2021-01-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vet inte hur stor skillnad åtgärderna gör, men signalvärdet är ju befängt.
Smittan är fortfarande kvar någonstans kring 1/2 och 2/3 av toppen, för tidigt att signalera faran är över.

Nu tror jag förvisso inte att den engelska varianten ska hinna få något vidare genomslag, men Regeringen verkar ju jobba för det.
Den engelska variantens genomslag kommer att börja synas inom mindre än en månad, om vi har fått in den "ordentligt". Detta under förutsättning att den är så smittsam som hävdas. Om vi har 1000 fall om dagen av den idag, då har vi nog 10 ggr så många av den om en månad.
Citera
2021-01-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad beror det på då? Om människor inte träffar varandra kan de inte smitta varandra, så det måste ju vara så att de springer ute och träffar varandra ändå?
Undantagen? Exempelvis att de smittas på jobbet och på affären?
Citera
2021-01-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så utifrån några brevterminaler som du har god insyn i och förmodligen arbetar på, drar du slutsatsen att knappt några arbetsplatser i Sverige följer rekommendationerna.....

Mina fördomar om vilka som arbetar på en brevterminal verkar tyvärr stämma....
Har gjort men i vilket fall så lär Länsstyrelsen hitta många som inte följer restriktionerna.
Citera
2021-01-21, 12:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Undantagen? Exempelvis att de smittas på jobbet och på affären?

Ja, då måste man dra ner på detta på något sätt. Arbetsgivare måste åläggas att låta alla arbeta hemma, som överhuvudtaget KAN utföra sina arbetsuppgifter hemifrån. Kanske ska folk sluta handla även livsmedel i fysisk butik? Går det att ställa om till hemleverans under en period, med hjälp av statligt stöd? Eller att kunderna får beställa varorna och betala över nätet, och sedan packar personalen kassarna och lämnar över dem utomhus?
Citera
2021-01-21, 12:45
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ja, jag förstår inte varför man inte bara kunde använda riktiga covid-19-virus och låta dem bli lite förslöade, eller rentav avdödade. DET är ju den traditionella metoden. Varför måste man gå omvägar? Jag har en känsla av, att en massa forskare vädrade morgonluft för sina komplicerade teorier, när det plötsligt blev möjligt att erhålla massor av ekonomiskt stöd från olika håll.
Då har man ju risken att folk får en massa biverkningar som liknar de vid covid-19-sjukdom. Ungefär som narkolepsin och vaccinet mot svininfluensa.

Finns fördelar och nackdelar med alla vacciner - men det är väl knappast något negativt att läkemedelsföretagen provade flera olika spår. De hade ju ingen aning från början vad som skulle fungera.
Citera
2021-01-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Verkar ju inte hjälpa..

Den senaste nedstängningen i Storbritannien har inte haft någon effekt, det visar en studie som Sky News rapporterar om. Smittspridningen kan tvärtom ha ökat under nedstängningens första dagar.
Steven Riley, infektionsprofessor vid Imperial College i London, säger till Times Radio att om nedstängningen skulle fungera på ett effektivt sätt så hade man i nuläget hoppats på att se en nedgång i smittspridningen.

Vilken tur att det finns säkrare indikatorer.

Exempelvis kan vi notera att diagnostiseringen toppar ungefär 10:e Januari, sisådär en inkubationstid efter lockdown, och har sedan minskat med 1/3.

Citat:
Den engelska variantens genomslag kommer att börja synas inom mindre än en månad, om vi har fått in den "ordentligt". Detta under förutsättning att den är så smittsam som hävdas. Om vi har 1000 fall om dagen av den idag, då har vi nog 10 ggr så många av den om en månad.

Nja, det bygger på att den verkligen är 1.7 ggr mer smittsam.
Danmark släppte nyligen en uppskattning kring 1.36 ggr högre R, vilket fördröjer det hela med nästan 2 månader.

Vid tanke på danskarnas massekvensering skulle jag tro deras uppskattning är den mer tillförlitliga.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-01-21 kl. 12:49.
Citera
2021-01-21, 12:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är viktigt att avlasta våren så mycket som möjligt. 50+ står för ca 77% av vårdbelastningen.
Det har du helt rätt i. Förutom avlastningen av vården måste dödstalen ner så snabbt som möjligt.
De två aspekterna går hand i hand.
Citera
2021-01-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ja men nu kan vi skattebetalare göra påtryckningar innan våra barn blir en generation deprimerade asociala sengångare

Dom har umgåtts på discord och zoom sen i mars, det måste bli ändring. Jag verkligen ser hur dåligt dom mår.

Min yngsta frågade om det var okej att han stack ut och åkte pulka med sin klasskamrat och jag fick säga fråga mamma. Det är fan botten för deras självkänsla.

Ja och barnen i Afrika eller generellt barn har det 100 gånger värre än självkänsla. Bara acceptera att de är som det är och göra det bästa av situationen men jag förstår för livet kretsar runt en och inte andra. Men tycker bara människor är så känsliga inte ens en pandemi kan människor har förståelse.
Citera
2021-01-21, 12:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja, jag förstår inte varför man inte bara kunde använda riktiga covid-19-virus och låta dem bli lite förslöade, eller rentav avdödade. DET är ju den traditionella metoden. Varför måste man gå omvägar? Jag har en känsla av, att en massa forskare vädrade morgonluft för sina komplicerade teorier, när det plötsligt blev möjligt att erhålla massor av ekonomiskt stöd från olika håll.

Då får du få tag i ett kinesiskt vaccin.

Two Chinese firms have developed vaccines that are being tested for safety and effectiveness in large-scale Phase III clinical trials: 'CoronaVac' (previously 'PiCoVacc') from Sinovac Biotech and 'New Crown COVID-19' from Sinopharm. Both drugs contain inactivated virus, didn't cause serious adverse side-effects and prompted the immune system to produce antibodies against SARS-CoV-2.
Citera
2021-01-21, 12:56
Medlem
Citat:
Rörande gymnasiet, vi får se hur mycket regionerna lättar på reglerna, som det sades på presskonferensen:
Göteborg förlänger distansundervisningen till sportlovet.
Citera
2021-01-21, 13:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då får du få tag i ett kinesiskt vaccin.

Two Chinese firms have developed vaccines that are being tested for safety and effectiveness in large-scale Phase III clinical trials: 'CoronaVac' (previously 'PiCoVacc') from Sinovac Biotech and 'New Crown COVID-19' from Sinopharm. Both drugs contain inactivated virus, didn't cause serious adverse side-effects and prompted the immune system to produce antibodies against SARS-CoV-2.

Ja, det där låter ju mycket säkrare. Men går nog inte att få tag i i Europa. Jag tror dessutom att det är mycket politiska skäl bakom, vilka företag (och därmed länder) som EU har slutit avtal med. De skulle aldrig ha köpt ett ryskt eller kinesiskt vaccin, hur bra det än var.
Citera
2021-01-21, 13:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, då måste man dra ner på detta på något sätt. Arbetsgivare måste åläggas att låta alla arbeta hemma, som överhuvudtaget KAN utföra sina arbetsuppgifter hemifrån. Kanske ska folk sluta handla även livsmedel i fysisk butik? Går det att ställa om till hemleverans under en period, med hjälp av statligt stöd? Eller att kunderna får beställa varorna och betala över nätet, och sedan packar personalen kassarna och lämnar över dem utomhus?
På många platser finns ju möjligheten att beställa på nätet och hämta färdigpackade varor i eller utanför butiken.
Bor man på en mindre ort kanske inte denna service finns som standard, men då känner man säkert sin handlare lite bättre och kan be att få den hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in