2021-01-21, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Jag var där en timme senare och tog ett äpple". Så hade du ju inte uttryckt dig. För det är det som du menar SE gör.

Om någon säger att dom sett Stig Engström springa i gränden så tror jag definitivt att han vinner något på att även påstå det....Men några minuter efter o inte som GM...

Eller menar du på att han förlorar på det ?

Alltså om han är GM ...
Citera
2021-01-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Jag var där en timme senare och tog ett äpple". Så hade du ju inte uttryckt dig. För det är det som du menar SE gör.

Låt säg att dom skulle hitta t.ex ett fotavtryck på SE vid barackerna är det dåligt då om han påstår att han sprang där?

Nu kanske inte det var det bästa exemplet men ändå...
Citera
2021-01-21, 01:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om någon säger att dom sett Stig Engström springa i gränden så tror jag definitivt att han vinner något på att även påstå det....Men några minuter efter o inte som GM...

Alltså om han är GM ...

"Jag kom till platsen och Lisbeth pekade in i gränden så jag sprang in efter och tittade". Där har du lögnen SE hade dragit. Att ljuga och säga man sprang 4 minuter efter mordet är ju rent korkat.
Citera
2021-01-21, 01:15
Medlem
Citat:
Menar du att du själv inte vet om klockan på t.ex micron hemma går för fort ?

Jag tror att SE visste att stämpelklockan gick 1min för fort....!

När han ringer så vill han alltså ha den felaktiga tiden om han är GM...!

Så han vill gärna ha så sen tid som möjligt om han är GM det måste du också hålla med om...

Men Bergström är vaken o ger inte SE 23:20 utan ändrar till 23:19...

Detta är besvärande för SE men han har ju ff hans kallprat med vakterna. .

Om SE är GM så inser han på morgonen när han läser signalementet att han ligger lite illa till.....Troligen tänker han att det inte kommer ta lång stund innan någon i Skandiahuset kommer tänka att det kan vara SE.

Så om signalementet o hans utstämplingstid är en jobbig grej för SE om han är GM....Det håller du nog med om..?

Det han gör på morgonen är ju faktiskt att han jobbar på dessa område ..

Han ringer Tidningen o vill liksom berätta att han är vittne trots signalementet...Han ringer Skandia o vill ha den "felaktiga" tiden...

Nu spekulerar jag om han är GM..

Tycker du det känns logiskt ?

Engström vet inte vad stämpelklockan visade men att det går en minut före. Han vill försäkra sig om att även utredningen får veta detta om de skulle intressera sig för honom så han ser till att Bergström kollar upp tiden och noterar avvikelsen. Han får höra att utstämplingstiden var 23.20. Att klockan egentligen var 23.19 skiter han i för det vet han redan. Han säger 23.20 i förhör. Även att han gått direkt ut på gatan efter utstämplingen. Han berättar sen om hur han mer eller mindre snubblar in i den nyss skjutne statsministern.

På det här viset skaffar sig Engström alibi för mordet?
Citera
2021-01-21, 01:25
Medlem
Citat:

Alltså om han är GM ...

Han hade faktiskt förlorat på det. Han ger utredningen en anledning att kolla upp om han sprungit in i gränden. Om något av det han säger över huvud taget stämmer. Eftersom han är GM hade de snabbt konstaterat att så inte är fallet. Allt det ni ojar över inte skedde då hade Engström själv sett till att kicka igång.
Senast redigerad av Bemp 2021-01-21 kl. 01:30.
Citera
2021-01-21, 01:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Låt säg att dom skulle hitta t.ex ett fotavtryck på SE vid barackerna är det dåligt då om han påstår att han sprang där?

Nu kanske inte det var det bästa exemplet men ändå...
Ja, om han nu vet med sig att han av någon anledning har sprungit där i gränden och t.ex. kan ha blivit sedd av vittnen, då är det naturligtvis viktigt för honom att han kan ge en bra förklaring till varför han sprang där (och gärna så snart som möjligt då innan han blir misstänkt för att själv vara gärningsmannen).

Har han däremot inte sprungit där så blir det betydligt svårare (kanske rentav omöjligt) att förstå varför han skulle hitta på en sådan här sak. Så nog måste man väl ändå utgå ifrån att han faktiskt har sprungit där.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-21 kl. 01:33.
Citera
2021-01-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Engström vet inte vad stämpelklockan visade men att det går en minut före. Han vill försäkra sig om att även utredningen får veta detta om de skulle intressera sig för honom så han ser till att Bergström kollar upp tiden och noterar avvikelsen. Han får höra att utstämplingstiden var 23.20. Att klockan egentligen var 23.19 skiter han i för det vet han redan. Han säger 23.20 i förhör. Även att han gått direkt ut på gatan efter utstämplingen. Han berättar sen om hur han mer eller mindre snubblar in i den nyss skjutne statsministern.

På det här viset skaffar sig Engström alibi för mordet?

Men vad är din tanke om när han får frågan om vad klockan är när han stämplar ut då?

Du tycker inte det är konstigt att han inte säger 23:19 varje gång ?

Har han någongång sagt att klockan var 23:19 till någon polis eller domare eller till media ?
Citera
2021-01-21, 01:31
Medlem
Citat:
Han hade faktiskt förlorat på det. Han ger utredningen en anledning att kolla upp om han sprungit in i gränden. Om något av det han säger över huvud taget stämmer. Eftersom han är GM hade de snabbt konstaterat att så inte är fallet. Allt det ni ojar över inte skedde då hade Engström skälv sett till att kicka igång.

Okej jag tänker att han tror att han vinner på det....

Jag kan se logik i att han hittar på det...Även om jag kan tänka mig att han även förlorar på det...!

Förstår du hur jag tänker. ..?
Citera
2021-01-21, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, om han nu vet med sig att han av någon anledning har sprungit där i gränden och t.ex. kan ha blivit sedd av vittnen, då är det naturligtvis viktigt för honom att han kan ge en bra förklaring till varför han sprang där (och gärna så snart som möjligt då innan han blir misstänkt för att själv vara gärningsmannen).

Har han däremot inte sprungit där så blir det betydligt svårare (kanske rentav omöjligt) att förstå varför han skulle hitta på en sådan här sak. Så nog måste man väl ändå utgå ifrån att han faktiskt har sprungit där.

Håller med. ..

Men några tror att han hittar på att han har sprungit där för att vara märkvärdig o vill ha "tv tid "...

Men annars har du helt rätt som GM vill han ju plantera sina steg om någon skulle vittna eller något avtryck skulle hittats...Då kan han ge en rimlig förklaring !
Citera
2021-01-21, 01:39
Medlem
Citat:
Men vad är din tanke om när han får frågan om vad klockan är när han stämplar ut då?

Du tycker inte det är konstigt att han inte säger 23:19 varje gång ?

Har han någongång sagt att klockan var 23:19 till någon polis eller domare eller till media ?

Men han säger väl rimligtvis 23.20 för att han tror att det är då han stämplar ut. Han har missuppfattat Bergström. Jag förstår inte heller Bergström. Engström är nog inte värst mycket klokare. Folk fattar saker fel. Ge mig vilket vittne som helst och jag kan peka ut nåt som inte stämmer. Vill du få det här till en medvetet lögn från Engströms sida så är det väl rimligt att du ger en anledning till varför han ljuger. Eftersom den felaktiga tiden inte innebär något alibi så antar jag att du har nåt annat på lut?
Citera
2021-01-21, 01:41
Medlem
Citat:
Problemet är att ytterst få av dessa märkliga omständigheter är det minsta besynnerliga. Än mindre några indicier.
Jag delar inte din uppfattning men så är det.Vi värderar alla saker olika.
Jag tycker att vissa saker är så uppenbara att man blir oerhört misstänksam.
Det är svårt att inte bli det för att förklara en massa saker krävs mycket fantasi och hittepå.
Tänk dig att man lägger lite pussel plötsligt ser jag att det fattas 2-3 bitar i SEs pussel sedan är det klart.
Sedan tittar jag på alla andra tänkbara kandidaters pussel och ser att där är det bara 2-3 bitar ¨på plats medan alla andra bitar saknas.
Då förefaller ju SE onekligen som den med bred marginal mest sannolika GM(givetvis kan GM vara en person som helt gått alla förbi men då känns en proffsmördare mest trolig och ytterst lite talar för att mordet är professionellt utfört).
Citera
2021-01-21, 01:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men han säger väl rimligtvis 23.20 för att han tror att det är då han stämplar ut. Han har missuppfattat Bergström. Jag förstår inte heller Bergström. Engström är nog inte värst mycket klokare. Folk fattar saker fel. Ge mig vilket vittne som helst och jag kan peka ut nåt som inte stämmer. Vill du få det här till en medvetet lögn från Engströms sida så är det väl rimligt att du ger en anledning till varför han ljuger. Eftersom den felaktiga tiden inte innebär något alibi så antar jag att du har nåt annat på lut?

Och hur vet vi vem som hade korrekt stämplingstid i förhören... Bergström eller SE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in