2021-01-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Ungefär som Italiens, Spaniens och Frankrikes då. Skillnaden är att vi här har bibehållit våra medborgerliga rättigheter.

Sverige skulle gjort som t.ex Taiwan då skulle vi haft bättre ekonomi, fler människor vid liv och sluppit ha restriktioner i två år.
Citera
2021-01-20, 15:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag börjar tappat tålamodet med både Järna-gänget och deras likasinnade samt folk på no-go-zooner.

Kanske om tillräckligt många av dessa dör så får vi en förändring i läget?

Åtminstone kan inte folk på no-go-zoonerna klaga på trångboddhet längre om varannan lgh är tom..

Varför ska vi dalta med vuxna människor?

Mm, där har vi förmodligen den starkaste motorn i smittspridningen. Eller garanterat förresten när man tänker på syrianska bröllop osv
Citera
2021-01-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
För er som har Facebook så ska Stefan Sauk sända live 20:00 ikväll där han ställer frågor om Sveriges Coronastrategi till 6 olika experter.
Bl.a Björn Olsson och Elgh deltar..

https://www.facebook.com/sauk.se/

Fast vi vet ju redan svaret utan att ens ha tittat på programmet. Vi måste stänga ner hela samhället. Helst 3-4 veckor.

Olsen och Elgh betalar kalaset?
Citera
2021-01-20, 15:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag börjar tappat tålamodet med både Järna-gänget och deras likasinnade samt folk på no-go-zooner.

Kanske om tillräckligt många av dessa dör så får vi en förändring i läget?

Åtminstone kan inte folk på no-go-zoonerna klaga på trångboddhet längre om varannan lgh är tom..

Varför ska vi dalta med vuxna människor?

Nja, folk måste ju få bestämma över sin egen kropp.

Jag tror inte att no-go-zonerna kommer att bli ett problem vad gäller vaccinet. Dessa tar gärna emot västerländsk medicinsk hjälp - bara den är gratis! De vill nog återgå till sina enorma bröllop och begravningar med hela klanen samlad tror jag, och även kunna resa till sådant i hemlandet och hos släktingar i andra europeiska länder. Så de kommer att ta sprutan för att slippa reserestriktioner och att riskera att inte ta sig tillbaka till bidragsparadiset. Dessutom måste det råda nära-på flockimmunitet i de områdena vid det här laget, så egentligen skulle vaccinet inte ens behövas där - inte nu i första omgången i alla fall. Däremot till hösten, när antikropparna är slut.
Citera
2021-01-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en risk ja. Jag behandlar alla förpackningar som om de vore kontaminerade. Klipper upp dem i hörnen, sedan spritar jag händerna efteråt. Tidigare sköljde jag av allt med diskmedel och varm vatten.

Visst vet jag att jag kan ringa, tom använda appar för att göra beställningar på vissa ställen, men har aldrig sett någon som ställer beställningarna utanför. Sedan litar jag inte på deras hygien. Det jag tillagar själv vet jag hur jag hanterat och hettat upp. Grönsaker kokas. Jag försöker tänka på varje steg. Inte göra några misstag.

Du tar detta väldigt seriöst. Helt klart. Men om du är under 60 så borde du kunna släppa det där med kontaktsmitta. Förmodligen kan du släppa det även om du vore 75 år. Det finns väl knappt ett enda fall av kontaktsmitta dokumenterat? Detta verkar helt klart smitta via luftvägarna till 99%. Det räcker inte med några stycken virus på en förpackning för att man ska bli sjuk. Det krävs en mer rejäl smittdos som dessutom når djupt ner i lungorna eller möjligen ögonen.
Citera
2021-01-20, 15:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Levde du så här även innan C19? Tror det finns hjälp att få om du är överdrivet skraj för mikroorganismer. SVT sände nån dokumentär om en kvinna som oftast gick runt näck för hon tvättade sina kläder flera gånger om dagen pga skräcken för mikroorganismer.

Nej, jag började med detta efter pandemin tog sin start. Jag förstod att det var allvar när jag såg filmerna från kina. Minns ett inslag från ett väntrum på en akutmottagning. En desperat kvinna ropar att hon inte kan andas. Det ligger fullt med folk på golvet. Sedan har jag ju sett bilderna från Italien i våras där folk ligger på betonggolven på sjukhusen utan att få vård. Sedan alla liksäckar och ambulanser som åker i skytteltrafik. Tyckte det såg otäckt ut och bestämde mig för att göra mitt bästa för att undgå smittan. Att det dagligen rapporteras in 200 döda i Sverige känns ju klart obehagligt. Det visar att det är allvar. Pratades ju mycket om skjutningar i Sverige innan pandemin, men det faktum att det dör 3-4 gånger fler per dag i Covid19, än vad det skjuts ihjäl folk under ett helt år sätter ju saker i perspektiv. Det här är det värsta jag upplevt. Spanska sjukan är det som kommer närmast, men det var ju 100 år sedan. Ingen har upplevt något sådant här.
Citera
2021-01-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mm, där har vi förmodligen den starkaste motorn i smittspridningen. Eller garanterat förresten när man tänker på syrianska bröllop osv

Södertälje är en av dessa hårdast drabbade områden. Men idioterna fortsätter med stora fester och hand-i-hand danser med hundratals i lokaler trots rekommendationer om högst 8st i samma lokal.

DÖ då för helvete - är min ryggmärgskänsla. Varför gråter ni sen i tv och skyller på regeringen? DÖ så att vi andra kan leva på normalt sätt och slipper höra om klagomål om hur ni inte har fått någon hjälp.. blablabla..

Rinkeby kan stå tom vad mig anbelangar. Bättre det än skaffa fram info på 36 språk utan att någon är intresserad av den informationen. Eller att någon skulle följa reglerna. DÖ allihopa då om det är så svårt att anpassa sig till Sverige och Sveriges myndighetsbeslut.

Satans helvete vad trött man kan bli på idioterna och framför allt detta eviga daltande med dem..
Citera
2021-01-20, 15:40
Medlem
Citat:
Fast vi vet ju redan svaret utan att ens ha tittat på programmet. Vi måste stänga ner hela samhället. Helst 3-4 veckor.

Exakt så. Vid det här laget så är det ganska så känt vilka experter som tycker vad och man väljer den expert som passar de rubriker man vill skapa för dagen. Syns ganska tydligt i övrig media också.

Men om någon skulle lyckas sätta Olsen, Elgh, Rocklöv, Tegnell, Gisecke och Frans i samma studio och köra ett liknade koncept så skulle jag helt klart titta.
Citera
2021-01-20, 15:41
Medlem
” 5 000 personer sitter i karantän i en belgisk småstad efter snabb spridning av den brittiska coronamutationen. Allt tros bero på att en enda person slarvat med restriktionerna.

Koen Metsu är borgmästare i Edegem, strax söder om Antwerpen, och allt annat än nöjd.

– Om alla bara skulle följa reglerna skulle vi inte vara i den här situationen. Nu måste tusentals sitta i karantän för att några har slarvat, säger Metsu till tidningen Het Laatste Nieuws.”

Det verkar ju som även andra länder har en befolkning som slänger bensin på elden.

Man kan säga vad man vill om Sveriges strategi, även strategin i andra länder. Det här är bara ett ytterligare bevis på att befolkningens ansvarslöshet är en stor bidragsfaktor gällande smittspridningen.
Citera
2021-01-20, 15:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Södertälje är en av dessa hårdast drabbade områden. Men idioterna fortsätter med stora fester och hand-i-hand danser med hundratals i lokaler trots rekommendationer om högst 8st i samma lokal.

DÖ då för helvete - är min ryggmärgskänsla. Varför gråter ni sen i tv och skyller på regeringen? DÖ så att vi andra kan leva på normalt sätt och slipper höra om klagomål om hur ni inte har fått någon hjälp.. blablabla..

Rinkeby kan stå tom vad mig anbelangar. Bättre det än skaffa fram info på 36 språk utan att någon är intresserad av den informationen. Eller att någon skulle följa reglerna. DÖ allihopa då om det är så svårt att anpassa sig till Sverige och Sveriges myndighetsbeslut.

Satans helvete vad trött man kan bli på idioterna och framför allt detta eviga daltande med dem..

Så sant. Hade Sverige haft lika homogen befolkning som Finland hade garanterat även dödstalen varit decimerade. Vi finnar lever ju även med det ständiga ryska hotet så beredskapen är således alltid god på alla plan. Det samma kan tyvärr inte sägas om Sverige, långt långt ifrån.
Citera
2021-01-20, 15:46
Medlem
Merwinnas avatar
Detta måste vara enormt pinsamt. En enda belgisk kvinna har ställt till så att en hel belgisk kommun måste sättas i karantän! På grund av att hon åkte skidor i Schweiz och slarvade med testning och karantän av dottern. Som smittade en skolkamrat, som smittade vidare...

i dag kl 15:18av Anna Sjögren
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=492598
5 000 personer sitter i karantän i en belgisk småstad efter snabb spridning av den brittiska coronamutationen. Allt tros bero på att en enda person slarvat med restriktionerna.

Koen Metsu är borgmästare i Edegem, strax söder om Antwerpen, och allt annat än nöjd.

– Om alla bara skulle följa reglerna skulle vi inte vara i den här situationen. Nu måste tusentals sitta i karantän för att några har slarvat, säger Metsu till tidningen Het Laatste Nieuws.

Allt är kopplat till att en kvinna i kommunen trotsade de belgiska myndigheternas rekommendationer och åkte till Schweiz den 19 december för att sträcka ut sig i landets pister.

Belgien kräver att den som varit utomlands i en riskzon ska testa sig vid hemkomst, hålla sig sju dagar i karantän och sedan testa sig på nytt.

Det gjorde också kvinnan – men först efter att ha tagit hem sin dotter, som tillbringat julen med sin far. Eftersom kvinnans första test var negativt för covid-19 lät hon dottern återvända till fadern efter nyår, innan hon tog det andra testet.

När det visade sig vara positivt och dessutom för den nya mutation som upptäckts i Storbritannien var allting till synes redan för sent.

Flickan var smittad. Liksom hennes far. Och en skolkamrat. Och så vidare.

Om det berodde på slarv eller bara en olycklig slump är omöjligt att veta. Kvinnan har hur som helst blivit syndabock.

Smittspårningen har lett till att två skolor i kommunen tills vidare tvingats stänga. 5 000 personer har beordrats i karantän. Drygt 2 000 av dem väntar den här veckan på sina provsvar.
Citera
2021-01-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Exakt så. Vid det här laget så är det ganska så känt vilka experter som tycker vad och man väljer den expert som passar de rubriker man vill skapa för dagen. Syns ganska tydligt i övrig media också.

Men om någon skulle lyckas sätta Olsen, Elgh, Rocklöv, Tegnell, Gisecke och Frans i samma studio och köra ett liknade koncept så skulle jag helt klart titta.

Hur skulle det kunna uppstå något som ens liknade en diskussion om alla bara håller med med varandra?

Dessa motvalsgubbar är rörande eniga om allt. Mest pga att de själva inte har fått bestämma ett skit..

Hade de fått stänga ner hela samhället redan i mars då skulle vi inte haft något virus i landet överhuvudtaget. Hur svårt kan det vara - typ?

Olsen har skrikit "pandemi" sen tidernas begynnelse. Kanske därför som ingen riktigt lyssnar på honom mera? Man ska inte skrika varg varje gång man ser något skymta i skogen..

Deras brev till utlandetvar det mest skandalösa jag har varit med om under den här Corona-tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in