Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Det skiter jag i. Jag menar att Uffe inte ska säga åt folk som inte vill ta vaccin att byta jobb. Om jag säger att alla som tar sprutan måste byta jobb - tror du Uffe tar mig på allvar då?
Jag är inte rädd för varken virus eller vaccin, men jag vägrar ta sprutan pga att jävlas med såna jävla idioter som Ulf K. Om jag smittar någon som dör är det på hans händer.
Det där är svårt. Det GÅR att argumentera för att alla som arbetar inom vård och omsorg - i alla fall på vissa avdelningar och enheter, där man vårdar gamla människor samt personer i de andra riskgrupperna - ska ta sprutan. För att inte utgöra en säkerhetsrisk för patienterna/de boende. Det handlar även om KÄNSLAN av trygghet för patienterna/de boende - att de inte ska behöva vara rädda för att söka vård, eller att bli smittad av sina vårdare.
"På min tid" när jag arbetade i vården, var det obligatioriskt med skärmbildsundersökning samt TBC-antikroppstest, och visade det sig då att man inte var immun alternativt hade tuberkulösa förändringar på lungorna, så var man tvungen att ta Calmette-vaccinet om man skulle få börja där. Så det är inget nytt. (Det visade sig märkligt nog att jag hade haft en släng av TBC någon gång, utan att veta om det...

)
Men självklart måste de personer som det gäller, i så fall få bli omplacerade inom regionen eller kommunen, någonstans där de inte gör lika stor skada om de skulle bli smittbärare för corona.