2021-01-12, 12:24
Medlem
Klarabella79s avatar
Gammal tråd kanske men här kommer min vitlökssås som har gillats av alla som smakat

Grekisk/turkusk youghurt (den i hink)
Stark ajvar
Vitlök
Salt
Skvätt citronsaft

Snåla inte med vitlöken. Jag har inga exakta mått men ungefär 5dl youghurt, 2-3msk ajvar, 1-2tsk citron, salt efter smak, 2-3 vitlöksklyftor. Låt vila 30 minuter.
Citera
2021-01-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Tuppens sirasha-majo eller vanlig sirasha om du är karl
Tuppens? Du menar möjligen inte Flying goose brand? För övrigt har den en konstig och lite unken bismak...

Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Duger i krig.

Däremot tycker jag Amirs "schysst käk" såser är riktigt bra. Lite för trögflytande för min del, men smaken är bra.
Närru! Jag har fankemej käkat godare kebabsås på diverse pizzerior, det kan jag lova dig, den starka kebabsåsen är dock helt okej om man balanserar upp smakerna lite med en skvätt sweet chili och lite tabasco eller worchestersås.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Antar att du är en sådan som tror att kebabsås skall vara vit ? Den enda "riktiga" kebabsåsen är röd och stark. Tillverkad av Tomat, lök, chili, kryddor.
Sluta nu, det där är bara stockholmstrams! En riktig kebabsås är varken vit eller röd. Den är lätt beige/rosa till färgen och har en fyllig karaktär utan att upplevas för fet, den har diverse kryddor/smaksättningar, en trevlig pepprighet, frächör från gräddfilen, sötma i från löken och majonäsen. Bra balans helt enkelt. Den enda riktiga "vita" kebabsåsen är en vitlökssås, och den ska göras på gräddfil/turkisk yoghurt/creme fraiche (pick your poison efter vilken syra, fethet och konsistens du vill ha) majonäs, färsk vitlök som fått bryna lätt i olivolja, socker, salt och peppar, maltodextrin eller glutamat. Vill man lyxa till det kan man ha svart vitlök i också för mer umami.

Citera
2021-01-14, 21:51
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Gör en vit sås själva era jävla moffare.

Yoghurt, en gnutta majjo, vitlök, hackad persilja, torkad- eller färsk dill, en gnutta torkad mynta, lite citronsaft och/eller sumak och en gnutta cayennepeppar.
Citera
2021-01-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumpare
Enligt rubrik. Ska gå att inhandla på icamaxi willys konsum eller någon annan av våra vanliga livsmedelsaffärer. Men den måste som sagt vara god. Har allt för många gånger råkad ut för färdiga kebabsåser som bara smakar majonäs.

Orientdressing, slår alla kebabsåser med hästlängder!
Serveras som "kebabdressing" på endel ställen
Citera
2021-01-14, 23:26
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_
Tuppens? Du menar möjligen inte Flying goose brand? För övrigt har den en konstig och lite unken bismak...

Närru! Jag har fankemej käkat godare kebabsås på diverse pizzerior, det kan jag lova dig, den starka kebabsåsen är dock helt okej om man balanserar upp smakerna lite med en skvätt sweet chili och lite tabasco eller worchestersås.

Ta inte i så du skiter ner dig nu. Skrev att den var riktigt bra, och då trodde jag att normalbegåvade människor skulle förstå att vi pratar burksås som ska imitera såsen på kebabhaken, inte ersätta.

Men kanske var för svårt för vår konnässör.
Senast redigerad av fjisken 2021-01-14 kl. 23:29.
Citera
2021-01-14, 23:27
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Serveras som "kebabdressing" på endel ställen
Får prova den, längesen man testa något nytt nu.

Menar du Rydbergs på sprutflaska eller vad tänker du på?
Citera
2021-01-15, 22:26
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:

det är något norrländskt.
Citera
2021-01-16, 13:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

En enkel kebabsås är ju inte med majonäs, utan yoghurt.

Men skillnaden mellan de flaskor du köper i affären och den du får på kababkiosken är ju att i kiosken har de gjort den själv - och har därför ingen Ättika osv i.
Den flaskor du handlar har ofta ättika.

Du kan emellertid handlar på Burk istället.
"Coop" har billiga kalla såser på burk, och en är en som heter just "Kebabsås".

Den är inte äcklig, och innehåller ingen ättika.
Det är yoghurt med vitlök, örter, osv - men inte överdrivet utan det är en mild sås.

Fast när du plötsligt börjar skriva om "Shriracha Mayo" på flaska så undrar jag ju om du ens själv vet vad det är du vill ha, egentligen.
Visst, Du kanske tycker att den är god ... men det är ju varken "mayo" eller något som är "kebabsås."

Är det Stark sås du är ute efter, förresten, eller är det mild sås ?
Eller är det Vitlökssåsen du tänker på ?

Dessa 3 olika såser (som man brukar få på kebab-kiosken) är ju inte gjorda på samma sätt, och de är inte heller samma sorts såser.

Den röda, starka såsen tex, det är en Chilisås för det mesta.
Shriracha är en chilisås, men den är väldigt stark.
Du kan göra den lättare genom att blanda ner en tesked Shriracha i en burk Aioli (som du handlar på affären i kyldisken bäst).

Annars så finns det på Hemköp en burk kalla färdigsåser, som står bland deras burkar med Bearnaise osv, men som heter just "Shriracha-Majo"
Den är den allra bästa sort man kan handla i affärerna.
Så mycket bättre än din "Tuppen" Shriracha Mayo - som ju är skitäckligt, oätlig.

Du kan testa olika sorters chili att själv blanda i för olika smak, styrka och karaktär.
Tex om du handlar en burk "Chipotle Paste" från Santa Maria (står i Tacos-hyllan).
Ta en matsked eller två, i en burk Aioli, rör runt.

Du kan annars testa "Harissa" och ta ner en tesked i burken Aioli.
Det är den bästa, vad jag själv tycker.

Annars kan du ta stark Ajvar och blanda i Aioli.
Eller sån där kinesisk, eller koreansk, eller indonesisk, Chili Paste. Finns på asiatiska hyllan i butiken.

---

Ja, det var den Starka såsen (den röda i kebab-kiosken alltså).

Men det finn sju vit sås också, dvs mild sås.
Den milda såsen är oftast gjord av tjock Yoghurt) som kryddats med salt, vitpeppar, oregano och vitlök. Inte mycket, bara för att få yoghurten lagom rund.
Citera
2021-01-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ta inte i så du skiter ner dig nu. Skrev att den var riktigt bra, och då trodde jag att normalbegåvade människor skulle förstå att vi pratar burksås som ska imitera såsen på kebabhaken, inte ersätta.

Men kanske var för svårt för vår konnässör.

Så du menar att ett par chabbiga turkar snor ihop en bättre sås en ett mångmiljonareföretag???

Den logiken begriper jag inte!
Citera
2021-01-16, 22:01
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_
Så du menar att ett par chabbiga turkar snor ihop en bättre sås en ett mångmiljonareföretag???

Den logiken begriper jag inte!
Det gör dom utan tvekan. Kebabsåsen från pizzerian är oftast eller rättare sagt alltid fantastiskt god. Skräpet man köper i butiken är skit.
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Serveras som "kebabdressing" på en del ställen
Den enda färdiga sås jag har hittat som varit värd att köpa hittills.
Om du menar Rydbergs. Kan tyvärr vara svår att hitta då inte alla butiker har den.
Citera
2021-01-17, 17:59
Medlem
Lillesjö Kebab- och Tacosås är riktigt bra. Finns tyvärr inte på flaska, utan bara i burk.
Citera
2021-01-17, 22:25
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Lillesjö Kebab- och Tacosås är riktigt bra. Finns tyvärr inte på flaska, utan bara i burk.
Var köper man den? Bor i Göteborgsregionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in