2021-01-19, 13:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Alla vaccin går att toppa upp, man byter bara till en annan variant.
Det är klart att man kan ta ett helt annat vaccin, men det är väl inte samma sak som att "toppa upp".

Edit
Sedan är frågan om hur det går med uppföljning (Fas 4) om man gör på detta viset och hur viruset utvecklas om många har ett sämre vaccinationsskydd.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-19 kl. 14:10.
Citera
2021-01-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dos ett annars då AZ-vaccinet verkar ha problem med immunitet mot adenovirusvektorn vid andradosen. En lägre förstados triggar inte just den immuniteten lika mycket som det verkar. En försöksgrupp fick av misstag halv första dos och fick bättre skydd än andra efter andradosen.

Också därför som de dröjer med godkännande för AZ-vaccinet då man måste fastställa detta med en testgenomgång enl. protokollet.

Ja, det var jag som uppmärksammade detta, och var väl i princip först att skriva om det i den här tråden...

Detta är inget specifikt för AZ-vaccinet dock, i Sputnink används två olika vektorer av den anledningen så det är väl känt sedan länge.
Citera
2021-01-19, 13:59
Medlem
Det känns som att den här skiten aldrig tar slut. Björn Eriksson, Hälso- och sjukvårdsdirektör i region Stockholm, säger till DN att - jag skulle inte våga hoppas att vi kan fira en normal Midsommar.

Suck!

https://www.dn.se/sthlm/bjorn-eriksson-det-har-varit-mardromslikt-och-ar-fortfarande-kritiskt/
Citera
2021-01-19, 14:00
Medlem
147.000 har nu vaccinerats.

67.500 sedan förra veckan.
Citera
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag tror de kommer bedriva undervisning på plats. Fungerar vaccinet som tänkt så finns det ingen anledning till att bedriva distans.

Fan också
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller med dig. Om jag enbart lyssnat på Tegnell och svensk media hade jag förmodligen blivit smittat och hade jag drabbats allvarligt hade jag aldrig klarat det.
Jag och frugan reste till Thailand i februari 2020 och varje morgon och kvälla läste jag inlägg och länkar här på Flashback för att få reda på hur utvecklingen var och då med fokus Asien.

Samtidigt i Sverige trodde FHM det inte skulle sprida sig och funderade på om man kunde låta "influensan" dra över folk. I Wuhan byggde de sjukhus på kort tid för de var oroliga för resultatet om de inte fick ned smittspridningen. I Thailand skannade de resenärer för att hitta sjuka och här hemma satte de upp anslag på flygplatserna om att kontakta 1177 men struntade helt i om personen som var sjuk åkte kollektivt hem.

Jo det finns massor här att hämta och speciellt i detta ämnet.
FHM borde nog ha läst en del här så kanske polletten ramlat ned.

Passade på att Swisha lite till "Stöd Flashback" nu precis.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 268
Nya fall: 9 799

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffra nya avlidna: 237
Senaste tisdagssiffra nya fall: 17 418
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Så du menar att hon ljuger? Varför skulle hon ljuga för? Hon är ju inte ens någon "antivaxxer".

Tror du att hon är den enda med denna åsikt? Hon har jobbat med detta sedan 80-talet så hon är betydligt mer trovärdig än alla handplockade "experter" på SVT och TV4.

Jag är hemskt ledsen att stocka hål på din bubbla, men det finns fler experter runt klotet andra än de på SVT och TV4
Citera
2021-01-19, 14:02
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Länka gärna till studier som visar att Europa hade full smittspridning i december 2019.
Om det är så bör det ju vara lätt att hitta något att länka till.
Om det är så är det ju väldigt intressant information.
Hittar du inga länkar så är det troligen inte sant.

Det har länkats i denna tråd flera gånger så om du har hängt här en längre tid så borde du ha sett den. En kinesisk studie. Jag minns att folk avfärdade det som trams eftersom det var en kinesisk studie.

Massor av européer kom hem från Kina med influensaliknande symtom redan i oktober. Det är konstaterat eftersom vissa av dem var svenskar:

https://www.expressen.se/nyheter/militaridrottare-besokte-wuhan-i-oktober-testades-for-corona/

Det har alltså utan tvekan varit full smittspridning sedan oktober 2019.

Frågan är varför det inte blev mer uppmärksammat då? Borde inte sjukvården ha fått det jobbigt runt december 2019 om det var full smittspridning flera månader innan?
Citera
2021-01-19, 14:03
Medlem
Citat:
Skall man tolka detta som att man I Danmark har närmare 0,6 högre R för den brittiska än för de andra varianterna (minst 0,56 men då ingår ju den brittiska varianten i siffran 0,6)?

Tror det blandat data och jämför med ett R från fel period.
Utifrån deras rapport är varianten 1,36 ggr mer smittsamt.

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/ekspertrapport_15_-januar_2021_scenarier_for_udvikling_af_covid-19.pdf?la=da

Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 268
Nya fall: 9 799

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffra nya avlidna: 237
Senaste tisdagssiffra nya fall: 17 418

Tappet i nya fall ser ju bättre ut än förväntat, någon "mjuklandning" blir det förvisso inte, men det kunde vara värre.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-01-19 kl. 14:05.
Citera
Medlem
Citat:
Skall man tolka detta som att man I Danmark har närmare 0,6 högre R för den brittiska än för de andra varianterna (minst 0,56 men då ingår ju den brittiska varianten i siffran 0,6)?
Ja,det er lidt uklart hvordan det skal tolkes,men jeg læser det som at R o,6 er inklusiv den britiske mutationen.
..tallene skal tolkes med forsigtighed for den seneste uge, da der indtil videre er tale om relativt få analyser fra uge 2. ” siger Tyra Grove Krause, konstitueret faglig direktør ved Statens Serum Institut.
”De samlede smittetal for alle varianter er stadigt faldende, men det skyldes altså alene et fald i de varianter der ikke er B.1.1.7.” fortsætter Tyra Grove Krause

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/fortsat-stigning-i-b117-i-danmark
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
147.000 har nu vaccinerats.

67.500 sedan förra veckan.

Nej.
V2 är inte redovisad än.
Citera