2021-01-21, 06:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Nytt dygnsrekord covid-döda 17,299 personer

Vad är det för roligt med det? Är du efterbliven?
Citera
2021-01-21, 07:18
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Vi är ca 10 miljoner i Sverige, varje år dör ca 100 000 (avrundat för enklare beräkning). Med andra ord dör ca 1 % av befolkningen varje år.

Samtidigt hade i söndags 140 000 personer fått sin första vaccindos, de allra flesta äldre. Så, om man tar 140 000 personer gånger 1 % gånger 2/52 (antalet veckor på året dittills) = ca 50.

Med andra ord så BORDE 50 personer av dessa 140 000 personer dött av naturliga orsaker under samma tidsperiod, även om inget vaccin administrerats. Att då 16 av dem har dött med symtom som teoretiskt skulle kunna komma från COVID är inte alls konstigt. Troligtvis har ytterligare 35 dött som det ej rapporterats om.

Då får vi också räkna på att 1 % döda per år är på hela befolkningen. I denna åldersgruppen (70 +) dör mycket större andel än så varje år. Så egentligen är det konstigt att inte fler dödsfall rapporterats än vad som gjorts.

Det, tillsammans med läkemedelsverkets utredningar av alla dödsfall samt alla fas 3 studier, gör att det finns absolut ingenting som pekar på att vaccinen skulle vara farliga.

Källa tack på "det finns absolut ingenting som pekar på att vaccinen skulle vara farliga".

Undrar vart du hittar den infon? Därför att när man gav sjukvårdspersonal i Uk Pfizer vaccin.

Så blev 1/35: "unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional" 3150 av 112807 .

https://healthimpactnews.com/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/CDC-05-covid-clark.pdf

Sverige har ca 10 230 000 inv.

Så om vi gav sveriges befolkning pfizers vaccin. Så blir ca 1/35 sjuka = 292 285 indevider.

Säkert vaccin?
Citera
2021-01-21, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, enligt FHM:s studie från Stockholms län var genomsnittet 0,6 procent.
I gruppen 70 år och äldre var dödligheten 4,3 procent, medan den var 0,1 procent bland personer yngre än 70 år.
Som jag förstått det gällde detta den första vågen. Numera är t ex överlevnaden på sjukhus dubbel mot I våras.
Så dödligheten borde ha sjunkit väsentligt.

Med tanke på att mer än 90% av de som dött är över 70 år så kan väsentligt fler än 1,7 miljoner ha smittats.
( se t ex tabell 1 i FHM:s rapport http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-letaliteten-for-covid-19-i-stockholms-lan/)
Det handlar ju om en klustersmitta. Det är väldigt svårt att ens gissa hur många som smittats.
Riktigt hur vi ska kunna komma upp I flockimmunitet genom naturlig immunitet är svårt att se. För flockimmunitet behövs vaccin.
Nu krävs det dock troligen någonstans mellan 70-80% immuna för att stoppa smittsprodningen. Hit når vi troligen inte med vaccinationer utan barnen måste bli smittade (de vaccineras inte).

Frågan är om en lättnad på gymnasiet kan vara för att nå dit?
Senast redigerad av Pisseman 2021-01-21 kl. 07:28.
Citera
2021-01-21, 07:25
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa tack på "det finns absolut ingenting som pekar på att vaccinen skulle vara farliga".

Undrar vart du hittar den infon? Därför att när man gav sjukvårdspersonal i Uk Pfizer vaccin.

Så blev 1/35: "unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional" 3150 av 112807 .

https://healthimpactnews.com/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/CDC-05-covid-clark.pdf

Så om vi gav sveriges befolkning pfizers vaccin. Så blir ca 1/35 sjuka = 292 285 indevider.

Säkert vaccin?

Och hur många blir "unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional” av Covid? För jag antar att de flesta, med bieffekter av vaccin och Covid är ur bruk ett par dagar.
Citera
2021-01-21, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu krävsdet dock troligen någonstans mellan 70-80% immuna för att stoppa skittsprodningen. Hit når vi troligen inte med vaccinationer utan barnen måste bli smittade (de vaccineras inte).

Jag tänkte också på det d.v.s. att de lättar upp för gymnasiet för att skynda på immuniteten i just den åldersgruppen. Annars verkar det ju motsägelsefullt att öppna upp gymnasiet men bibehålla alloholförbudet med tanke på att den senare motiveras med att vi "fortfarande har hög smittspridning".
Citera
2021-01-21, 07:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Säkert vaccin?

Vad fan är syftet med att försöka skrämma folk att inte ta vaccinet?
Bara för att du själv är en rädd liten råtta, behöver du ju inte försöka få andra att bli lika rädda.
Du borde istället försöka få så många andra att ta vaccinet som möjligt för att skydda dig och dina nära.
Framförallt nu när du är så rädd.

Att det skulle vara av omtänksamhet om andra tror jag nämligen inte när man läser dina inlägg..
Citera
2021-01-21, 07:33
Medlem
Citat:
Nu krävsdet dock troligen någonstans mellan 70-80% immuna för att stoppa skittsprodningen. Hit når vi troligen inte med vaccinationer utan barnen måste bli smittade (de vaccineras inte).

Läste , att nu när man blivit bättre på att behandla
covid, så är dödligheten för personer över 70 är nere på 4%.

964904 inv över 70 år i Sverige. Så om man kör DR. Tengele stil.
Så är det (4%) 38596 döda.

Men om sjukvården blir belastad,
så kan vi titta på att de flesta länder ligger mellan 30-40% när gränserna nåtts.

I Sverige, har tex. ca 40% fått iva, resten spruta.

Då har vi inte räknat in det största problemet. Permanenta skadorna.
Tex. Att sars utvecklar lungfibros hos överlevande. Vi kommer få se tusentals till
döda inom 3-10 år som konsekvens.
Citera
2021-01-21, 07:34
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det finns några föreställningar om att uppnå flockimmunitet.

Man måste nog öppna gymnasiet, för att det inte är hållbart för den gruppen. De har dragit ett mycket större lass än befolkningen som helhet, länge. Följande inlägg från Aftonbladets chatt igår säger allt:
Vi vill vara på skolan igen, jag går i första året på gymnasiet och jag hann inte ens lära känna mina klass kompisar jag vill få nya vönner umgås med människor och förstå mina lektioner vi vill vara i skolan snart vi orkar inte mer.

- Elin
Citera
2021-01-21, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror inte att det finns några föreställningar om att uppnå flockimmunitet.

Man måste nog öppna gymnasiet, för att det inte är hållbart för den gruppen. De har dragit ett mycket större lass än befolkningen som helhet, länge. Följande inlägg från Aftonbladets chatt igår säger allt:
Vi vill vara på skolan igen, jag går i första året på gymnasiet och jag hann inte ens lära känna mina klass kompisar jag vill få nya vönner umgås med människor och förstå mina lektioner vi vill vara i skolan snart vi orkar inte mer.

- Elin

Jo, jag har en gymnasieelev hemma. Jag vet precis hur de har det, men att öppna den nu innan vi ser om den vikande trenden håller i sig är inte så bra. Hellre att de stannar hemma ytterligare ett par veckor för att sedan kunna komma tillbaka. De mår ännu sämre av att det ändras hela tiden.

Edit: jo man vill nå flockimmunitet, men om man inte når den med vaccinationer så måste resten fixas med smitta.
Citera
2021-01-21, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad fan är syftet med att försöka skrämma folk att inte ta vaccinet?
Bara för att du själv är en rädd liten råtta, behöver du ju inte försöka få andra att bli lika rädda.
Du borde istället försöka få så många andra att ta vaccinet som möjligt för att skydda dig och dina nära.
Framförallt nu när du är så rädd.

Att det skulle vara av omtänksamhet om andra tror jag nämligen inte när man läser dina inlägg..

Hört talas om "informed consent"? Har du läst att över 50% av sjukvårdspersonal vägrar ta vaccinet? Så sluta snacka massa skit och försöka sätta ord i mun.

Du måste ju leva under en sten.

tex.
Many front-line workers refuse Covid vaccines as distribution rollout struggles
About 50 percent of workers in California’s Riverside County have refused to take the vaccine, along with 60 percent of nursing home staff in Ohio.

https://www.nbcnews.com/news/us-news/many-frontline-workers-refuse-covid-19-vaccines-distribution-rollout-struggles-n1252617
Citera
2021-01-21, 07:45
Medlem
Citat:
Jo, jag har en gymnasieelev hemma. Jag vet precis hur de har det, men att öppna den nu innan vi ser om den vikande trenden håller i sig är inte så bra. Hellre att de stannar hemma ytterligare ett par veckor för att sedan kunna komma tillbaka. De mår ännu sämre av att det ändras hela tiden.

Edit: jo man vill nå flockimmunitet, men om man inte når den med vaccinationer så måste resten fixas med smitta.
Det kommer knappast bli en fullständig öppning av gymnasieskolorna nu utan starka restriktioner kommer att fortsättningsvis gälla.
Citera
2021-01-21, 07:47
Medlem
Faktumet att man nu pushar ej färdigutvecklade vaccin, kan slå tillbaka något fruktansvärt. ett ex. att notera.
------------------
------------------
Ursprungligen postat av Saundra: (FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Misstanke om att Astra Zenicas vaccin gjorde att viruset muterat:

(översättning)
https://twitter.com/mariporris/statu...75416805875715
Tillfällighet? De tre mest smittsamma varianterna med farliga mutationer som den brittiska N501Y eller den brasilianska eller sydafrikanska E484K kommer från de länder där Astrazeneca gjorde fas III i Oxford-vaccinet, Storbritannien, Sydafrika, Brasilien och Japan

AstraZenica vaccinet har en effektivitet på 62%. För att få ett virus att mutera så ska man utsätta den för svaga antikroppar så att några virus överlever, dessa muterar då och blir resistent. Utsätter man den för starka antikroppar har viruset inte en chans att mutera utan allihop dör direkt. Lite enkelt förklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in