2021-01-17, 12:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Britt Åkerlind är inte riktig. Om jag inte minns fel, så var det även hon som bestämde att Region Östergötland inte skulle erbjuda antikroppstester till allmänheten. "Det skulle vara som att ge folk en present", sa hon... Dessutom är BÅDE PCR- OCH antikroppstester viktiga inte bara för individen, utan även för den myndighet som jag inte vill nämna vid namn, den som ska hålla koll på smittspridningen och göra prognoser utifrån det. Då är det viktigt att veta både hur många som är smittade för tillfället, och hur många som kan tänkas vara immuna de närmaste månaderna.

Vilken vidrig människosyn, jag undrar om hon gör samma sak med sina patienter och nekar dem diverse prover för att det kan upplevas som en present? Soppan blir bara värre och värre.
Citera
2021-01-17, 12:11
Medlem
Vem är det som styr Tegnell?
Citera
2021-01-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
2-14 dagar är extremer. Snittinkubationstiden är 5 dagar. 11 dagar från smitta till IVA (snitt för åldersgrupp 50-69 vilka kan antas vara den största gruppen på IVA). Vissa ligger länge på IVA men de flesta ligger uppskattningsvis runt 3-7 dagar.

18e stängde skolorna på de flesta håll i landet (vissa hade upp längre men utsatta regioner valde att stänga 18 december).

5+11+(3-7) = 6-10 januari.
Notera att IVA inte minskar direkt utan lägger sig på en platå 6-10 januari för att sedan minska i en snabbare takt.

Ja? Förstår inte riktigt vad du vill, du håller med mig eller?
Det jag hävdade var att smittotoppen inte har att göra med att folk blivit smittade i skolan utan snarare under loven då barn/lärare träffar andra människor. Precis som smittan i skolan började gå uppåt från vecka 46, alltså två veckor efter höstlovet.
Jag har inte kollat på smittotoppen runt 6:e januari och vet inte vilka människor vi talar om, alltså vilka som blivit smittade. I vilket fall är det ju inte överraskande att en influensa har sin topp så här års, det brukar ju vara så....
Citera
2021-01-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det skiter jag i. Jag menar att Uffe inte ska säga åt folk som inte vill ta vaccin att byta jobb. Om jag säger att alla som tar sprutan måste byta jobb - tror du Uffe tar mig på allvar då?

Jag är inte rädd för varken virus eller vaccin, men jag vägrar ta sprutan pga att jävlas med såna jävla idioter som Ulf K. Om jag smittar någon som dör är det på hans händer.

Med andra ord så låter du de facto Ulf bestämma hur du ska göra med vaccineringen. Även om det blir lite bakvänt så tar du ditt beslut utifrån vad han säger och inte pga din eget tyckande kring om det är bra eller dåligt med vaccin.
Citera
2021-01-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
USA finansierade forskningen. "Gain of function" forskningen för att
göra det farligare betalade USA. Du kan hitta forskningsartiklarna på
nätet. Länkades till del av dem för någon vecka sedan i tråden!

Känt länge att man forskat på Sars viruset. Sök så finner du.

Vad säger den teorin/förklaringen du som verkar var insatt?
Citera
2021-01-17, 12:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vem är det som styr Tegnell?

Giesecke, misstänker jag...

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vilken vidrig människosyn, jag undrar om hon gör samma sak med sina patienter och nekar dem diverse prover för att det kan upplevas som en present? Soppan blir bara värre och värre.

Ja, det är tur att man inte bor i Östergötland. Dom har haft massor med smitta också, trots att ingen av Sveriges största städer ligger i den regionen. Antagligen Britts fel...
Citera
2021-01-17, 12:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det skiter jag i. Jag menar att Uffe inte ska säga åt folk som inte vill ta vaccin att byta jobb. Om jag säger att alla som tar sprutan måste byta jobb - tror du Uffe tar mig på allvar då?

Jag är inte rädd för varken virus eller vaccin, men jag vägrar ta sprutan pga att jävlas med såna jävla idioter som Ulf K. Om jag smittar någon som dör är det på hans händer.

Det där är svårt. Det GÅR att argumentera för att alla som arbetar inom vård och omsorg - i alla fall på vissa avdelningar och enheter, där man vårdar gamla människor samt personer i de andra riskgrupperna - ska ta sprutan. För att inte utgöra en säkerhetsrisk för patienterna/de boende. Det handlar även om KÄNSLAN av trygghet för patienterna/de boende - att de inte ska behöva vara rädda för att söka vård, eller att bli smittad av sina vårdare.

"På min tid" när jag arbetade i vården, var det obligatioriskt med skärmbildsundersökning samt TBC-antikroppstest, och visade det sig då att man inte var immun alternativt hade tuberkulösa förändringar på lungorna, så var man tvungen att ta Calmette-vaccinet om man skulle få börja där. Så det är inget nytt. (Det visade sig märkligt nog att jag hade haft en släng av TBC någon gång, utan att veta om det... )

Men självklart måste de personer som det gäller, i så fall få bli omplacerade inom regionen eller kommunen, någonstans där de inte gör lika stor skada om de skulle bli smittbärare för corona.
Citera
2021-01-17, 12:28
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det där påståendet - som även Agnes Wold brukar komma med - är så dumt även av den anledningen, att smittan inte kan UPPSTÅ i hemmen. Utan minst en i familjen måste ha smittats någon annanstans. Att det sedan smittar inom familjen när väl kommit dit, är ju inte så konstigt.

Nej det borde nästan vara förbjudet att få lön för att veta det.
Citera
2021-01-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Det rör på sig i hela världen och har gjort det länge, men nu börjar det gå undan. Antar att många svenskar inte blivit varse om vad som försiggår eftersom MSM inte informerar oss om det. "De gula västarna" kämpar på i Paris samtidigt som folk protesterar mot en ny "säkerhetslag" som Macron vill ha igenom.

I Polen har visst flera företag bestämt sig för att hålla öppet fastän det är förbjudet, de klarar inte en månad till. I Italien öppnade 30.000 restauranger och barer häromdagen.

https://www.youtube.com/watch?v=jC8Buhz-ZX8&ab_channel=AFP
https://www.youtube.com/watch?v=mx3Dq6F6_hk&ab_channel=ReservoirApps
https://www.youtube.com/watch?v=9tE_RLkErRk&ab_channel=HugoTalks
https://www.youtube.com/watch?v=7YZGXNwri0o&ab_channel=HugoTalks

Tänk vad ett litet virus med nästintill obefintlig dödlighet kan ställa till med Ni som förespråkar nedstängningar och hårdare tag, kollaps är vad som väntar. Kanske dags att vakna upp?

Hvad har de franske demonstrationer med Covid-19 at gøre og hvorfor har et stort flertal masker på?

De polske og italienske historier er til gengæld helt autentiske.
Det er jo Hugotalks!!!1 der har lagt en video på youtube og så er det altid en korrekt beskrivelse af sandheden.
Citera
2021-01-17, 12:29
Medlem
Så här ser ut en frisk kvinna efter hon tagit Pfizer vaccin i UK. Länk
Citera
2021-01-17, 12:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Det rör på sig i hela världen och har gjort det länge, men nu börjar det gå undan. Antar att många svenskar inte blivit varse om vad som försiggår eftersom MSM inte informerar oss om det. "De gula västarna" kämpar på i Paris samtidigt som folk protesterar mot en ny "säkerhetslag" som Macron vill ha igenom.

I Polen har visst flera företag bestämt sig för att hålla öppet fastän det är förbjudet, de klarar inte en månad till. I Italien öppnade 30.000 restauranger och barer häromdagen.

https://www.youtube.com/watch?v=jC8Buhz-ZX8&ab_channel=AFP
https://www.youtube.com/watch?v=mx3Dq6F6_hk&ab_channel=ReservoirApps
https://www.youtube.com/watch?v=9tE_RLkErRk&ab_channel=HugoTalks
https://www.youtube.com/watch?v=7YZGXNwri0o&ab_channel=HugoTalks

Tänk vad ett litet virus med nästintill obefintlig dödlighet kan ställa till med Ni som förespråkar nedstängningar och hårdare tag, kollaps är vad som väntar. Kanske dags att vakna upp?

Fast om folk GÅR på restaurangerna, fast de egentligen ska vara stängda, så tycker jag att samhället ska kunna neka dem vård om de blir sjuka sedan. (Inte barn som är så små att de inte har något att säga till om, såklart.) Det är ju för folks EGEN skulle det är nedstängt - för att de ska slippa få en svår sjukdom. Fattar dom inte det..?
Citera
2021-01-17, 12:31
Medlem
Chevrons avatar
Märks att folk tummar på det där med att inte gå till jobbet när man är sjuk, åtminstone i företagsparken jag sitter.

I mars höll man sig hemma även om det bara var förkylning.
Idag känner man efter lite om det är Corona först (kanske provhostar och hör hur torrt det låter) sen går man till jobbet ändå. Däremot skippar man lunchgymmandet för man kanske "har lite Covid".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in