2021-01-20, 09:47
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men du hänvisade till att vi kunnat rädda 2 500. Är 8000 en siffra du hade varit nöjd med med tanke på hur mycket skatt du betalar? Norge har fortfarande bara 500.

Uppenbarligen är du nöjd med Anders Tegnells katastrofala misslyckande.

Amerikanska folkhälsomyndigheten CDC:s siffror räknar på Sveriges första våg under våren.

Anders Tegnell misslyckande är än värre och katastrofalt under hösten och vintern. Ännu fler av de sköraste och svagaste som vi skulle skydda har dött pga Anders Tegnell.

Anders Tegnell lurade sjuk- och äldrevården genom att tona ned FHMs värsta scenario så att de var illa förberedda.

Anders Tegnell begick ett groteskt massmord på våra svagaste och sköraste i våras och borde blivit landsförvisad. Istället fick massmördaren nytt förtroende från Regeringen och gjorde bort sig ännu mer under hösten.
Citera
2021-01-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ju så. Sveriges smittskyddsåtgärder räcker mot influensa, vanlig förkylning och vinterkräksjuka - och säkert mot allsköns magsjukor och tarmparasiter också, eftersom vi tvättar och spritar händerna så mycket nu. Men de räcker inte mot coronan, för att det är mer smittsamt. Jag undrar när FHM kommer att fatta det..?
Ja för corona är mer smittsamt men också för att den smittar på ett annat sätt dvs den är luftburen OCH smittar även innan man har symptom dvs asymptomatiskt.
Citera
2021-01-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är du som måste lyfta blicken. Vi har 2 miljoner elever som umgås dagligen i skolan. Vi har en kvarts miljon lärare och pedagoger. Enligt FHM själva är grundskolan det ställe där det överförs mest smitta. Lärare är en av de yrkeskategorier som drabbas hårdast av smitta.
https://www.allas.se/samhalle/larare-hardast-drabbade-av-covid-19/7216483

Tyvärr står det fel på Folkhälsomyndighetens hemsida. Folkhälsomyndigheten sprider desinformation.

Skolan är en smitthärd utan dess like. Frågan är verkligen om den sjukvårdspersonal som håller sina barn inom barnomsorg och skola ens bör gå och jobba som sjukvårdspersonal i pandemin. Risken är ju uppenbar att de drar med sig smittan in på sjukhus och vårdboenden. Det är katastrof. Du har väl inte missat att det redan är över 10.500 döda?

Sedan förutsätter jag att du är välbekant med ordet smittkedjor. Dvs, det dröjer från åtgärd till resultat. Nu minskar smittan, vilket är ett resultat av stängda skolor under jullovet. I somras kunde vi se ett dropp i antalet smittade. Siffrorna halverades från skolavslutning till 1 Juli.
Antagligen börjar vi se ökande siffror igen om cirka 5 veckor då skolorna öppnade förra veckan.

Ja, i en en pandemi är vissa yrkesgrupper mer utsatta.
Och hur påverkas samhället av att 700-800.000 föräldrar behöver vara hemma och ta hand om/hjälpa sina barn som är under 12 tror du?
Citera
2021-01-20, 09:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Ja för corona är mer smittsamt men också för att den smittar på ett annat sätt dvs den är luftburen OCH smittar även innan man har symptom dvs asymptomatiskt.

Även luftburna sjukdomar kan vara mer och mindre smittsamma. Mässlingen är t.ex. ännu mer smittsam än coronan, på grund av att virusen hänger sig kvar i luften i runt fyra timmar, vilket gör att praktiskt taget alla som går in i ett rum där en mässlingssjuk vistas, eller vistades för en eller ett par timmar sedan - blir sjuka. (Om de inte är vaccinerade eller redan har haft det, såklart). Men annars har du ju rätt. Man beter sig ju även annorlunda, när man blivit sjuk, än om man inte vet om att man är sjuk (men smittar ändå). Personer som befinner sig i det smittsamma stadiet av vinterkräksjukan, är inte sugna på att shoppa eller gå på restaurang. De har i stället ingått ett nära förhållande med sin toalettstol...

Jag undrar när Regeringen kommer att fatta vilka åtgärder som behövs för att få ner coronan - genom att kika österut, västerut eller söderut, utanför Tegnells jurisdiktion - och tillämpa dom åtgärderna? Under tiden får vi ändå vara tacksamma för att vi i alla fall slipper vinterkräksjukan, flunsan, Rs-viruset, lunginflammation orsakad av pneumokocker, springmask, salmonella, o.s.v. o.s.v..
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-20 kl. 10:01.
Citera
2021-01-20, 10:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ett litet problem med din historieskrivning är att Sveriges grundlag inte tillåter vad som helst.

Nedstängning av verksamheter eller stängning av geografiska områden är bla. sådant som grundlagen kraftigt försvårar eller omöjliggör.

Sedan kunde Pandemilagen arbetats fram betydligt fortare än vad Regeringen lyckats med, men det är en annan fråga.

Vad har grundlagen med katastrofala och sinnessjuka idén att sprida smittan bland befolkningen att göra?

En stor, fet och farlig lögn
Citat:
För närvarande pågår en makalös omskrivning av vår nutidshistoria. Den svenska pandemistrategin beskrivs plötsligt på ett helt annat sätt än i våras.
I SVT:s coronaspecial i söndags sa statsepidemiolog Anders Tegnell så här: ”Det var hela tiden så att vi ville ha en så låg smittspridning som möjligt.” Och lite senare, igen: ”Det har hela tiden varit vårt mål att trycka ner smittan så mycket som möjligt.”
Detta är Sveriges strategi, så som den formulerades på regeringens hemsida i våras: ”Det övergripande målet med regeringens arbete är att minska takten på smittspridningen, det vill säga att platta till kurvan så att inte väldigt många blir sjuka samtidigt.” Och när journalister från internationella medier frågade Tegnell om inte han utsatte Sverige för ett storskaligt experiment, svarade han att Sveriges mål är att hålla spridningen på en nivå som vården klarar av. (SvD 28/4)

För även om man bortser från läckta mejl om flockimmunitet – som mål eller konsekvens – kvarstår att det Anders Tegnell säger nu inte stämmer överens med vad som sades i våras. Att trycka ner smittan så mycket som möjligt är inte samma sak som att hålla den på en sådan nivå att vården klarar trycket. Det är faktiskt två helt olika målsättningar. Och åtgärderna blir därefter.

Den första handlar om att skydda så många människor som möjligt från att smittas, så att de inte ska bli sjuka, så att de inte ska dö, så att de inte, om de överlever, ska få långtidscovid och behöva dras med underliga sviter långt efter att smittan lämnat kroppen. Den andra målbilden handlar om att den grupp som blir så sjuk att den behöver sjukhusvård, och dessutom är tillräckligt stark för att klara av det, aldrig blir större än att vårdorganisationen kan hantera den. Det fungerade i våras, och Tegnell konstaterade då nöjt att den svenska strategin hade lyckats.

Tyvärr dog 6 000 människor i våras av den lyckade svenska strategin.
Citat:
Det är farligt med offentliga lögner. Särskilt skadliga är de som helt uppenbart är lögner. De säger oss att det inte spelar någon roll vad som är sant och vad som inte är sant. De signalerar att människor på maktpositioner själva väljer sin sanning. De bekräftar bilden av en elit som ändrar spelreglerna under matchens gång. De eroderar förtroendet för myndigheter och makthavare.
https://bulletin.nu/ledare/all/en-stor-fet-och-farlig-logn
Citera
2021-01-20, 10:01
Medlem
Edit
Senast redigerad av sentinovember 2021-01-20 kl. 10:35.
Citera
2021-01-20, 10:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men du hänvisade till att vi kunnat rädda 2 500. Är 8000 en siffra du hade varit nöjd med med tanke på hur mycket skatt du betalar? Norge har fortfarande bara 500.
För våren totalt hade vi ca 6000 döda, enligt CDC:s beräkning så hade det kunnat minskas med 2500, alltså till 3500 avlidna i vår första våg.

Med motsvvarande hantering av höstens och vinterns våg så kan jag gott tänka mig att man kunna spara minst hälften av de 4000 liv som då gick åt. Fortfarande för många döda men en klar förbättring

Bakom raderna av likkistor finns också en betydligt större skara av människor som blivit allvarligt sjuka och där många av dem fortfarande har besvär.
De människorna måste man också räkna med. Det handlar om många fler tusen som drabbats och där man hade kunnat undvika en stor spridning.
Citera
2021-01-20, 10:02
Medlem
If the COVID mutation from Brazil finds it’s way here my money is on it being the one to bypass vaccination immunity. Could also be the one that ups the lethality somewhat.

Maybe I’m wrong in trusting the guy who predicted a lot of stuff that happened last January. But he got most of it right.
Citera
2021-01-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu säger du delvis emot dig själv (tycker jag). Det man måste stoppa är ju då de möten som sker mellan olika sociala grupperingar och nätverk, exempelvis just tunnelbana och affärer. Det är ju där som smittan hittar nya "kluster". Lägg till detta också skolan, i de fall skolan innebär resande (jag har tidigare lyft det att det verkar som att exempelvis högstadier är effektivare på att smitta vidare i samhället om de centraliseras och har bussning till dem än om de ligger där folk bor, de flesta utbrotten jag känner till på högstadiet följer det mönstret i alla fall - barnen hade stora kontaktytor pga hur skolan organiserats - notera att även idrotten har denna effekten om den inte sker lokalt).

Det har flera gånger tidigare påpekats att runt 80% av smittan sker i hemmiljöer. Men en stor del av dessa 80% utgörs faktiskt av de som bor i samma hus. Om det är en person som blir smittad i ett husåll på fyra personer, då sker ju 75% av smittan i hemmiljön. För de som inte har fyra personer i sitt hus, men har tre ytterligare personer som de valt att fortsätta att umgås med på frekvent basis, så får du samma effekt.

Just detta hur smittan hoppar mellan olika grupper är väldigt dåligt studerat och ännu sämre modellerat, där är vi dock väldigt överens.

Baserat på det lilla jag tittat på hur dessa separata kluster relaterar till varandra (eftersom jag inte på något sätt kunde förstå hur Britton och Tegnell tänkte i våras och början av sommaren) så har jag kommit fram till att de leder till att man får "vågor" i spridningen, när det spiller över från ett kluster till ett annat, då startar man en ny "våg" i det nya klustret. Denna "våg" börjar försiktigt, men efter några cykler så har smittan spritts ordentligt och det är då som den börjar att spilla in i nya kluster.

Det är extremt svårt att modellera detta och ännu svårare att räkna på det (massiv datorkraft behövs om man inte bara gör det i liten skalla och sedan skalar upp det - frågan är om man får det rätt dock om man gör så). Interaktionerna mellan olika kluster är så många och komplexa att det är extremt svårt att fånga dem. Det skulle dock vara intressant att köra olika modeller som bygger på en högre smittsamhet inom kluster och en lägre smittsamhet mellan kluster för att se hur exempelvis smittsamhet i kollektivtrafiken skulle påverka. Min maggropskänsla är att smittsamheten i kollektivtrafiken faktiskt har en stor roll även om smittspridningen på kollektivtrafiken är relativt låg. Samma sak i skolan om denna agerar brygga mellan olika kluster.

Tittar man på min familj så hade mitt äldre barn garanterat spritt smittan vidare på sin gymnasieskola om hen inte haft distansundervisning när hen smittades av sitt yngre syskon som går på högstadiet. Gymnasieskolan är en väldigt kraftfull brygga mellan olika kluster.
Jag kanske var otydligt. Jag menar att viruset sick-sackar mellan hushåll och arbetsplatser och privat umgänge, och letar sig fram i samhället. På så sätt expanderas det sociala nätverket, men mycket långsamt.

I ditt fall sick-sackade det mot skolan. Det förekommer också. Men vuxna verkar smitta varandra minst lika effektivt som barn, och 1) det är mycket vanligare att ha kollegor än barn, 2) det är mycket vanligare att ha vänner än barn. Så det är inte barnen som är drivande, av rent statistiska skäl.

Det kan såklart i viss mån sick-sacka mellan hushåll och T-banan, men det är osannolikt att det är vanligt, eftersom den spridningen är slumpmässig och skulle motverka bildandet av kluster.
Citera
2021-01-20, 10:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Och hur påverkas samhället av att 700-800.000 föräldrar behöver vara hemma och ta hand om/hjälpa sina barn som är under 12 tror du?

Jag kan tänka mig att ekonomin påverkas negativt, men det är nog inte så många som dör av det. Tror det är svårt att trycka ned smittspridningen på allvar och köra med öppna skolor. Bäst är nog distansundervisning. Många barn klarar nog också av att vara hemma själva under en skoldag också. Det curlas lite för mycket med barnen nu för tiden.
Citera
2021-01-20, 10:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Så många är det nu inte. De flesta barn har två föräldrar. Och från c:a tio års ålder kan de klara sig ensamma hemma. I min generation hade många barn egen nyckel och var ensamma hemma från sex års ålder. Jag säger inte att det var bra, och särskilt inte när de hade det så jämnt - men de KLARADE det, och då borde väl dagens barn kunna klara sig i tre-fyra veckor (en lockdown måste inte vara längre än så för att göra rejäl skillnad) från tio års ålder? Detta gäller förstås inte särskolan, eller fysiskt handikappade barn - men för dem får man ju alltid göra olika typer av särlösningar, så det är inte så konstigt.
Citera
2021-01-20, 10:10
Medlem
Uppdaterade siffror. Dödstalen fortsätter att rusa i UK och Portugal, men även i Baltikum är situationen minst sagt problematisk.

Sedan jul har dödstalen ökat med 29,7% i Sverige (22% i Finland, 30% i Norge, 72% i Danmark). I Litauen och Lettland är motsvarande siffra 120%, i Estland 84% och i Tyskland 74%.

Covid-19 deaths in the second "wave"
(Sep 25-Jan 19) per million inhabitants
and % share of total

1490.8 Slovenia 95.5%
1336.6 Czechia 95.6%
1142.9 Bulgaria 90.9%
1136.0 Hungary 93.9%
1113.2 Bosnia & Hercegovina 82.2%
1086.5 Croatia 94.6%
972.9 North Macedonia 73.9%
886.2 Belgium 50.2%
855.6 Lithuania 91.9%