Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Jag tycker det är väldigt svårt att se vad som är vad och analysera dykfilmer. Kan du om du vill precisera och gärna länka vad du syftar på här?
Rapporten säger ju att det mesta av däck 1 också är tillgängligt? Eftersom sprickan sträcker sig dit kan den väl med mycket väl gå att upptäcka vid en noggrann inspektion.
Menar du att GGE helt sonika hittat på det där med trasiga plåtar? De ger ju vad de anser som bildbevis. Gällande det där med att man nyss varit på varv tar man på andra ställen upp varför reparationerna kan varit undermåliga.
Jag fattar inte riktigt varför jag skall bestämma mig. Det är ju du som har hypotesen att Rabe måste ha hittat ett hål om det alls gick att hitta. Min uppfattning är alltså att om hålet gick att upptäcka behöver därför inte Rabe gjort det. En annan möjlighet är förstås som sagt att man upptäckte hålet från insidan 94-95 och där var ju inte Rabe.
OK, jag tänkte sammanfatta diskussionen så här långt:
- Du vill hävda att Sjöfartsverket ”rimligen” kände till ett hål i SB-sidan redan 1996.
- Detta baserar du endast på en uppgift i en bok av Witte där han påstår att Rabe fått ett tips om detta hål 1996. Detta hål skulle ligga på däck 0, dvs under vattenlinjen (så att det kan påverka förloppet förmodar jag). Notera att ett hål på däck 0 hade varit synligt 1994-1995 liksom senare.
- Varken Rabe eller någon annan har dock hittat ett hål på däck 0, trots flera dykexpeditioner.
- Du drar då slutsatsen att det i stället är det nya hålet vid däck 1/2 som avses, trots att inget talar för att det var synligt 1994-1995 och inte heller 1998-2002.
Problemet här är att den hypotesen eller slutsatsen inte går att falsifiera. Jag kan inte motbevisa ett hypotetiskt tips 1996 om ett hål under vattenlinjen i SB sida som eventuellt är samma som det som nu hittats på en annan plats. Vår diskussion är alltså meningslös.
En rimligare slutsats är att Rabe, som bevisligen fabulerat fram inte bara ett utan två hål i sina dokumentärer, dragit en vals för Witte. Rabe är antingen mytoman eller har väldig otur när hon försöker berätta sanningen. Jag är färdig med henne. Vad gäller Witte så hade han en chans med sitt ”bevisade” hål i SB bog med ROV-kameror som åker in och fan vet allt. Men vi vet idag att det var nonsens det med. Så han hamnar i cylinderarkivet tillsammans med Heiwa/Björkman och andra mer eller förvirrade stollar.
Edit: Jag glömde att svara på din fråga om dykfilmerna!
Jag gick igenom den långa Rockwater-filmen på YT. Där ser man hur ROVen befinner sig vid slingerkölen på ett visst djup. Sedan tar den sig neråt och djupet ökar. Innan den når bottennivån (som är känd från det publicerade protokollet) så är det bara dy. Sikten är noll. Det är inte helt klart exakt var bottennivån (’mud line’) låg midskepps 1994, men även om den låg under hålets position så finns det inget som tyder på att man kunde se något öht där. Som ovan så är det omöjligt att bevisa. Om det nu är jag som har den bördan...