Citat:
Det är ett litet barn det handlar om. Små barn har ofta en tätare anknytning till mamman och det måste man ta hänsyn till, det ska inte handla om rättvisa för föräldrarna. Barn under tre år brukar man inte ha växelvis boende för. Du var hemma samtidigt som mamman när barnet var väldigt litet, jag gissar att mamman ändå var den som hade hand om honom mest då - eller bytte ni blöja och matade lika ofta eller var uppe på natten lika ofta?
Barnet finns ju kvar i många år till, låt honom känna sig trygg och ha sitt boende hos mamman och träffa honom ofta även om det inte är långa stunder. Så småningom kommer sonen kunna vara mer hos dig. Ju mer du pressar desto mer kommer mamman att slå bakut - jag är också mamma och det finns en enorm beskyddarinstinkt inför ett så litet barn. Ju mer du visar att du vill samarbeta desto mer kommer mamman att slappna av och bli mer välvilligt inställd - och det tjänar ni på alla tre!
Bara för att ett litet barn är oftare hos ena föräldern så betyder det inte att det kan få en jättebra relation med den andra föräldern. Du är pappa till en pojke och kommer ha saker gemensamt med honom framöver som inte mamman kommer att ha - låt henne få ha honom mer nu när han är så liten.
Barnet finns ju kvar i många år till, låt honom känna sig trygg och ha sitt boende hos mamman och träffa honom ofta även om det inte är långa stunder. Så småningom kommer sonen kunna vara mer hos dig. Ju mer du pressar desto mer kommer mamman att slå bakut - jag är också mamma och det finns en enorm beskyddarinstinkt inför ett så litet barn. Ju mer du visar att du vill samarbeta desto mer kommer mamman att slappna av och bli mer välvilligt inställd - och det tjänar ni på alla tre!
Bara för att ett litet barn är oftare hos ena föräldern så betyder det inte att det kan få en jättebra relation med den andra föräldern. Du är pappa till en pojke och kommer ha saker gemensamt med honom framöver som inte mamman kommer att ha - låt henne få ha honom mer nu när han är så liten.
Skulle nog säga att vi hade olika områden där vi tog hand om sonen mer och mindre. Mamman tog i stort sett alla nätter medans hon ammade då vi båda var överens om att jag inte hade speciellt mycket att tillföra. Då tog jag istället de flesta mornar så att mamman fick sova nån timme extra. När sonen slutade att amma delade vi upp nätterna på ett mer jämställt sätt vilket vi båda tyckte var bra. Jag fick mer och mer ansvar efter amningstiden och tog hand om de flest nattningar när han gick över till flaskmat. Inte för att hon ville slippa eller så utan mer för att jag insisterade om att få göra det. Tog även dom flesta sov promenader då de kändes som att mamman inte ville gå runt runt utan syfte.
Byte nog ca 90% av blöjorna medans jag bodde tillsammans med dom. De vart bara en självklart grej när jag själv har jobbat på förskola ett par år.
Angående att träffa honom så ofta det går så vill hon som sagt att sonen är hos mig 1 gång varannan vecka. Och att träffas hemma hos henne är inte ett alternativ då vi knappt kan vara i samma rum utan att de uppstår något.. ute går det ju att vara men nu under vintern i 15-20 minus känns inte optimalt för sonen. Hade en släkting till henne som bor i närheten utav lägenheten som jag har en jättefin relation till. Dit jag och sonen brukade gå när jag hälsade på han. Men den släktingen får jag inte ha någon kontakt med enligt mamman. Där även släktingen har backat pga konflikträdsla..
Så det är svårt att få till ett samarbete på dessa grunder.
Kan absolut gå med på att sonen är mer hos mamman än vad han är hos mig. Men 1 gång varannan vecka i ett förslag som hon står fast vid gör att man inte kan göra mycket annat än att gå till tingsrätten.