Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Vi kan vara ganska säker på att när detta är över och man sammanfattar det hela så kommer Sverige naiva tillvägagångssätt få en av de sämsta betygen. Allt ifrån allvaret, hanteringen, vad man gjort och inte gjort samt troligtvis även vaccineringen som är övertygad om Sverige inte klarar av.
Bara idag kom det fram i media att Sverige misslyckas och det är bara efter en kort tid med få doser.
Nej jag tror återigen att det är FoHM som gjort sina glädjekalkyler till regionerna. Det har kommit fram lite genom Emma Spak SKR att det är problem med ekonomin, då vissa regioner inte har ekonomi att få fram tillräckligt med personal till vaccinationerna. FoHM kommer såklart säga att ; det är regioner som inte klarat detta.
Det vara samma krångel med testningen när FoHM äntligen gick ut och propagerade full testning, regionerna fick inte tillräckligt klartecken vem som skulle betala. I juni först fick de info att de skulle betala själva testningen och regeringen kostnaden för själva sprutan.
FoHM anser jag vara skyldig, då man inte kan frånsäga sig ansvaret när man lägger en strategi samordning som man
vet (se bara scenariot till vården inför hösten) regionerna kommer få svårt att klara av. Istället för att ta fullt ansvar
och eska mer pengar från regering, säger man att det här klarar vi och sen gör man scenerier till vården regioner som man vet de inte klarar av för att sen skylla på dem när det blir fel. Jag är så trött på FoHM. De är värdelösa att ha som en stor betongpelare av krångel och krav på evidens för allt annat än det dem bestämmer - då behövs ingen evidens eller forskning. De har
alltid rätt!