2021-01-16, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Skönt dron nummer. Diggar sånt.

Nej det nummret har jag missat. Klockspelet är ett xylofon kanske ett från en leksaksbutik. låter iallafall som en digital delay med dist blir extra snurrigt med orglen som går i harmoni. Vet inte om klockspelet också saktats ned i speed det ger en extra metalisk tone till det...

Jag kan verkligen rekommendera hela den där första skivan. Den är magisk och en av dom absolut bästa svenska skivorna som gjorts anser jag. Den innehåller väl en och annan hyllning/rip-off, men det är ok.

En kompis lyssnade på det här hos mig men hon stod inte ut mer än ca. 45 sekunder. Hon mådde för dåligt av det. Då har man lyckats med sin musik får man anse, att beröra på det sättet.
Citera
2021-01-16, 23:14
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag kan verkligen rekommendera hela den där första skivan. Den är magisk och en av dom absolut bästa svenska skivorna som gjorts anser jag. Den innehåller väl en och annan hyllning/rip-off, men det är ok.

En kompis lyssnade på det här hos mig men hon stod inte ut mer än ca. 45 sekunder. Hon mådde för dåligt av det. Då har man lyckats med sin musik får man anse, att beröra på det sättet.

Jag tackat och bugar. Den finns också på spotify. Sänder den vidare till ett par polare. Så enkelt men ändån klockrent. Den plattan kommer jag spela en hel del. Ska se om den finns på vinyl som present till en polare.
Citera
2021-01-17, 11:55
Bannlyst
Jag vet inte exakt varför, det är verkligen inte min typ av musik egentligen, men jag tycker den här är förjävla bra!

AB Soto - Cha Cha Bitch (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=IJgSFA8OWNs

EDIT: Den påminner en del om "Alla som inte dansar är våldtäktsmän" för mig egentligen. Vad heter genren? Någon brasiliansk?
Senast redigerad av realFEZ 2021-01-17 kl. 12:01.
Citera
2021-01-17, 15:37
Bannlyst
Gayvarning utfärdad!
Citera
2021-01-17, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Gayvarning utfärdad!

Jag vet inte riktigt hur det ligger till med AB Soto. Ingen artist jag känner till sen tidigare. Det känns som han plojar rätt mycket?

EDIT: jag tror genren heter "bailefunk". Kan det stämma?
Citera
2021-01-19, 20:30
Medlem
Craiggs avatar
Jag stör mig på folk som tror att punkrock handlar om supa, slåss, anarkism och allt sån skit.

Punken uppstod som en motreaktion på alla progare på 70-talet som kunde spela ett 20-minuter långt solo. Tanken bakom punken var att vem som helst skulle kunna snappa upp ett instrument och spela, inte bara de som hade studerat musikteori. Därför skrev man enkla låtar på 3 ackord och klädde sig mot idealen. Det är sanningen och inget annat är sanningen.

Visst fanns det "punkband" på 60-talet också, men dessa var knappast punk rent ideologiskt. De spelade oftast surf/garage-rock, som ju influerade punken som kom lite senare.

Anarkism och allt sånt skit kom senare. Ramones, som var en av de första punkbanden, var ju raka motsatsen till anarkister. Sex Pistols skrev nån låt om anarkism ja, men innan Pistols släppte sin skiva så hade redan Ramones släppt 3 skivor.

Att punk handlar om "I don't care"-attityd köper jag, men anarkism och slagsmål? Nope.
Citera
2021-01-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag stör mig på folk som tror att punkrock handlar om supa, slåss, anarkism och allt sån skit.

Punken uppstod som en motreaktion på alla progare på 70-talet som kunde spela ett 20-minuter långt solo. Tanken bakom punken var att vem som helst skulle kunna snappa upp ett instrument och spela, inte bara de som hade studerat musikteori. Därför skrev man enkla låtar på 3 ackord och klädde sig mot idealen. Det är sanningen och inget annat är sanningen.

Är det här den första kände referensen till "Punk Music"? Har inte fattat det där riktigt. Jag vet inte hur dom lät då heller.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5SW3wgwPO3B5VSFRyPktdcCc6GZj3I 5IVIA&usqp=CAU

Dennis Lyxzén säger ju en del vettiga saker och jag har hört honom prata i någon intervju om hur han inte gillade punk direkt, eftersom det mest bara var en massa supa, slåss och ..."skit". Många av dom bra banden dricker ju knappt alkohol. Och vissa absolut ingenting då, så klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Sex Pistols skrev nån låt om anarkism ja, men innan Pistols släppte sin skiva så hade redan Ramones släppt 3 skivor.

Hyfsat band, hyfsad låt men mest genialisk PR kanske?
Citera
2021-01-19, 22:22
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag vet inte exakt varför, det är verkligen inte min typ av musik egentligen, men jag tycker den här är förjävla bra!

AB Soto - Cha Cha Bitch (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=IJgSFA8OWNs

EDIT: Den påminner en del om "Alla som inte dansar är våldtäktsmän" för mig egentligen. Vad heter genren? Någon brasiliansk?
Böghumor eller riktiga bögar...? https://www.youtube.com/watch?v=PopjY4MkllU
Citera
2021-01-19, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Böghumor eller riktiga bögar...? https://www.youtube.com/watch?v=PopjY4MkllU

Vet inte. Kräver inloggning.

Den här Cha Cha Bitch måste ha medvetet dålig produktion med skräpiga Casio-"synthar". Det ingår kanske i genren? Är inte alls bevandrad inom det. Får väl gräva i det här med "febriga rytmer" under 2021. 😱
Citera
2021-01-20, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Gayvarning utfärdad!

Du får också gå vidare med det här och varna varenda Judas Priest-fan på forumet. Rätt ska vara rätt!
Citera
2021-01-20, 09:20
Bannlyst
Det här är ett av världshistoriens strakaste/bästa, inspelade, liveframträndanden. Ett jävla tryck. Grymt band. Det ser ut som hon går "ur karaktär" vid 4:50 någonting. Proffsigt om det är så.

Adele - Hello (Live at the NRJ Awards) 2015
https://www.youtube.com/watch?v=DfG6VKnjrVw

Cash is Queen!
Citera
2021-01-25, 00:17
Medlem
Craiggs avatar
Eye Of The Tiger har jag alltid sett som en sämre version av Smoke On The Water.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in