2021-01-18, 12:37
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Kortare väntetid få utländska utdelningar på kontot hos Nordnet. Nordnet betalar tillbaka 100 procent av utländsk källskatt medan Avanza stjäl en del av källskatten från alla och skänker till ägare av danska aktier. Nordnet också snabbare på att åtgärda fel intradag, som vid kursfelet tidigare i veckan. Enklare få tilldelning vid IPO hos Nordnet. Ytterligare en stor fördel är att man hos Nordnet slipper betala lönen för tjöt-Nicklas och vänster-Kull-på-Tinder.

Ja det är trevligt, Nordnet känns faktiskt betydligt mindre bajsnödiga överlag t.ex. så är deras indexfonder en direkt spegling mot underliggande index (i alla fall verkar det så om man läser prospektet) utan några töntiga SRI justeringar som jag tror Avanzas indexfonder pysslar med.
Senast redigerad av Finans.killen 2021-01-18 kl. 12:43.
Citera
2021-01-20, 11:04
Medlem
Finns det någon lista över alla underliggande minifutures/turbo för avanza market?

Som det är nu ser jag bara att det finns i lilla skroll-listan här https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/handla-mini-futures.html

Men vill ha en text-baserad lista, översikt.
Citera
2021-01-20, 11:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Kortare väntetid få utländska utdelningar på kontot hos Nordnet. Nordnet betalar tillbaka 100 procent av utländsk källskatt medan Avanza stjäl en del av källskatten från alla och skänker till ägare av danska aktier. Nordnet också snabbare på att åtgärda fel intradag, som vid kursfelet tidigare i veckan. Enklare få tilldelning vid IPO hos Nordnet. Ytterligare en stor fördel är att man hos Nordnet slipper betala lönen för tjöt-Nicklas och vänster-Kull-på-Tinder.
Jag har varit en supporter men äcklas nu av Avanzas vurm för ESG och politisk korrekthet. Tänk att det skall vara så svårt för företag att inte politisera sig.

Spola fram bandet några år och de kommer samverka med vänstern mot "extremism", där innebörden som bekant bestäms av vänstern.
Citera
2021-01-20, 11:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Spola fram bandet några år och de kommer samverka med vänstern mot "extremism", där innebörden som bekant bestäms av vänstern.
Varför ska någon som är för att man investerar, vara för vänster?
Citera
2021-01-20, 13:26
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför ska någon som är för att man investerar, vara för vänster?
Det kommer inte heta så utan "mot extremism", "mot våld", "mot rasism", "mot miljöförstörelse" etc.

När företag bildar denna trust med staten utestängs konkurrens och de kan öka lönsamheten.
Citera
2021-01-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ja det är trevligt, Nordnet känns faktiskt betydligt mindre bajsnödiga överlag t.ex. så är deras indexfonder en direkt spegling mot underliggande index (i alla fall verkar det så om man läser prospektet) utan några töntiga SRI justeringar som jag tror Avanzas indexfonder pysslar med.

Man undrar ju hur dom tänkte när deras globalindexfond saknar Amazon av ESG-skäl.

Citat:
Jag har varit en supporter men äcklas nu av Avanzas vurm för ESG och politisk korrekthet. Tänk att det skall vara så svårt för företag att inte politisera sig.

Hagströmer har blivit en 'världsförbättrare' på gamla dar. Han måste väl skyla över att han köper stöldgods. Så en Tinderbimbo som Johanna Kull får en hittepåtjänst som hållbarhetschef där hon kan sitta och inte tycka det är konstigt att kunderna köper ESG-case som växer 5 till 7 procent om året till p/e 100.
Citera
2021-01-20, 20:38
Medlem
Citat:

Streta inte emot. Go with the flow.

Kommer nya bankregelverk på EU-nivå som tvingar banker att ha hållbarhet som en aspekt i verksamheten nu senare i år. Bara att gilla läget.
Citera
2021-01-20, 20:51
Medlem
Citat:
Man undrar ju hur dom tänkte när deras globalindexfond saknar Amazon av ESG-skäl.

Avanza Global har Amazon i sin indexfond. Det tredje största innehavet.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/878733/avanza-global

Precis som hos Nordnet:
https://www.nordnet.se/marknaden/fondlistor/17299780-nordnet-indexfond-global
Citera
2021-01-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Avanza Global har Amazon i sin indexfond. Det tredje största innehavet.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/878733/avanza-global

Precis som hos Nordnet:
https://www.nordnet.se/marknaden/fondlistor/17299780-nordnet-indexfond-global

Då har det skett en förändring sen fonden startade. Antingen har Amazon blivit ESG eller så har kriterierna för ESG ändrats.
Citera
2021-01-21, 00:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Hagströmer har blivit en 'världsförbättrare' på gamla dar. Han måste väl skyla över att han köper stöldgods. Så en Tinderbimbo som Johanna Kull får en hittepåtjänst som hållbarhetschef där hon kan sitta och inte tycka det är konstigt att kunderna köper ESG-case som växer 5 till 7 procent om året till p/e 100.
Haha, kvällens asgarv. :-D

Hagströmer siktar på att komma till himlen. Det höll ju på att bli tvärtom för några år sedan när han landade pontonflygplanet på sjön utan att ha hissat upp landningsställen...

Jag har ägt Beijer Ref i 10 år men släppte i somras när den nådde p/e 85. Bara att tacka och ta emot. Tror det kan bli trångt i utgången när kursen planar ut och ESG-hypen lägger sig.
Citera
2021-01-21, 00:22
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Streta inte emot. Go with the flow.

Kommer nya bankregelverk på EU-nivå som tvingar banker att ha hållbarhet som en aspekt i verksamheten nu senare i år. Bara att gilla läget.
Du glömde: This time is different.
Citera
2021-01-22, 22:59
Medlem
airbuds avatar
Jag skulle vilja köpa en aktie på LSE (Londonbörsen) som inte visas vid sökning på Avanza. Jag tänker ringa på måndag, men frågar ändå här i förväg så jag vet vad jag kan förvänta mig. Är det så enkelt som att ringa och säga att man vill köpa aktien i fråga på LSE, varpå dem genomför köpet, eller krävs det något ytterligare av mig? Går det även att köpa amerikanska OTC aktier på detta sätt?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in