2021-01-20, 14:36
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
'
Man kan ju alltid hoppas men ni är ju några som än så länge haft så mycket fel. Det som är det liknande från många som haft fel är att man bara går inte och skriver att ni minskar det och allt går ner men samtidigt så har man haft en inställning från början att det här är inget.

Det handlar inte om alarmister eller inte utan den fakta vi har på Covid-19

Bara en liten liknelse från dina egna utdrag.

Citat från dig

2020-03-01

[/b]

2020-03-02

Du 2020-12-06

Vi har en pandemi som fortfarande är långt ifrån över och Sveriges hantering är inte bra. Även om man söker ljuset och ser positivt så går det inte blunda vad som händer och sker. Och framför allt hjälper det inte att gång på gång ha fel likt Tegnell.
Jag medger att jag hade fel om dess spridning, men jag vidhåller fortfarande att reaktionen mot viruset är betydligt värre än själva viruset. Jag är också tacksam att man i Sverige antagit en mjukare inställning än många andra länder. Den minskade smittspridningen i kombination med ett till synes effektivt vaccin, ger mig hopp om att detta är över i vår.
Citera
2021-01-20, 14:36
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Är fortfarande säker på att vi når 11000 döda denna vecka som sagts förut

En tragedi att vi når 11000 och det kommer inte ta stopp där.

Sjukvården vädjade om kraftfulla åtgärder i november. Anders Tegnell vägrade.
Citera
2021-01-20, 14:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppskattar att vi i Sverige haft ett relativt öppet samhälle, men jag tror som du att det just nu skulle vara effektivt att stänga ner så mycket som det bara är möjligt i ett par veckor.

Kommer det att hända?

Ja detta är perfekt tillfälle då vi har minskad smittspridning (pga jullovet) och Stockholm Uppsala minskar, och vaccinerna är på väg. Snälla kan inte våra politiker för 1 gångs skull agera proaktivt. Det är ju bara 3-4 veckor av vårt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att antalet vårdade på sjukhus peakade runt 4 januari för att därefter droppa. Högstadiet och gymnasiet stängde i början av december förskola, låg, mellan stängde 18 december. Cirka en månad förflöt innan antalet inlagda började minska.

https://covidstatistik.se/

Kollar vi på sommarsiffrorna inleddes nedgången redan innan sommarlovet, men det kan ju förklaras av varmare väder under våren. Intressant är ändå att se att den absolut lågplatån under sommaren inleddes ungefär 18 juli. Dvs, ungefär 5 veckor efter skolavslutningen.

Intressant är att uppgången i antalet vårdade på sjukhus inleddes ungefär 10 oktober. Cirka 5-6 veckor efter att höstterminen inleddes.

Jag tror verkligen inte att det är en slump att varje större förändring eller hack i kurvorna inträffar 5-6 veckor efter det att skolorna stänger/öppnar efter längre lov.

Under höstens smittkurva kan vi även se att det är ett hack i kurvan cirka 26 nov. Vad hände cirka en månad innan? Jo, skolorna hade höstlov...

En slump? Kanske, men jag tror inte det. Jag tror det finns ett klart SAMBAND mellan öppna skolor och ökad smittspridning.

Det är klart det finns, när skolan är öppnad är det tusen elever samlade när den är stängd sitter de tusen eleverna hemma i varsin bostad. Ett exempel.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sveriges fiaskohantering kritiseras igen.

Vi har inkompetenta clowner i beslutsfattande ställning.

Frånvaro av munskydd bidrog till smittspridningen

Varför har utvecklingen varit så olika i liknande länder som Sverige och Norge? Norge har runt 500 döda och Sverige över 10 000.
Sverige har inkompetenta epidemiologer i beslutsfattande ställning. De förstår inte ”tail events”. Det vill säga, de förstår inte icke-linjära förlopp. Det är vanligt bland läkare. De är duktiga på mikronivå, att vårda patienter, men de har begränsad förståelse av de stora sammanhangen på makronivå. Det låga användandet av ansiktsmasker i Sverige spelar också in i de högre dödstalen. Men överlag har stora grupper av svenskar, självmant, varit duktiga på att slå till bromsarna. De har trots för sena och för få restriktioner från myndigheterna anpassat sina liv till pandemin. Hade de inte gjort det kanske dödstalen hade varit uppåt 20 000–30 000 eller ännu högre. Vem vet, kanske 100 000?

https://kvartal.se/artiklar/riskprofessor-svenskarna-som-sjalvmant-anpassat-sig-till-pandemin-kan-ha-raddat-tiotusentals-liv/

Vi kan vara ganska säker på att när detta är över och man sammanfattar det hela så kommer Sverige naiva tillvägagångssätt få en av de sämsta betygen. Allt ifrån allvaret, hanteringen, vad man gjort och inte gjort samt troligtvis även vaccineringen som är övertygad om Sverige inte klarar av.
Bara idag kom det fram i media att Sverige misslyckas och det är bara efter en kort tid med få doser.
Citera
2021-01-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det som alla andra får ut av att skriva i tråden. 'kanske något mer. tycker om att skriva och analysera.

Fair enough, var som sagt bara nyfiken. Det är bra att vara engagerad i något men låt det inte gå för långt.
Citera
2021-01-20, 14:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att sälja preparatet, naturligtvis. Till så många som möjligt och till så högt pris som möjligt. Läkemedelsföretag är inga välgörenhetsinrättningar.

Sedan överdrev jag naturligtvis i mitt exempel!

Avtalen med EU ger ju ingen explosion i kassar direkt.
Tror de skulle tjäna mer på att få fram ett bra vaccin som de kan fortsätta sälja genom åren än att börja med en bluff.
Det finns ju ganska många som knackar på dörren så att säga..
Citera
2021-01-20, 14:42
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag medger att jag hade fel om dess spridning, men jag vidhåller fortfarande att reaktionen mot viruset är betydligt värre än själva viruset. Jag är också tacksam att man i Sverige antagit en mjukare inställning än många andra länder. Den minskade smittspridningen i kombination med ett till synes effektivt vaccin, ger mig hopp om att detta är över i vår.

Det hedrar dig. Jag förstår att många uppskattar den mjuka hanteringen. Min poäng och tro att Svenskarna inte har kunnat hanterat denna strategi samt att regeringen och FHM inte heller försökt stoppas spridningen.
Jag skulle vilja tro och hoppas på att det skulle hjälpa i vår men jag tror inte Sverige kommer klara få stopp för det här tidigast i höst dessvärre.
Det grundar jag på hur det ser ut i vården, hur belastade personalen är samt hur dåligt förberedda man är på vaccineringen.
Jag är rädd för att vi kommer se en avtrappning i mars någonstans men efterspelen kommer ta tid och gud hoppas att ingen tredje våg kommer om någon månad.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Det är klart det finns, när skolan är öppnad är det tusen elever samlade när den är stängd sitter de tusen eleverna hemma i varsin bostad. Ett exempel.

Ja, ungefär så. Även om inte alla eleverna sitter hemma hela tiden umgås de garanterat i en betydligt mindre krets än vad de gör i skolan. Kommer inte barnen hem med smittan så smittar de inte sina föräldrar som ev behöver uppsöka sjukhusvård när de blir sjuka. samt föräldrars bekanta och föräldrar smittar inte ute i samhället på samma sätt som när de blir smittade av sina barn som driver runt hela smittan.
Citera
Medlem
28/12 blir än mörkare. 122 döda nu. Makabra siffror. Makabra.
Citera
2021-01-20, 14:43
Medlem
Att fall och sjukvårdsanläggningar dippar kan knappast vara en del av den annalkande samhällskollapsen som väntade i Januari? Sverige har många dödsfall för skiten sprids inom äldreomsorgen. Viruset diskriminerar och är totalt ofarligt för den generella populationen. Samhället rullar på och sjukvården har ännu inte sprängts även om läget är klart ansträngt. Konstigt vore annars.
Citera
2021-01-20, 14:43
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja detta är perfekt tillfälle då vi har minskad smittspridning (pga jullovet) och Stockholm Uppsala minskar, och vaccinerna är på väg. Snälla kan inte våra politiker för 1 gångs skull agera proaktivt. Det är ju bara 3-4 veckor av vårt liv.
Du får hur gärna du vill tycka att 3-4 veckor är en försumbar del av ditt liv men skriv då inte vårt, skriv mitt. För egen del finns inget "bara" avseende 3-4 veckor av mitt liv.

Om något oförutsett sker och vaccinleveranserna dröjer under den tiden, vad ska hända då? Ska vi ska vi låta det vara stängt lite till? "Bara" 3-4 veckor ytterligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in