2021-01-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
De har ingått i samma kompisgäng, så det är rimligt att Bromander vet en del om Klenells förehavanden och ville markera mot dem, utan att direkt peka ut honom. Kan ju passa på och citera baksidestexten till Bromanders roman:

Nu är det ju ett fiktivt verk, men Bromander måste ju vara medveten om att en och annan skulle börja fundera över var han hämtat sin inspiration. Han är ju en rätt trött vänstermänniska själv men verkar inte vara naiv. Det är mycket som stämmer in på Klenell här. Verksam inom mediesfären, politisk korrekt, omgiven av rykten (och mer än så), han har till och med skrivit en (usel) roman. Någon som har läst Bromanders bok?

Jag har läst romanen och den är mycket läsvärd. Bromander tillhör inte trist slentrianvänster om ni frågar mig.

Jag hörde Bromander prata om sin bok på ett författarsamtal i Malmö och tydligen hade en icke-namngiven person mejlat och frågat om det var han som karaktären byggde på. Bromander svarade "ingen kommentar" när någon i publiken frågade om det faktiskt var så.

Googlar man lite på Klenell så visar det sig att han precis som romankaraktären är från en liten håla där han blev uppmärksammad för att ha anordnat indieklubbar. Dessutom är Klenell, precis som romankaraktären, från en familj med visst finkulturellt kapital. Båda har också varit redaktörer. Klenell och Bromander har som nämnts rört sig i samma kretsar i Malmö via Galago där Klenell sedermera blev redaktör och det är helt rimligt att de känner varandra. Bokens handling är dock placerad i Göteborg.

Klenell ska ju även ha skrivit en ganska ouppmärksammad roman där en av karaktärerna lär ha baserats på Kringlan Svensson vilket ska ha förargat denne enormt. Nu kanske turen har kommit till Klenell själv då.
Senast redigerad av DenMagiskaTaurtan 2021-01-17 kl. 11:45.
Citera
2021-01-17, 13:26
Medlem
Jag vet minst två tjejer som blivit utsatta för övergrepp av Johannes Klenell. Det är en gåta varför han inte åkte dit på Metoo eller sitter i fängelse. Sluta tiga NU!!!!
Citera
2021-01-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IronHandMaid
Jag vet minst två tjejer som blivit utsatta för övergrepp av Johannes Klenell. Det är en gåta varför han inte åkte dit på Metoo eller sitter i fängelse. Sluta tiga NU!!!!

Vem är det som tiger menar du? Spill bönorna själv.
Citera
2021-01-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenMagiskaTaurtan
Jag har läst romanen och den är mycket läsvärd. Bromander tillhör inte trist slentrianvänster om ni frågar mig.

Jag hörde Bromander prata om sin bok på ett författarsamtal i Malmö och tydligen hade en icke-namngiven person mejlat och frågat om det var han som karaktären byggde på. Bromander svarade "ingen kommentar" när någon i publiken frågade om det faktiskt var så.

Googlar man lite på Klenell så visar det sig att han precis som romankaraktären är från en liten håla där han blev uppmärksammad för att ha anordnat indieklubbar. Dessutom är Klenell, precis som romankaraktären, från en familj med visst finkulturellt kapital. Båda har också varit redaktörer. Klenell och Bromander har som nämnts rört sig i samma kretsar i Malmö via Galago där Klenell sedermera blev redaktör och det är helt rimligt att de känner varandra. Bokens handling är dock placerad i Göteborg.

Klenell ska ju även ha skrivit en ganska ouppmärksammad roman där en av karaktärerna lär ha baserats på Kringlan Svensson vilket ska ha förargat denne enormt. Nu kanske turen har kommit till Klenell själv då.

Intressant. Jag ser det som mer eller mindre bekräftat att karaktären i grunden bygger på Klenell, även om det kanske inte är något direkt porträtt (Bromander är väl också ute efter att beskriva en personlighetstyp, en hycklare, och i det här fallet mer specifikt en hycklande vänstermänniska). Att som Bromander ta upp offentligt att han fått mejl från en viss person som haft frågor huruvida karaktären bygger på honom, och sen inte vilja gå in närmare på det - det tyder ju på att han har haft för avsikt att ringa in den här personen och ge rätt tydliga ledtrådar till vem det rör sig om, men utan att faktiskt namnge honom. Att inte nämna honom vid namn är ju antagligen också ett sätt att skydda själva romanen från en alltför biografisk läsning.

Vad gäller Kringlan och hans gäng så tror jag att de kampanjade lite mot Klenell i sociala medier i samband med den första uthängningen av honom. Jag tror att romanen kom lite innan uthängningen, men kan inte svära på det. De stockholmska ankdammarna verkar rätt små och förorenade.

Citat:
Ursprungligen postat av IronHandMaid

Verkligen, folk borde sluta tiga. Och det borde även du. Du behöver inte nämna några namn eller lämna ut någon, bara berätta vad du vet.
Citera
2021-01-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Intressant. Jag ser det som mer eller mindre bekräftat att karaktären i grunden bygger på Klenell, även om det kanske inte är något direkt porträtt (Bromander är väl också ute efter att beskriva en personlighetstyp, en hycklare, och i det här fallet mer specifikt en hycklande vänstermänniska). Att som Bromander ta upp offentligt att han fått mejl från en viss person som haft frågor huruvida karaktären bygger på honom, och sen inte vilja gå in närmare på det - det tyder ju på att han har haft för avsikt att ringa in den här personen och ge rätt tydliga ledtrådar till vem det rör sig om, men utan att faktiskt namnge honom. Att inte nämna honom vid namn är ju antagligen också ett sätt att skydda själva romanen från en alltför biografisk läsning.

Vad gäller Kringlan och hans gäng så tror jag att de kampanjade lite mot Klenell i sociala medier i samband med den första uthängningen av honom. Jag tror att romanen kom lite innan uthängningen, men kan inte svära på det. De stockholmska ankdammarna verkar rätt små och förorenade.

Ja, jag håller med till fullo. Det är ju ingen uthängning eller rent personporträtt vi pratar om här men likheterna med Klenell är för många för att det ska vara en slump. En oskön skribent från kulturöverklassen på landsbygden som är nominellt vänster för att främja sin karriär och som samtidigt vurmar för underdogs inom fotboll och anordnar indieklubbar för att få ligga? Jag behöver inga fler bevis.

Det är dock Malmös mediavärld där detta utspelar sig i verkligheten och inte Stockholms. Vad var det för utspel Kringlan med flera gjorde mot Klenell online? Jag har även hört Simon Gärdenfors (som är/var nära vän med Bromander och som också får sig en känga i romanen) berätta om en konfrontation med Klenell där Gärdenfors efter ett par incidenter med oskönt beteende från Klenells sida skrivit en formulering i sin dagbok att han skulle påminna sig själv om att ha så lite som möjligt med Klenell att göra i framtiden och som denne sedan smygläste och blev upprörd över. Men nu är vi inne på ganska patetiskt skvaller ändå kanske.
Citera
2021-01-20, 18:02
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Men nu är vi inne på ganska patetiskt skvaller ändå kanske.

Patetiskt skvaller är också skvaller.
Citera
2021-01-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med till fullo. Det är ju ingen uthängning eller rent personporträtt vi pratar om här men likheterna med Klenell är för många för att det ska vara en slump. En oskön skribent från kulturöverklassen på landsbygden som är nominellt vänster för att främja sin karriär och som samtidigt vurmar för underdogs inom fotboll och anordnar indieklubbar för att få ligga? Jag behöver inga fler bevis.

Det är dock Malmös mediavärld där detta utspelar sig i verkligheten och inte Stockholms. Vad var det för utspel Kringlan med flera gjorde mot Klenell online? Jag har även hört Simon Gärdenfors (som är/var nära vän med Bromander och som också får sig en känga i romanen) berätta om en konfrontation med Klenell där Gärdenfors efter ett par incidenter med oskönt beteende från Klenells sida skrivit en formulering i sin dagbok att han skulle påminna sig själv om att ha så lite som möjligt med Klenell att göra i framtiden och som denne sedan smygläste och blev upprörd över. Men nu är vi inne på ganska patetiskt skvaller ändå kanske.

Incidenten med Gärdenfors är väl beskriven i hans bok "Simons 120 dagar", ganska tidigt i boken? För eller senare kommer väl nån av de kvinnliga serietecknarna som var med under Klenells Galago-tid att ta med honom i nån serie, men det är ju inte direkt så att nån av dem sitter med en enorm hatsvans som kan swisha bidrag till ett eventuellt förtalsmål eller en miljonär till make som Cissi Wallin hade, och de fick ju ändå bort honom från förlaget, så jag fattar om det dröjer lite. Plus då att jag antar att det finns nåt slags "det vore dåligt för rörelsen"/"det var längesen"/"han har sagt förlåt"-tänk som håller dem ifrån det just nu. Det är ju kanske inte heller en så kul grej att dra upp, att en gammal redaktör kladdade på en för 10 år sen, och tvingas intervjuas i hundra reportage om det av murvlar som bara vill ha fram namn och snaskiga detaljer. Som grupp betraktad är ju inte kvinnliga serietecknare den mest extroverta samlingen människor jag känner till, så att säga.
Citera
2021-01-21, 17:35
Medlem
Citat:
Vem är det som tiger menar du? Spill bönorna själv.

Hans arbetsplatser till att börja med. Den förra och den nuvarande. Dem som har tystat ner allt som är så att säga obekvämt och är livrädda för att bli metooade.
Citera
2021-01-26, 10:50
Medlem
Citat:
Vad var det för utspel Kringlan med flera gjorde mot Klenell online?

Det nämns i början av tråden. Kringlans nära vän, komikern Simon Svensson, och Kringlans fru, Anna Björklund, skrev tydligen beska saker till Klenell. Tror rätt mycket har raderats, men Simon Svensson kommenterade: "Lägg av nu. Vi är många som vet varför du slutade. bara sluta skriva såna här grejer." under något Klenell skrev om Kulturprofilen (Arnault).

Även den här kommentaren (vet inte av vem):

Citat:
Skalman‏
@owallstromer
Svar till @JohannesKlenell
Just nu ångrar jag så starkt att jag köpte din bok en vecka innan jag fick reda på sanningen. Rannsaka dig själv. Gå i terapi. Sluta ljug.
17:27 - 23 nov. 2017

Jag tycker nog Klenell har klarat sig lite väl lindrigt undan från hela den här historien. Synd att ingen pratade ur skägget, och nu lär det väl inte ske.
Citera
2021-02-09, 13:17
Avslutad
Intressant tweet on klenell

Skalman
@owallstromer
Replying to
@owallstromer
Samma gäller mannen på vänstersidan som lämnade sitt förlag "frivilligt", var anställd av vänsterpartiet i ca tre minuter innan han fick gå under "oklara omständigheter" (folk mejlade och berättade varför han egentligen slutat på förlaget gissar jag) och numera är på nån tidning.
9:29 am · 9 Feb 2021·Twitter for Android
Citera
2021-02-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verifiedvendor
Var har jag hamnat, rosa apor-gruppen?

Har i alla fall viss insyn i Malmö/stand-upmiljön, och det är ju inget snack om att Kringlan "jag är Hugo Rask" Svensson efter att han tagit personlig anstöt av Klenells bok haft som något slags livsuppgift att sätta dit honom. Tror det kan vara en del av förklaringen.
Gammalt inlägg men vad är Hugo Rask-grejen? Vad är Krinlgan putt över? Kanske finns bättre tråd för det? Tack hej hörs
Citera
2021-02-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Gammalt inlägg men vad är Hugo Rask-grejen? Vad är Krinlgan putt över? Kanske finns bättre tråd för det? Tack hej hörs

Kringlan är övertygad om att en av karaktärerna i Klenells roman är baserad på honom, och den som skrivit det där inlägget gör en blinkning till Roy Anderssons uttalande om att det är han som är "Hugo Rask" i Lena Anderssons roman "Egenmäktigt förfarande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in