Citat:
Ursprungligen postat av
DenMagiskaTaurtan
Jag har läst romanen och den är mycket läsvärd. Bromander tillhör inte trist slentrianvänster om ni frågar mig.
Jag hörde Bromander prata om sin bok på ett författarsamtal i Malmö och tydligen hade en icke-namngiven person mejlat och frågat om det var han som karaktären byggde på. Bromander svarade "ingen kommentar" när någon i publiken frågade om det faktiskt var så.
Googlar man lite på Klenell så visar det sig att han precis som romankaraktären är från en liten håla där han blev uppmärksammad för att ha anordnat indieklubbar. Dessutom är Klenell, precis som romankaraktären, från en familj med visst finkulturellt kapital. Båda har också varit redaktörer. Klenell och Bromander har som nämnts rört sig i samma kretsar i Malmö via Galago där Klenell sedermera blev redaktör och det är helt rimligt att de känner varandra. Bokens handling är dock placerad i Göteborg.
Klenell ska ju även ha skrivit en ganska ouppmärksammad roman där en av karaktärerna lär ha baserats på Kringlan Svensson vilket ska ha förargat denne enormt. Nu kanske turen har kommit till Klenell själv då.
Intressant. Jag ser det som mer eller mindre bekräftat att karaktären i grunden bygger på Klenell, även om det kanske inte är något direkt porträtt (Bromander är väl också ute efter att beskriva en personlighetstyp, en hycklare, och i det här fallet mer specifikt en hycklande vänstermänniska). Att som Bromander ta upp offentligt att han fått mejl från en viss person som haft frågor huruvida karaktären bygger på honom, och sen inte vilja gå in närmare på det - det tyder ju på att han har haft för avsikt att ringa in den här personen och ge rätt tydliga ledtrådar till vem det rör sig om, men utan att faktiskt namnge honom. Att inte nämna honom vid namn är ju antagligen också ett sätt att skydda själva romanen från en alltför biografisk läsning.
Vad gäller Kringlan och hans gäng så tror jag att de kampanjade lite mot Klenell i sociala medier i samband med den första uthängningen av honom. Jag tror att romanen kom lite innan uthängningen, men kan inte svära på det. De stockholmska ankdammarna verkar rätt små och förorenade.
Citat:
Ursprungligen postat av
IronHandMaid
Jag vet minst två tjejer som blivit utsatta för övergrepp av Johannes Klenell. Det är en gåta varför han inte åkte dit på Metoo eller sitter i fängelse. Sluta tiga NU!!!!
Verkligen, folk borde sluta tiga. Och det borde även du. Du behöver inte nämna några namn eller lämna ut någon, bara berätta vad du vet.