Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Uppriktigt nyfiken fråga, vad är det som gör att du inte vill ta mRNA-vaccinen? Du är ju uppenbarligen inte någon stolle som tror att staten ska spruta in mikrochip, så gissar att du har någon mer vetenskaplig anledning. Är det helt enkelt för att det är en ny teknik generellt? Du kanske har svarat på det innan, men svårt att hänga med helt i tråden.
Ja, vaccinet verkar efter en helt ny princip, och jag tycker att det är oansvarigt att ta fram ett sådant vaccin så fort, och "testa" det på miljarder människor på en gång. Alla som tar det nu är ju försökskaniner åt företaget. I stället för att vänta och se, om det blir några långtidsbiverkningar hos de testpersoner, som accepterat att delta i just ett test (med de risker sådant alltid innebär). Och inte en massvaccinering genom den vanliga vården.
Jag tycker att det hade varit mycket bättre, i och med att det måste gå så fort att få fram ett vaccin mot ett nytt virus, och detta sedan skulle administreras till halva världen, att använda en gammal, beprövad teknik. Som t.ex. AZ och Janssens. (Nu verkar dock AZ:s vaccin vara i fara på grund av en stormflod - det känns som förgjort.)
Den nya tekniken är inne och rotar i våra egna celler. Principen är att proteinsyntesen i cellen - alla celler tillverkar ju någon form av protein - ska ställas om, så att i stället för att tillverka våra egna proteiner, ska de tillverka covid 19-virusets proteiner (det som finns i utskotten - spikarna). Det ska även finnas en teoretisk risk för att DNA-sekvensen som kodar för virusets DNA, ska kunna bli inklippt i vårt eget DNA... om man råkar ha ett retrovirus i kroppen samtidigt, som kan klippa och klistra i DNA-strängen.
Det är förstås möjligt att det kommer att gå bra, och att det här ÄR framtidens melodi - men i och med att det är så nytt och oprövat, så tycker jag att man inte borde ha använt den tekniken just nu i det här katastrofläget.