfönstret mot att han istället drar sin revolver.
Här brukar det påpekas att det är medvetet från gärningsmannen Engströms sida. Han vill lägga sig så nära inpå händelserna som möjligt för att kunna spela ut sitt förväxlingskort. Men då kan man inte också säga att han försöker skaffa sig alibi med en senarelagd utstämplingstid. Man är tvungen att välja här. Försökte Engström fejka en tidig eller sen ankomst till mordplatsen?
)