2021-01-20, 15:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Bär en N95-mask så kan du nog gå in och plocka upp en kebabrulle. Det gör jag. Om det fungerar på covidintensiven borde det fungera på ett kebabhak också. Det borde alka utom Tegnell förstå.

Ja, kanske Vet dock inte vad kebabrullaren haft på fingrarna. Det bekymrar mig. Även jag har ju varit i butik, men då givetvis med munskydd. I början av pandemin blev man lite uttittad, men nu är man ju inte så ensam om att skydda sig längre. Även om inte FHM ännu så länge rekommenderar munskydd i butik är det kanske 1/10 som bär det på eget initiativ ändå.
Citera
2021-01-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är själv boendes i Stockholm och känner 15+ personer som genomgått infektionen. De allra flesta denna höst. Det är lätt att all form av respekt för Covid försvinner när man märker att folk knappt blir sjuka. En av de smittade var 86 bast med diabetes och hjärtproblem. Var inga konstigheter alls att ta sig igenom infektionen. I denna tråd får man lätt intrycket att Covid är en dödsdom för äldre.

Du har en poäng. Om man är under 50 är nog risken väldigt låg att dö eller hamna i respirator. Men många blir ju långtidssjuka på olika sätt. Så själv vill jag helst slippa corona. Man får göra lite olika avvägningar efter sin egen situation antar jag.

Men att gå på restaurang är verkligen högrisk. Samt barer, klubbar och gruppträning. Varje gång min delstat stänger dessa sjunker smittan som en sten efter ett par veckor.
Citera
2021-01-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Att låta ekonomin gå åt skogen ger fler sköra i samhället.

Sveriges strategi gör att ekonomi går åt skogen och även att många dör i covid.
Citera
2021-01-20, 15:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Gud så dramatisk du är. Sannorlikheten att du hamnar på IVA är i det närmaste obefintlig.

Du har antagligen rätt. Det är ju fullbelagt på IVA och jag vet inte om jag skulle prioriteras.
Citera
2021-01-20, 15:27
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Sveriges strategi gör att ekonomi går åt skogen och även att många dör i covid.
Ungefär som Italiens, Spaniens och Frankrikes då. Skillnaden är att vi här har bibehållit våra medborgerliga rättigheter.
Citera
2021-01-20, 15:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en risk ja. Jag behandlar alla förpackningar som om de vore kontaminerade. Klipper upp dem i hörnen, sedan spritar jag händerna efteråt. Tidigare sköljde jag av allt med diskmedel och varm vatten.

Visst vet jag att jag kan ringa, tom använda appar för att göra beställningar på vissa ställen, men har aldrig sett någon som ställer beställningarna utanför. Sedan litar jag inte på deras hygien. Det jag tillagar själv vet jag hur jag hanterat och hettat upp. Grönsaker kokas. Jag försöker tänka på varje steg. Inte göra några misstag.

Levde du så här även innan C19? Tror det finns hjälp att få om du är överdrivet skraj för mikroorganismer. SVT sände nån dokumentär om en kvinna som oftast gick runt näck för hon tvättade sina kläder flera gånger om dagen pga skräcken för mikroorganismer.
Citera
2021-01-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en risk ja. Jag behandlar alla förpackningar som om de vore kontaminerade. Klipper upp dem i hörnen, sedan spritar jag händerna efteråt. Tidigare sköljde jag av allt med diskmedel och varm vatten.

Visst vet jag att jag kan ringa, tom använda appar för att göra beställningar på vissa ställen, men har aldrig sett någon som ställer beställningarna utanför. Sedan litar jag inte på deras hygien. Det jag tillagar själv vet jag hur jag hanterat och hettat upp. Grönsaker kokas. Jag försöker tänka på varje steg. Inte göra några misstag.

Din sjukdomsbild är allvarligare än vad jag befarade.. tycker nästan synd om dig :-(

Jag kan inte fatta att du överhuvudtaget ha vågat äta på restaurang ens före Coronan - med tanke på restaurangernas "hygiennivå".. Du skulle ha kunnat DÖ av salmonella och vad som helst. Åtminstone blir jävulskt sjuk..

Kött borde du inte äta överhuvudtaget med tanke på det som nu har kommit fram angående slakterierna.

Jag har aldrig kokat grönsallat eller gurka, men de kanske smakar ok?
Citera
2021-01-20, 15:28
Bannlyst
För er som har Facebook så ska Stefan Sauk sända live 20:00 ikväll där han ställer frågor om Sveriges Coronastrategi till 6 olika experter.
Bl.a Björn Olsson och Elgh deltar..

https://www.facebook.com/sauk.se/
Citera
2021-01-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Många européer kom hem från Kina i oktober 2019 med feber, hosta och andningsbesvär.

Flera av dem var svenskar:

https://www.expressen.se/nyheter/militaridrottare-besokte-wuhan-i-oktober-testades-for-corona/

Läkare kan inte utesluta att det var Covid med tanke på symtomen.

Jag tycker att det är ganska uppenbart att det var Covid. Då är det alltså väldigt troligt att vi hade en enorm smittspridning redan i december här i Sverige.

Just därför så tror jag att flera miljoner svenskar redan har blivit exponerade för viruset på ett eller annat sätt.

Nej, det var nog ingen större smittspridning då. Smittspridningen tog riktig fart i Wuhan i slutet av december, varför skulle det ha tagit fart här tidigare? Det troliga är att en mutation i Wuhan gjorde att det spreds lättare där i december, även om en variant av viruset fanns tidigare.

Smittan i Wuhan hade inte den variant av mutation som är den dominerande i Europa, hade de haft den så tror jag inte de lyckats stoppa virusets framfart i Kina. Utan denna mutationen så hade vi kanske inte fått det så illa här heller.
Citera
2021-01-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Många européer kom hem från Kina i oktober 2019 med feber, hosta och andningsbesvär.

Flera av dem var svenskar:

https://www.expressen.se/nyheter/militaridrottare-besokte-wuhan-i-oktober-testades-for-corona/

Läkare kan inte utesluta att det var Covid med tanke på symtomen.

Jag tycker att det är ganska uppenbart att det var Covid. Då är det alltså väldigt troligt att vi hade en enorm smittspridning redan i december här i Sverige.

Just därför så tror jag att flera miljoner svenskar redan har blivit exponerade för viruset på ett eller annat sätt.

Om det rådit enorm smittspridning i december hade det märkts på intensiven. Om det plötsligt började dyka upp åldringar med helt vita lungor på röntgen av okänd anledning som kräver respirator i veckor så hade det slagits larm väldigt fort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ingen tredje våg. Den andra vågen kommer att fortsätta under vårterminen, men bli svagare och svagare.

Det går ner till sommaren ändå, av naturliga skäl. Så jag tror att vi med ganska stor tillförsikt kan säga, att pandemin för vår del är slut den 1 juni. Sedan kan det bli små klusterutbrott i höst (alltså det som Tegnell trodde skulle bli FÖRRA hösten - *suckar*). Särskilt i antivaxx-populationer som i Järna, där de ju även brukar få mässlingsutbrott då och då. Och till detta enstaka importfall, med ingen eller begränsad smittspridning runt dem. Kom ihåg var ni läste det först (jag har haft rätt hittills)!

Jag börjar tappat tålamodet med både Järna-gänget och deras likasinnade samt folk på no-go-zooner.

Kanske om tillräckligt många av dessa dör så får vi en förändring i läget?

Åtminstone kan inte folk på no-go-zoonerna klaga på trångboddhet längre om varannan lgh är tom..

Varför ska vi dalta med vuxna människor?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Man måste vara rejält korkad för att äta på restaurang dessa dagar. Särskilt nu när vaccinet rullas ut och man snart kommer vara skyddad.

Hursomhelst, det vore intressant att veta om du blivit smittad vid det här laget? Och hur ser det ut på restaurangerna dessa dagar, är det många som äter ute och inte fattat riskerna? Vad är det för typ av folk, mest lågpannade plattjordare eller även en del normala människor?

Edit: även jag stödjer restauranger och äter restaurangmat typ 7 gånger per vecka, men jag kör leverans eller upphämtning.

Nej jag har inte blivit smittad. Eftersom restaurangerna tagit bort bord osv är de flesta fullsatta , i city fullständigt hopplöst att få ett bord samma vecka. Helt riskfritt att äta på restaurang, tragiskt dock man inte får alkohol efter 20.00, förstör naturligtvis en hel del, och förödande för krögarna. Bara lågpannande nollor till alarmister såsom du själv som inte gör annat än blåser upp risker och dödlighet pga irrationell rädsla grundad i okunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in