2021-01-21, 09:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
DET har de nog inte riktigt tänkt på än...

Nej, det är mycket de ”inte har tänkt på än”. Som hur formuleringarna de hasplar ur sig ska tolkas i förhållande till regionala och kommunala direktiv till exempel.
Citera
2021-01-21, 09:24
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det var ju glasklart. Eller inte. Får vanliga föreningar ha aktiviteter, eller vad menas med ”offentliga aktörer”? Kan IFK Knäckebröhult träna med pojklaget, eller är de inte en offentlig aktör, som kommunala musikskolan?
Offentliga aktörer är bland annat kommuner, regioner och staten. De ska hålla sina lokaler och anläggningar öppna och tillgängliga för barn- och ungdomsaktiviteter. Det behöver inte vara de offentliga aktörerna som driver aktiviteterna i fråga.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-01-21 kl. 09:31.
Citera
2021-01-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Bra! Nu skall arbetsmiljöverket ut och inspektera arbetsplatser också!

Det räcker inte med att fackförbund och länsstyrelse redan gör detta! Mera inspektioner för fan! Vi har ändå inget annat att göra än att ta hand om dessa inspektörer.....

Jävla pajasland.

Den lilla respekt jag fick för regeringen i början av pandemin är som bortblåst med alla hittepå-beslut dom tagit det senaste för att verka handlingskraftiga. Förtroendesiffrorna är såklart viktigare än något annat!
Tänk dom ska inspektera alla brevterminaler i landet inte mycket till avstånd på dessa ställen
Citera
2021-01-21, 09:42
Medlem
Rörande gymnasiet, vi får se hur mycket regionerna lättar på reglerna, som det sades på presskonferensen:
Citat:
– I det här läget är det bättre att det regionala läget avgör om man helt ska ha distansundervisning eller delvis. Man ska också ta hänsyn till att praktiska moment ska kunna genomföras. I vissa områden kan man behöva stänga helt om det regionala läget kräver det, säger hon.
Citera
2021-01-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Så skiljer sig dödligheten i covid-19 för olika åldersgrupper
https://www.netdoktor.se/infektion/nyheter/sa-skiljer-sig-dodligheten-i-covid-19-for-olika-aldersgrupper/

Denna studie/uppföljning gjordes ju i juni 2020, där man tittade på de som avled i mars/april (d v s under pandemins första månader)

Sen dess har man ju upptäckt och utvecklat nya behandlingsmetoder och sätt, så sannolikt har siffrorna gått ner ytterligare nu ca 8-10 månader senare. Dessa siffror är ju från artikeln du hänvisade till

I åldersgruppen 0-49 år var dödligheten 0,01 procent

I åldersgruppen 50–59 år var dödligheten 0,27 procent

I åldersgruppen 60–69 år var dödligheten 0,45 procent

I åldersgruppen 70–79 år var dödligheten 1,92 procent

I åldersgruppen 80–89 år var dödligheten 7,2 procent

För personer över 90 år var dödligheten 16,21 procent
Citera
2021-01-21, 09:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vilken pressträff såg du? vad släppte man på som gör dig så glad över regeringens beslut?

Att barn kan börja hänga på fritids och att det öppnar mer fritidsaktiviteter för barn och ungdomar utom och inomhus.

Har ju följt restriktionerna och låtit barnen vara hemma utan att umgås med allt för många. Dom har slutat åka in till inomhus skateparken, slutat åka till inomhusbaden och lekt av sig, slutat hänga på fritids efter skolan utan direkt gått hem och suttit sig framför datorn och spelat spel och hänger med polarna på discord. Man verkligen ser hur deppiga dom är.

Nu kan jag i alla fall med gott samvete säga att det är klart ni ska sticka till inomhus skateparken. Stanna ni på fritids och spela kort och fotboll.
Citera
2021-01-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi når inte flockimmunitet via vaccinationerna då barn inte kommer att få vaccinet. Detta gör att smittspridningen kommer att fortsätta under lång tid om inte tillräckligt många barn är immuna. Detta spiller då över på det övriga samhället.

Lösningen på detta är då att sprida smittan bland barnen nu, då kommer man troligen att nå flockimmunitet med en större immunitet mot viruset bland barn. Deras föräldrar är inte heller de (till största delen) i någon riskgrupp, så det är relativt riskfritt och ändå rätt effektivt. Iom att de flesta i de stora riskgrupperna strax är vaccinerade så är riskerna med detta beteende relativt små så länge som sjukvården orkar med.

Detta skulle man aldrig erkänna, men det är ett logiskt resonemang om man vill ha slut på detta så snart som möjligt.

Som sagt.
Att låta några barn återgå till träning, nu, gör varken till eller från i den frågan.
Flockimmunitet har sannolikt redan uppnåtts för den gruppen med tanke på att viruset härjat i snart ett år, med mer eller mindre inga begränsningar alls för barn.
Allt du skriver är självklarheter som inte har något med det jag skriver att göra - Att denna mycket lilla lättnad inte har något med en flockimmunitet att göra. Då har den redan uppstått.
Mina barn har gått i skola, dagis och tränat precis som vanligt hela 2020 fram till jul.
Citera
2021-01-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hur många arbetsplatser följer restriktionerna? inte många.

Vad är det för påstående tagit ur luften. Du tror att arbetsgivare, chefer och arbetstagare vill smitta ner varandra, då det får stora konsekvenser på verksamheten och produktion med sjukskrivningar o s v. Du tänker inte långt du..., jisses vilka stolpskott det finns...

Skulle säga att mer eller mindre alla gör det. Sen finns det även idioter till arbetsgivare, men de är någon/några procent.
Citera
2021-01-21, 10:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, jag började med detta efter pandemin tog sin start. Jag förstod att det var allvar när jag såg filmerna från kina. Minns ett inslag från ett väntrum på en akutmottagning. En desperat kvinna ropar att hon inte kan andas. Det ligger fullt med folk på golvet. Sedan har jag ju sett bilderna från Italien i våras där folk ligger på betonggolven på sjukhusen utan att få vård. Sedan alla liksäckar och ambulanser som åker i skytteltrafik. Tyckte det såg otäckt ut och bestämde mig för att göra mitt bästa för att undgå smittan. Att det dagligen rapporteras in 200 döda i Sverige känns ju klart obehagligt. Det visar att det är allvar. Pratades ju mycket om skjutningar i Sverige innan pandemin, men det faktum att det dör 3-4 gånger fler per dag i Covid19, än vad det skjuts ihjäl folk under ett helt år sätter ju saker i perspektiv. Det här är det värsta jag upplevt. Spanska sjukan är det som kommer närmast, men det var ju 100 år sedan. Ingen har upplevt något sådant här.

Kände du aldrig innan februari 2020 att livsfarliga virus och bakterier lurade i vassen? Märkligt ändå.

Tror du att din nyfunna skräck för beröring och samspel med andra människor kan ha att göra med att vi blivit totalt bombarderade med skräckpropaganda om C19 i snart ett års tid? Varje dag. I alla mediekanaler. I våra hem. På våra jobb. Om det är något detta år har visat är det hur lätt det är att manipulera människor. Och detta säger jag inte för att förminska virusets farlighet. Det är bara märkligt att 2020 var första året sen kanske Spanska sjukan som vanligt folk slutade ta varandra i hand och helt plötsligt blev livrädda för mikroorganismer.
Citera
2021-01-21, 10:11
Medlem
arbetets avatar
När Tom Britton säger något är det nog bäst att göra tvärtom:
/.../En annan sak är vilka som är smartast att vaccinera. Här står två intressen mot varandra, menar han. Antingen kan man vaccinera riskgrupper, alltså äldre personer, och på sätt rädda dem från att fara illa.

Ett annat alternativ är att ge sprutan till de som driver smittspridningen – unga och sociala människor. På så sätt skulle man snabbare uppnå en flockimmunitet i samhället.

– Eftersom de som är sociala smittar fler än de som inte träffar så många människor, uppstår en flockimmunitet tidigare om de vaccineras först.
https://www.dn.se/ekonomi/tre-experter-sa-har-det-varit-mitt-i-coronastormen-och-det-har-vi-lart-oss/

Eller?
Citera
2021-01-21, 10:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kände du aldrig innan februari 2020 att livsfarliga virus och bakterier lurade i vassen? Märkligt ändå.

Tror du att din nyfunna skräck för beröring och samspel med andra människor kan ha att göra med att vi blivit totalt bombarderade med skräckpropaganda om C19 i snart ett års tid? Varje dag. I alla mediekanaler. I våra hem. På våra jobb. Om det är något detta år har visat är det hur lätt det är att manipulera människor. Och detta säger jag inte för att förminska virusets farlighet. Det är bara märkligt att 2020 var första året sen kanske Spanska sjukan som vanligt folk slutade ta varandra i hand och helt plötsligt blev livrädda för mikroorganismer.

Kan möjligen ha något att göra med att vi inte upplevt något så dödligt sedan spanska sjukan?
Citera
2021-01-21, 10:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Verkligen. Blir mer och mer tydligt att man tar beslut för att visa att man göra något men det finns ingen röd tråd. Jag tror man tappat greppet totalt nu.

Nej, det har inget grepp alls och försöker vara tydliga genom floskler. Gymnasieskolan ska öppna, i alla fall delvis fast det beror på vad regionen säger.

Snälla utbildningsministern, många gymnasieskolor har redan använt det delvisa sättet att bedriva utbildning. Vad innebär att öppna delvis och är det någon mening att regeringen säger en sak, men i nästa andetag pekar på regionerna?

Pajasar som inte har någon som helst uppfattning om vad som är bäst. De vågar helt enkelt inte stå för en strategi och garderar hela tiden det de säger med dess motsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in