2021-01-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
2-14 dagar är extremer. Snittinkubationstiden är 5 dagar. 11 dagar från smitta till IVA (snitt för åldersgrupp 50-69 vilka kan antas vara den största gruppen på IVA). Vissa ligger länge på IVA men de flesta ligger uppskattningsvis runt 3-7 dagar.

18e stängde skolorna på de flesta håll i landet (vissa hade upp längre men utsatta regioner valde att stänga 18 december).

5+11+(3-7) = 6-10 januari.
Notera att IVA inte minskar direkt utan lägger sig på en platå 6-10 januari för att sedan minska i en snabbare takt.

Om man ser till antalet nyinlagda patienter per dag, så snittar detta strax under 35 som högst kring 29:e December, tar då drygt 11 dagar att ackumulera cirka 385 inneliggande. Så vårdtiden på IVA verkar snarare vara cirka 11-12 dagar i medeltal.

Så smittoppen nåddes kanske redan veckan innan skolstängningen 18:e December. Räknar man istället på när nyinlagda peakade så får man cirka 11+5 dagar innan 29:e December, vilket även det blir veckan innan, kring 13:e December.

Kan ju dock finnas en stor bias i att de som ligger länge på IVA ofta hamnar där snabbare än 11 dagar, eller tvärtom för den delen.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-01-17 kl. 12:35.
Citera
2021-01-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Med andra ord så låter du de facto Ulf bestämma hur du ska göra med vaccineringen. Även om det blir lite bakvänt så tar du ditt beslut utifrån vad han säger och inte pga din eget tyckande kring om det är bra eller dåligt med vaccin.

Det stämmer. Jag fattar många av mina beslut på mitt förakt mot andra människor.

Detta gör mig till en mönstermedborgare ur ett smittoperspektiv.
Citera
2021-01-17, 12:34
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det framkommer från FHM:s interna mail att de suttit och diskuterat charlatanen Cummings ideer om dry tinder, skulle inte förvåna mig om det var därifrån de målade upp sina milda scenarion. De trodde det var en case-demic pga ökad testning. Ack så fel de hade, igen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lakaren-ska-fortsatta-utsatta-folk-for-smittan/

Det är inte vetenskap som FHM sysslar med.

Citat:
Från: Åkerlind Britt <BrittAkerlind@regionostergotland.se>
Skickat den 16 september 2020 22:48
UP: Ludvigsson Johnny Anders Tegnell
Ämne: SV: Ivor Cummins. Mycket intressant presentation!

Hej
Tack Johnny.
Grattis Anders till The Times artikeln — håller med.

Liksom er båda tror jag i stort att lvor Cummins har mycket rätt.
Anser att vi skall fortsätta "utsätta" befolkningen för denna Infektion i lagom dos.
Är mycket tveksam till denna extensiva provtagning som individen själv beställer och till den kostnad den medför. Positivt är om vi kan få befolkningen att hålla kvar vid de budskap som var och en kan uppfylla: undvik att smitta andra med infektion vad-det-än-må-vara genom att vara hemma vid insjuknande, håll avstånd och tvätta händerna. En stor del av befolkningen år bra på det nu — uppmuntra detta.

Hälsn Britt

Nyckelordet är "fortsätta".

"vi skall fortsätta "utsätta" befolkningen för denna Infektion i lagom dos"

Detta var alltså något som pågick och skulle fortsätta.

Anders Tegnell har blåljugit för svenska folket om strategin.
Citera
2021-01-17, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där är svårt. Det GÅR att argumentera för att alla som arbetar inom vård och omsorg - i alla fall på vissa avdelningar och enheter, där man vårdar gamla människor samt personer i de andra riskgrupperna - ska ta sprutan. För att inte utgöra en säkerhetsrisk för patienterna/de boende. Det handlar även om KÄNSLAN av trygghet för patienterna/de boende - att de inte ska behöva vara rädda för att söka vård, eller att bli smittad av sina vårdare.

"På min tid" när jag arbetade i vården, var det obligatioriskt med skärmbildsundersökning samt TBC-antikroppstest, och visade det sig då att man inte var immun alternativt hade tuberkulösa förändringar på lungorna, så var man tvungen att ta Calmette-vaccinet om man skulle få börja där. Så det är inget nytt. (Det visade sig märkligt nog att jag hade haft en släng av TBC någon gång, utan att veta om det... )

Men självklart måste de personer som det gäller, i så fall få bli omplacerade inom regionen eller kommunen, någonstans där de inte gör lika stor skada om de skulle bli smittbärare för corona.

Det går att argumentera för mycket, till exempel att ni alarmister i tråden ska vara försökskaniner för nya vaccin. Att det går att argumentera för gör det inte rätt.

Det är frågan vilket samhälle man vill ha. Ett samhälle där människor bestämmer över sina egna kroppar eller ett där politiker med hot om våld tvingar befolkningen att lyda.
Citera
2021-01-17, 12:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det går att argumentera för mycket, till exempel att ni alarmister i tråden ska vara försökskaniner för nya vaccin. Att det går att argumentera för gör det inte rätt.

Det är frågan vilket samhälle man vill ha. Ett samhälle där människor bestämmer över sina egna kroppar eller ett där politiker med hot om våld tvingar befolkningen att lyda.

Jo, jag påpekade bara att TBC-immunitet alltid har varit ett krav för att få arbeta inom vården. Så det är ingen ny idé. Skillnaden mot en allmän tvångsvaccinering är, att vårdpersonalen har möjlighet att byta jobb. (Det skrev jag också, att de måste få hjälp att bli omplacerade i så fall. Dom som jobbar på äldreboenden kan få jobb på dagis i stället, t.ex..) Så det är inte riktigt "tvångsvaccinering".
Citera
2021-01-17, 12:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hittar inga kända sidor men i din länk står det att forskning har påbörjats med att söka upp återinfekterade för att undersöka vilka hypoteser som stämmer.

Du har rätt lika bra att sitta lugnt i båten och avvakta. Även om det är illa som det är idag så är det samtidigt väldigt intressant att följa

Ja otroligt spännande att följa och känslan vi sitter mitt i en världshistorisk händelse, skulle dock inte byta mot att leva 1918 fast dom flesta människor kanske var ganska aningslösa då, nu bombas vi med enorma mängder information varav mycket är falska.
Citera
2021-01-17, 12:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nyckelordet är "fortsätta".

"vi skall fortsätta "utsätta" befolkningen för denna Infektion i lagom dos"

Detta var alltså något som pågick och skulle fortsätta.

Anders Tegnell har blåljugit för svenska folket om strategin.

Ja det har jag hävdat hela tiden, Tegnell strävar efter flockimmunitet och han har gjort det från dag ett när de bestämde sig för alternativ 3. Sen pudlade han i april och sa att de inte strävar efter FI, men det var en ren lögn.
Citera
2021-01-17, 12:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAmguxfua
Så här ser ut en frisk kvinna efter hon tagit Pfizer vaccin i UK. Länk

I de senare videorna så verkar hon ju återhämta sig. Skulle vara intressant och få veta vad den reaktionen uppstår av.
Citera
2021-01-17, 12:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Om man ser till antalet nyinlagda patienter per dag, så snittar detta strax under 35 som högst kring 29:e December, tar då drygt 11 dagar att ackumulera cirka 385 inneliggande. Så vårdtiden på IVA verkar snarare vara cirka 11-12 dagar i medeltal.

Så smittoppen nåddes kanske redan veckan innan skolstängningen 18:e December. Räknar man istället på när nyinlagda peakade så får man cirka 11+5 dagar innan 29:e December, vilket även det blir veckan innan, kring 13:e December.

Kan ju dock finnas en stor bias i att de som ligger länge på IVA ofta hamnar där snabbare än 11 dagar, eller tvärtom för den delen.
Medeltalet för IVA är inte intressant. Det är medianen som är intressant. Medeltalet är högre efter det finns ett fåtal som blir inneliggande väldigt länge +30dagar. Dessa drar upp medeltalet. Mediantiden är betydligt kortare.
Citera
2021-01-17, 12:45
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Britt Åkerlind är inte riktig. Om jag inte minns fel, så var det även hon som bestämde att Region Östergötland inte skulle erbjuda antikroppstester till allmänheten. "Det skulle vara som att ge folk en present", sa hon... Dessutom är BÅDE PCR- OCH antikroppstester viktiga inte bara för individen, utan även för den myndighet som jag inte vill nämna vid namn, den som ska hålla koll på smittspridningen och göra prognoser utifrån det. Då är det viktigt att veta både hur många som är smittade för tillfället, och hur många som kan tänkas vara immuna de närmaste månaderna.

I mejlet tar hon ställning emot testning.

Ofattbart om Britt Åkerlind kan sitta kvar som smittskyddsläkare efter avslöjandet.

Enough is enough. Hur många gånger ska de komma undan med sina lögner och bortförklaringar?

Avsätt bedragarna och tillsätt kompetent folk.
Citera
2021-01-17, 12:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
I mejlet tar hon ställning emot testning.

Ofattbart om Britt Åkerlind kan sitta kvar som smittskyddsläkare efter avslöjandet.

Enough is enough. Hur många gånger ska de komma undan med sina lögner och bortförklaringar?

Avsätt bedragarna och tillsätt kompetent folk.

Sanslöst. En smittskyddsläkare som alltså förespråkar spridning och emot testning! Men klart om Tegnell fått sitta kvar är säkert inte heller hennes jobb i fara. Fastän hade hon jobbat i t.ex Norge hade hon åkt ut med arslet först.
Citera
2021-01-17, 12:49
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAmguxfua
Så här ser ut en frisk kvinna efter hon tagit Pfizer vaccin i UK. Länk

Vidrigt. Det dära jävla vaccinet måste förbjudas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in