2021-01-19, 13:32
Medlem
Kontakttallet i Danmark er faldet fra 0,9 i sidste uge til 0,6.

Det oplyser sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på Twitter.

Men den seneste tid har spredningen af den britiske virusvariant - B117 - skabt øget usikkerhed i forhold til smitteudviklingen, da B117 er mere smitsom.

Statens Serum Institut har tirsdag offentliggjort en rapport med særligt fokus på udviklingen i den britiske variant.
Her fremgår det, at det aktuelle kontakttal for varianten er 1,16.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art8070454/Kontakttallet-falder-markant-til-06-men-den-britiske-variant-skaber-usikkerhed

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/ekspertrapport_15_1_2021
Senast redigerad av Esrum 2021-01-19 kl. 13:36.
Citera
2021-01-19, 13:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Dailymail skrev 2019. De ändrade rubriken nyss haha.

Men det finns för övrigt en annan studie som visar att Europa hade full smittspridning i december 2019 så jag förstår att de tog fel.
Länka gärna till studier som visar att Europa hade full smittspridning i december 2019.
Om det är så bör det ju vara lätt att hitta något att länka till.
Om det är så är det ju väldigt intressant information.
Hittar du inga länkar så är det troligen inte sant.
Citera
2021-01-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det något i forskningen som direkt motsäger vad den här kvinnan påstår i klippet?

Hon säger bland annat att det kan vara så att vaccinationer kan göra att immunförsvaret på sikt blir sämre än om man utsättas för virus.

Rimmar inte det ganska bra med att de som många gånger återkommande blir vaccinerade mot till exempel säsongsinfluensa faktiskt är de som också avlider nu i hög grad, äldre och personer i riskgruppen?

Det är sådana eventuella effekter som jag och andra avser med långsiktiga biverkningar.

Man kan naturligtvis hävda att det inte finns stöd för en sådan hypotes, det är dock inte synonymt med att det inte kan vara på det viset, särskilt om det inte har forskats på området.

Det är naturligtvis enklare att kritisera hur pandemin har hanterats i Sverige än att hitta vetenskapliga svar på frågan varför över tiotusen personer har avlidit på grund av smittan.

Är du genuint intresserad av en saklig diskussion, jag är tveksam?
Rent allmänt kan man säga att vetenskap inte funkar så; Man kan inte påstå att något stämmer bara för att det inte finns forskning som motsäger ett allmänt hållet påstående.

Om den här biologen nu har kommit på något står det ju henne fritt att själv se till att det publiceras studier som visar det hon påstår är riktigt.

Men först då kan det anses vara vetenskap och i annat fall är det inget att bry sig om.
Citera
2021-01-19, 13:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nog lämpligast att hålla sig till den/de doser som genomgått Fas 3-studier.

Troligen finns det massor av olika kombinationer på dosmängder som också fungerar, men dessa är inte testade.

Jag upprepar igen - liksom vid diskussionen om att inte spara andra dosen - att det går alltid att toppa upp senare. Det kommer ju inte i längden att finnas brist på vaccin - EU har köpt så att det räcker och blir över. Det är bara just nu det är en flaskhals, innan leveranserna kommer igång ordentligt, och under den här avgörande tiden - när vi kapplöper mot mutationerna - skulle det enda vettiga vara, att få så många människor som möjligt vaccinerade överhuvudtaget.

Halva doser, lång tid mellan första och andra dosen - whatever. Alltid ger det ett visst skydd. Och sedan i vår när vi får bulken av doser, så kan man skicka en kallelse till alla som inte fått två fulla doser helt enligt protokollet - och låta dem komma och få en påfyllning. Folk blir ju ändå tvungna att ta detta upprepade gånger, eftersom skyddet inte räcker mer än åtta månader.

Men - vi är som vanligt så otroligt fyrkantiga i det här landet.
Citera
2021-01-19, 13:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Rent allmänt kan man säga att vetenskap inte funkar så; Man kan inte påstå att något stämmer bara för att det inte finns forskning som motsäger ett allmänt hållet påstående.

Om den här biologen nu har kommit på något står det ju henne fritt att själv se till att det publiceras studier som visar det hon påstår är riktigt.

Men först då kan det anses vara vetenskap och i annat fall är det inget att bry sig om.

Nu har jag inte sett just det klippet, men det är allmänt känt sedan länge att man utvecklar ett bättre immunförsvar - både det specifika mot just den sjukdomen, och det generella för många sjukdomar - om man går igenom den riktiga infektionen. Så är det bara DET hon säger, så är det sant. Det är bland annat därför jag är tveksam till barnvaccinationsprogrammet. Det är mycket möjligt, att fler människor nu (och i framtiden) i stället dukar under för andra sjukdomar under livets gång, än om de skulle ha fått gå igenom barnsjukdomarna - som alla fick göra i min generation.

MEN när det gäller en så allvarlig sjukdom som covid-19, och som drabbar alla generationer, och så många människor på en gång, så att hela samhället blir lamslaget - så kan man ändå argumentera för att det är bättre att så många som möjligt vaccinerar sig. Immunförsvaret blir ju inte svagare av att man inte går igenom ALLA sjukdomar som finns. Dessutom är detta med träning av immunförsvaret - i alla fall enligt Agnes Wold, vet ej om det är sant i och för sig - bara viktigt för små barn. När det väl är färdigt, ska det inte spela någon roll om man har fler riktiga infektioner mer. Som sagt - vet inte om det är sant, men jag tror i alla fall inte att vi har något att vinna på att smittas av just coronan.
Citera
2021-01-19, 13:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag upprepar igen - liksom vid diskussionen om att inte spara andra dosen - att det går alltid att toppa upp senare. Det kommer ju inte i längden att finnas brist på vaccin - EU har köpt så att det räcker och blir över. Det är bara just nu det är en flaskhals, innan leveranserna kommer igång ordentligt, och under den här avgörande tiden - när vi kapplöper mot mutationerna - skulle det enda vettiga vara, att få så många människor som möjligt vaccinerade överhuvudtaget.

Halva doser, lång tid mellan första och andra dosen - whatever. Alltid ger det ett visst skydd. Och sedan i vår när vi får bulken av doser, så kan man skicka en kallelse till alla som inte fått två fulla doser helt enligt protokollet - och låta dem komma och få en påfyllning. Folk blir ju ändå tvungna att ta detta upprepade gånger, eftersom skyddet inte räcker mer än åtta månader.

Jag är tacksam för att vi är så fyrkantiga att vi anser att vaccinationen ska ske med de doser och tidsintervall som tillverkaren har testat på.
Citera
2021-01-19, 13:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det jag förstått av det jag hört/läst är
  • Det finns en risk med att låta viruset leva i en miljö där vaccinskyddet är sämre än nödvändigt.
  • Några av vaccinen har jag för mig inte går att toppa med en tredje spruta, dock osäker.
  • Många olika doseringsalternativ gör det svårt att följa upp (=Fas 4) vilken effekt och vilken långtidsverkan ett vaccin har.
Man kan tycka att det är fyrkantigt och kanske hade man valt en annan strategi om alla som smittades dog.
Citera
2021-01-19, 13:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kör Koskenkorva i första dosen istället så räcker det till ännu fler finnar.

I Sverige så tycker jag vi håller oss till det som är utprövat.

När det gäller AZ-vaccinet så får vi väl se vad de säger om doseringen. Där verkar det funka med dos två halverad.
Dos ett annars då AZ-vaccinet verkar ha problem med immunitet mot adenovirusvektorn vid andradosen. En lägre förstados triggar inte just den immuniteten lika mycket som det verkar. En försöksgrupp fick av misstag halv första dos och fick bättre skydd än andra efter andradosen.

Också därför som de dröjer med godkännande för AZ-vaccinet då man måste fastställa detta med en testgenomgång enl. protokollet.
Citera
2021-01-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Kontakttallet i Danmark er faldet fra 0,9 i sidste uge til 0,6.

Det oplyser sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på Twitter.

Men den seneste tid har spredningen af den britiske virusvariant - B117 - skabt øget usikkerhed i forhold til smitteudviklingen, da B117 er mere smitsom.

Statens Serum Institut har tirsdag offentliggjort en rapport med særligt fokus på udviklingen i den britiske variant.
Her fremgår det, at det aktuelle kontakttal for varianten er 1,16.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art8070454/Kontakttallet-falder-markant-til-06-men-den-britiske-variant-skaber-usikkerhed

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/ekspertrapport_15_1_2021
Skall man tolka detta som att man I Danmark har närmare 0,6 högre R för den brittiska än för de andra varianterna (minst 0,56 men då ingår ju den brittiska varianten i siffran 0,6)?
Citera
2021-01-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det jag förstått av det jag hört/läst är
  • Det finns en risk med att låta viruset leva i en miljö där vaccinskyddet är sämre än nödvändigt.
  • Några av vaccinen har jag för mig inte går att toppa med en tredje spruta, dock osäker.
  • Många olika doseringsalternativ gör det svårt att följa upp (=Fas 4) vilken effekt och vilken långtidsverkan ett vaccin har.
Man kan tycka att det är fyrkantigt och kanske hade man valt en annan strategi om alla som smittades dog.

Alla vaccin går att toppa upp, man byter bara till en annan variant.
Citera
2021-01-19, 13:56
Medlem
Wajis avatar
Dags för ny pressträff. Tegnell är med. Vad kommer hända idag tro? Kommer journalisterna attackera Tegnell efter fiaskot i agenda i helgen?

Vi ser strax vad fokus ligger.
Citera
2021-01-19, 13:58
Medlem
Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Skall man tolka detta som att man I Danmark har närmare 0,6 högre R för den brittiska än för de andra varianterna (minst 0,56 men då ingår ju den brittiska varianten i siffran 0,6)?
Om man inte vet hur stor andel av det smittade som har den brittiska varianten är det omöjligt att tolka uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in