Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Du försöker dränka de kvalitativa parametrarna i medelvärden. Det bidrar knappast till en ökad förståelse av hur smittspridningen ser ut. Antalet aktiva fall vid en given tidpunkt är lågt i förhållande till hela befolkningsmängden. Det är heller inte influensa vi har att göra med. Att peka ut några specifika grupper som mer eller mindre drivande än andra är av den anledningen högst tveksamt.
Nu kom verkligheten i kapp FHM:s strutsmentalitet till slut. Att dra slutsatser om höstens smittspridning utifrån vårens riggade skolrapport blev naturligtvis fel vilket jag påpekat tidigare. Bara för att man stirrar ner i backen så innebär det inte att solen inte finns.
"Statistik från Folkhälsomyndigheten från i våras har visat att lärare var betydligt mindre drabbade än till exempel buss- och taxichaufförer samt pizzabagare.
Men siffror som TV4Nyheterna bett att få ut för hösten visar en helt annan bild.
Grundskolelärare har nu relativt sett haft fler bekräftade fall än de yrken som var mest utsatta i våras.
"
https://www.tv4.se/artikel/2GOCpM8MDn5tDIagY7Iv9W/laerare-mycket-mer-smittade-aen-oevriga-yrkesgrupper
Du missar min poäng. Jag pekar inte ut arbetsplatser som drivande p.g.a. att barn inte smittar, utan för att arbetsplatser är en mycket större del av samhället. Det är en statistisk ofrånkomlighet.
Man kan inte bara titta på bekräftade fall. Högutbildade testar sig mer. Man måste titta på vilka som hamnar på sjukhus.
Om något så är utpekandet av barn som drivande i smittan att göra felaktiga paralleller till influensa, och att peka ut vissa grupper som mer drivande än andra på tveksamma grunder. Barn är en minoritet i samhället, och är känsligare än vuxna för influensa.